בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"לא חשבנו שמישהו יסכים לשחק פוקר בלי שתהיה לו אפשרות לגרוף מזה כסף"

עידן הפייסבוק משנה את תעשיית ההימורים המקוונים. בראיון ראשון מאז המיזוג בין 888 למייטופיה, המפתחת משחקים לסלולר ולרשתות חברתיות, מספרים מנהלי החברות על התפתחות הענף, על קהל היעד החדש של משחקי ההימורים, על ההכנסות המפתיעות מסחורות וירטואליות ועל קהילות השחקנים והטקסים שלהן

תגובות

>> כמעט ללא רעש תקשורתי, עוברת בשנה האחרונה חברת ההימורים המקוונים 888, המנוהלת על ידי גיגי לוי, שינוי משמעותי. רוב עסקיה של 888 הם עדיין בתחום ההימורים המקוונים, בעיקר משחקי בינגו, קזינו ופוקר מקוון, אבל היא שולחת זרועות גם לעבר תחום המשחקים במדיה החברתית.

הצעד הראשון לכך הגיע ביוני 2010, כש-888, שנסחרת בלונדון, הודיעה על רכישת הסטודיו למשחקים חברתיים מייטופיה (Mytopia) ב-18 מיליון דולר. מי שייסד את החברה הוא גיא בן ארצי, האחיין של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו. עם הקמתה ב-2006 התמקדה מייטופיה בשוק הסמארטפונים ומחשבי כף יד, וכיום היא עוסקת במשחקים חברתיים למשתמשי סלולר ורשתות חברתיות. מייטופיה היא אחת משתי חברות פיתוח המשחקים הגדולות בישראל, תואר שהיא חולקת עם אוברון מדיה.

המודל העסקי של החברה מבוסס על מכירת סחורה וירטואלית ברשתות חברתיות ומכירת משחקים בסלולר במודל של מיקרו-תשלומים. מייטופיה מחזיקה במשחק הבינגו הגדול ביותר ברשת החברתית פייסבוק, וכעת היא עובדת על פיתוח שני משחקים חדשים בשיתוף חברת הכבלים Showtime על בסיס שתי סדרות טלוויזיה: "העשב של השכן" ו"דקסטר". המשחקים יופיעו גם בפייסבוק וגם באתרי הסדרות.

בראיון ראשון מאז המיזוג מספרים לוי ובן ארצי על מייטופיה, על הסינרגיה בין החברות ועל התוכניות שלהן לעתיד. "מייטופיה התחילה ב-2006. החזון היה ליצור משחקים שאפשר לשחק אותם בכל פלטפורמה", מספר בן ארצי. "שוק המשחקים החברתיים התפתח מאוד מאז פתחה פייסבוק את ה-API ואיפשרה למפתחים לבנות יישומים ומשחקים עבורה ב-2007. המשחקים השתנו: לא עוד משחקים ששחקן משחק מול המחשב, אלא משחקים שהוא משחק מול חברים.

"ב-2007 מייטופיה נכנסה לעולם המשחקים החברתיים וב-2008 השקנו את Bingo Island, משחק בינגו בפייסבוק, שכיום יש לו יותר מחצי מיליון משתמשים, רובם מעריצים אדוקים. לאיזו רמה זה מגיע? אחד החברים ששיחק Bingo Island נפטר והחברים במשחק ערכו לו הלוויה אונליין. אנחנו במקביל שיחררנו פריט משחק לזכרו".

בן ארצי אומר שגם במייטופיה למדו עם הזמן על השינוי שעוברת תעשיית משחקי הרשת. "המשחקים נהפכו לקהילות נושמות של משתמשים. יש במשחק הבינגו שלנו אנשים שמדברים בתוך חדרי אונליין על פוליטיקה ועל דת. אתה כבר לא משיק משחק ושוכח ממנו. למעשה, כשאתה משיק משחק, זו רק ההתחלה. אתה יוצר קהילה סביב המשחק, וזה השוני לעומת משחקי מחשב".

"היינו טיפשים ולא הבנו את זינגה"

הקשר בין מייטופיה ל-888 החל ב-2009. "תמיד הרגשתי ש-888 מחוברים לעולם האינטרנט בצורה חזקה, שהם מבינים היטב מה מניע גולשים. היינו בהתחלה שותפים עסקיים ולאחר מכן היה הגיוני למזג בין הישויות. מבחינתי המיזוג הזה יוצר סינרגיה שהסכום שלה גדול יותר משתי הישויות בנפרד", מסביר בן ארצי על ההחלטה ללכת על המיזוג.

בן ארצי מסביר שמייטופיה לא רק נתנה ל-888 את הממד החסר בתחום של משחקים במדיה חברתית, אלא היא שואבת מידע מ-888 לגבי התנהגות גולשים ושחקנים. "ל-888 יש ידע רב בנוגע למה אנשים אוהבים. מדובר במתודולוגיות עסקיות, שאם היינו ממשיכים במייטופיה לבד היה לוקח לנו זמן ללמוד אותן".

לוי אומר ש-888 רצתה את מייטופיה כי לפני המיזוג הציעה החברה משחק בינגו באתרים שלה, אבל לא היתה פעילה ברשתות חברתיות. "ההכנסות שלנו מבינגו היו אז 60-70 מיליון דולר. זה היה משחק הבינגו היחיד כמעט בבריטניה שמשלמים עליו כסף. רצינו להרוויח כסף גם מהשוק האמריקאי, והדרך לכך היתה באמצעות הרשת החברתית פייסבוק וסחורות וירטואליות".

המיזוג קרה ברבעון השלישי של 2010. לצד הסינרגיה והחלפת הידע הטכנולוגי בין שתי החברות, בן ארצי ולוי אומרים שהיה חשוב להם לשמור על הפרדת כוחות. הם רוצים שמייטופיה תמשיך להתנהל ממתחם הבורסה ברמת גן ותשמור על אופיה הייחודי כסטודיו לפיתוח משחקים, ולא להעביר את העובדים למשרדי 888 בהרצליה.

"ל-888 היה חשוב שמייטופיה תשמור על הרוח שלה כחברת סטארט-אפ", מסביר בן ארצי. "אנחנו 45 איש ושמירת העצמאות מספקת לנו יתרונות שונים במקביל להעברת הידע ל-888 איך לצמוח כחברת משחקים באינטרנט - לא רק במתודולוגיות עסקיות, אלא גם מבחינה טכנולוגית. איך גדלים מבחינת שרתים ואילו שירותים מריצים בענן. לא היה לנו ניסיון בהגדלת קהילות שחקנים להיקפי הקהילות של 888. לא רצינו להמציא את הגלגל. בתחומים שבהם 888 הבינה, צדדים טכנולוגיים ותמיכה ומתודולוגיות עסקיות - למדנו מהם. הם עשו בינגו שנים רבות ויש לקחים גנריים שהם צברו שהתאימו לנו".

לוי מודה ש-888 פיספסה בשנים האחרונות את רכבת המשחקים במדיה החברתית, ולכן היא פועלת כדי לתקן זאת כעת. "היינו אז טיפשים ולא הבנו את זינגה (חברה ענקית לפיתוח משחקים במדיה חברתית, ג"ג). לא חשבנו שהפוקר שהם ישיקו בפייסבוק יהיה הצלחה גדולה כל כך. תיאורטית, כשהם התחילו לפעול הקדמנו אותם. בנינו במשך עשר שנים את משחק הפוקר הטוב ביותר. משחק שיש לו המון פיצ'רים, עם מיליוני שחקנים. כשזינגה הגיעה לשוק לפני ארבע-חמש שנים לא חשבנו שמישהו יסכים לשחק פוקר בלי שתהיה לו אפשרות לגרוף מזה כסף (Cash Out), ואצלנו זה היה אפשרי. לא הבנו את תחום המוצרים הווירטואליים".

כשלוי מדבר על תחום המוצרים או למעשה הכסף הווירטואלי שנמצא בפייסבוק ובמדיות אחרות ברשת, הוא מתכוון לעובדה שכל שחקן יכול לרכוש בכרטיס אשראי פריטים וירטואליים שיעזרו לו במשחק או לתת אותם לחבר אחר במשחק (מתנות וירטואליות). במשחק החווה פארמוויל (Farmville) של זינגה, למשל, ניתן לשלם עבור חפצים מיוחדים. במשחקים אחרים מדובר בנשקים מיוחדים או בקישוטים שהשחקן מוכן לשלם עבורם. לפי דו"ח מהעת האחרונה שפורסם בבלוג הטכנולוגי ונצ'ר ביט, שוק הסחורות הווירטואליות בארה"ב זינק ב-40% ב-2010 ל-1.6 מיליארד דולר.

גבול הטעם הטוב של פייסבוק

אחת הסיבות שכיום קשה ל-888 וללא מעט חברות הימורים ומשחקים מקוונים לשכפל את ההצלחה של זינגה וחברות דומות אחרות היא שכשהם החלו את דרכן לפני כמה שנים, פעילותן היתה אגרסיבית מאוד והחוקים והאיסורים בנוגע לאמצעים הוויראליים שבהם השתמשו היו הרבה פחות נוקשים - ולפייסבוק לקח זמן להבין היכן עובר גבול הטעם הטוב.

זינגה הפעילה לא מעט טכניקות "מלוכלכות" של ספאם והפצה ויראלית שבחלק ניכר מהמקרים הפריעו לגולשים בפייסבוק. כל שחקן של זינגה שביצע פעולה במשחק פירסם, גם אם לא רצה, הודעה על כך בקיר שלו בפייסבוק. כיום יש הרבה יותר מודעות לנושא, וקשה יותר ליצור ויראליות למשחקים. ולכן גם קשה להגיע למספרים הגדולים של שחקנים שיש לזינגה ודומותיה כיום.

בן ארצי אומר שסיבה נוספת לכך ש-888 רצתה לחדור לשוק המשחקים החברתיים היא הרחבת קהל השחקנים. מדובר בשחקנים שלא מקטלגים את עצמם כשחקנים. "70% מהשחקנים של משחקי הקז'ואל (משחקים פשוטים שמשוחקים במחשב, כמו טטריס, ג"ג) הם נשים". לוי מסכים. "לקח לנו זמן להבין שנוכל באמצעות משחקים במדיה חברתית להגיע לקהלים נוספים ולהרוויח כסף. בתחילת הדרך לא חשבנו ש-888 צריכה להיות במדיה חברתית. חשבנו שזה מתאים למשחקים כמו פארמוויל. כיום אפשר למצוא בפייסבוק משחקי הימורים, כמו פוקר, בינגו וקזינו, משחקים שקרובים לתחום שלנו".

פייסבוק עדיין לא מאשרת משחקי הימורים בכסף באתר שלה, אבל לוי אומר שמלבד העובדה ש-888 רוצה לחזק את ההכנסות שלה ממוצרים וירטואליים, גם שוק הפרסום העתידי נמצא בפייסבוק ובמשחקים שמשוחקים שם.

"תקציבי הפרסום עברו מעולם העיתונות המודפסת לבאנרים ברשת האינטרנט ואז לגוגל", אומר לוי. "עכשיו הם עוברים לפייסבוק, שזה פרסום פי עשרה יותר טוב מגוגל, כי מדובר בפרסום לאנשים שמראש הביעו עניין בתחום מסוים. אם אני משווק את המשחק פוקר פייסבוק למשתמש שמשחק בפייסבוק, אני יודע שזה הרבה יותר רלוונטי עבורו. ככל שפייסבוק משפרת את מערכת הפרסום שלה, כך 888 מעבירה את התקציבים לפייסבוק".

בן ארצי שואף להשיג כמה מטרות, כעת לאחר הרכישה של מייטופיה על ידי 888. "הייתי רוצה לראות שמייטופיה מייצרת הכנסות ל-888, שתהיה חברה רווחית. הייתי רוצה לראות שהיא נהפכת לחברה שמתחרה בשחקניות הגדולות כמו פליידום ופלייפיש, עם משחקים שפיתחנו, כמו פסיפיק פוקר, בינגו וספיידס מאסטר ומשחקים שעוד נפתח. אנחנו מפתחים משחקים לא רק לווב אלא גם לפלטפורמות נוספות. יש לנו למשל משחק בשם All In Poker שרץ על אנדרואיד ויש לו מיליון משתמשים. הייתי רוצה שמייטופיה תציע משחקים בכל מקום שבו הלקוח נמצא".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו