בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חתונת השנה בסלולר: נוקיה חותמת על ברית היסטורית עם מיקרוסופט

לאחר שנכשלה בתחרות מול האייפון וראתה את הרווח שלה צונח, מנסה נוקיה להמציא את עצמה מחדש ? האמצעי: הטמעת מערכת ווינדוס-פון 7 במכשירים שלה ? מניית החברה צנחה ב-14% מאז הוכרז המהלך, אך העיתונות הטכנולוגית נלהבת ? האם גוגל ואפל צריכות להתחיל לדאוג?

תגובות

>> ביום שישי בצהריים כונסה בלונדון מסיבת עיתונאים דרמטית של חברת נוקיה. האירוע עורר עניין רב בעולם - הן בתעשיית הטלקום והן בקרב כתבי הטכנולוגיה - מאחר שנוקיה הבטיחה להציג באירוע את האסטרטגיה החדשה שלה.

נוקיה לא איכזבה. במסיבת העיתונאים הכריזה כי היא נוטשת את מערכת ההפעלה העיקרית שלה סימביאן, וכי מעתה מערכת ההפעלה הסלולרית של מיקרוסופט, ווינדוס-פון 7, תשרת אותה במכשירי הטלפון החכמים שלה.

החברות לא פירסמו פרטים בנוגע לשיתוף הפעולה ביניהן, אך ככל הנראה נוקיה תשלם תמלוגים למיקרוסופט על השימוש בתוכנה - ובתמורה תשקיע מיקרוסופט בפרסום ופיתוח הטלפונים. לא ידוע מי מהן תשלם סכום גבוה יותר.

סיבה נוספת לסקרנות שעוררה מסיבת העיתונאים היה מסמך שדלף ממשרדי נוקיה לבלוגים טכנולוגים. על המסמך היה חתום מנכ"ל נוקיה הנכנס, סטפן אלופ, שצוטט כמסביר שנוקיה עובדת על פטפורמה סלולרית בעייתית.

במכתב שדלף כתב אלופ כי "האייפון הראשון הושק ב-2007 ועדיין אין לנו מוצר שקרוב לחוויה שאפל מספקת. אנדרואיד של גוגל נכנס לזירה לפני שנתיים בלבד, והשבוע הם לקחו את המובילות שלנו בנפחי המכירות של סמארטפונים. לא ייאמן. יש לנו בחברה מקורות חדשנות מבריקים, אבל הם אינם באים לידי ביטוי בשוק מהר מספיק. אם נמשיך כמו בעבר, נידרדר והמתחרים שלנו יתקדמו עוד ועוד".

מפגרת בסמארטפונים

במשך שנים נחשבה נוקיה כבחירה הישראלית הראשונה בטלפון סלולרי. בעבר נתח השוק של החברה בישראל היה מעט יותר מ-50%. גם עכשיו, אחרי השנים הקשות של נוקיה, מחזיקה החברה בנתח שוק של 35%-40%.

ואולם, נוקיה מדשדשת בשנים האחרונות, בעיקר בגזרת המכשירים החכמים, כתוצאה מהתחרות העזה בענף. זה התחיל עם האייפון מבית אפל שהוצג באמצע 2007 והמשיך עם הטלפונים הסלולרים של המתחרות, שבהם הותקנה מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל. מוטורולה, סמסונג, סוני-אריקסון, LG ,HTC - כולן מוכרות בהצלחה מכשירי אנדרואיד על חשבון הענקית הפינית.

על פי דו"ח של חברת המחקר Canalys ברבעון הרביעי של 2010 לראשונה בהיסטוריה, נמכרו יותר מכשירי אנדרואיד ממכשירי נוקיה חכמים. נתח שוק המכירות של גוגל היה 33% מול 30% לנוקיה, ושיעור הצמיחה של אנדרואיד בשנה היה 615%.

נוקיה ממשיכה אמנם להוביל בעולם מבחינת מכירות, אבל היא מאבדת את גזרת המכשירים החכמים, המניבים רווחים גדולים יותר. ואכן, דו"חות נוקיה מראים כי למרות צמיחה מתונה במחזור ברבעון הרביעי של 2010, כל שורות הרווח נמצאות בנסיגה: הגולמי, התפעולי ובעיקר הנקי, שירד מ-948 מיליון יורו ברבעון המקביל ב-2009, ל-745 מיליון יורו ברבעון החולף.

בנוקיה הבינו שיש בעיה ובספטמבר 2010 החליפה החברה את המנכ"ל מאז 2006, אולי פקה, בסטפן אלופ. אלופ הקנדי הוא המנכ"ל הראשון של נוקיה שאינו ממוצא פיני.

"סימביאן לא תחרותית"

מערכת ההפעלה של נוקיה המכונה סימביאן נמצאת בשוק שנים ארוכות, ומוכרות לישראלים היטב מסדרות N ו-E של החברה. מערכת ההפעלה נהפכה עם השנים לפחות רלוונטית מ-iOS של אפל ואנדרואיד של גוגל.

במכתב שדלף מצוטט אלופ כאומר כי "סימביאן הוכחה כלא תחרותית בשווקים מובילים כמו ארה"ב. בנוסף, סימביאן מוכיחה את עצמה באופן גובר כסביבה קשה לפיתוח מול צורכי הלקוחות הגוברים, מה שמוביל לאטיות בהשקת מוצרים".

לא פעם נפוצו דיווחים על "האייפון קילר" החדש מבית נוקיה (97N, 8N) אבל אף אחד מהמכשירים לא נהפך לסיפור הצלחה גדול. נוקיה הבינה כי היא זקוקה לפלטפורמה סלולרית חזקה מחברה שמבינה בתוכנה. מיקרוסופט למשל.

נוקיה היתה יכולה לבחור באנדרואיד, אבל אז היתה מאבדת כל ייחוד בעולם שבו עשרות יצרניות משתמשות כבר במערכת הפעלה זו. מערכות ההפעלה של מיקרוסופט לטלפונים סלולרים, שכונו בעבר ווינדוס מובייל, היו במשך שנים מערכות בינוניות ומטה. ואולם, לפני שנה בכנס העולם הסלולרי בברצלונה הציגה מיקרוסופט את מערכת ההפעלה החדשה שלה לסלולר, ווינדוס-פון 7, הנחשבת מוצלחת ותחרותית.

אלופ הסביר באירוע כי "היום אנחנו מאיצים תהליך של שינוי בדרך חדשה, שמטרתה לאפשר לנו לכבוש מחדש את עמדת המובילות שלנו בשוק הסמארטפונים".

פירות השידוך

הברית החדשה בין נוקיה למיקרוסופט היא כמעט מתבקשת. נוקיה היא חברה עם ניסיון רב בייצור מכשירים סלולרים טובים ואמינים, אך סבלה מחוסר במערכת הפעלה תחרותית בעולם הסלולר של היום. מיקרוסופט היא חברת תוכנה שיש לה מערכת הפעלה מעולה, אבל בלי מפיצה דומיננטית, ולכן ווינדוס לסלולר לא הצליחה להתרומם. על פי דו"ח Canalys, החברה מחזיקה נתח שוק של 3.1% במכשירים החכמים.

נוקיה מביאה לחתונה הזו יכולת הפצה שאין שנייה לה בעולם הסלולרי. ווינדוס מביאה נדוניה של תוכנה טובה. יש עוד דיווידנדים צפויים לעסקה כמו אטרקטיביות גדולה יותר מול קהילת המפתחים עם מיזוג צפוי של ה-ovi store, חנות האפליקציות של נוקיה עם חנות ה-MarketPlace של מיקרוסופט.

חיבורים נוספים הם אינטגרציה של מוצרי מיקרוסופט בעולם הסלולרי של נוקיה, כמו מנוע החיפוש Bing שיוטמע במכשירי נוקיה או פעילות משותפת סביב קונסלת המשחק Xbox. אנליסט מקרוס ריסרצ' העריך שרק הטמעת בינג במכשירי נוקיה שווה למיקרוסופט 1.2 מיליארד דולר בשנה.

בנוסף, צפוי גם שיתוף פעולה סביב Hotmail והמסנג'ר. ההערכה היא שהבחירה בווינדוס-פון 7 תחזק את נוקיה גם בשוק האמריקאי, שוק שבו התקשתה מאז ומתמיד.

גם מיקרוסופט מרוויחה מהברית הזו. באירוע נאמר, למשל, כי שמיקרוסופט תוכל להישען על שירות המפות של נוקיה, והוא יוטמע ב-Bing. סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, שנכח גם הוא באירוע אמר כי "השותפות מספקת לנו קנה מידה מדהים, מומחיות נרחבת בחומרה, תוכנה חדשנית ויכולת מוכחת של ביצוע".

מיקרוסופט לא חתמה על עסקה בלעדית עם נוקיה. המשמעות היא שחברות נוספות (כמו סמסונג ו-HTC) ימשיכו למכור מכשירי ווינדוס. פירוש הדבר הוא שהבידול של נוקיה אינו מושלם, והיא תצטרך להציע חומרה מוצלחת יותר מהמתחרות כדי להתבלט.

מבחינת הצרכן משמעות המהלך היא שנוקיה תוציא לשוק מכשירים חכמים שהם כולם על בסיס מערכת ההפעלה ווינדוס-פון 7. זוהי בשורה רעה לחובבי סימביאן. המנכ"לים באירוע סירבו להכריז על מועד השקה מתוכנן של מכשיר נוקיה-ווינדוס ראשון.

"לא מדובר בניצחון בטוח"

מיקרוסופט עדיין לא הצליחה לשכנע את המשקיעים שלא מדובר בעסקה של שתי חברות לוזריות המקוות ליצור שיתוף פעולה ווינרי.

היתרונות הפיננסים למיקרוסופט אינם ברורים. עד שיגיעו הטלפונים החדשים בעלי התוכנה של מיקרוסופט לשוק, שתי החברות עלולות לאבד נתח שוק נוסף לאייפון של אפל ולאנדרואיד של גוגל.

חלק מהאנליסטים אמרו כי הסיכון באימוץ מלא של תוכנת מיקרוסופט על ידי נוקיה היא שהחברות המתחרות עלולות להתרחק ממיקרוסופט.

"הם צריכים להוציא כמה טלפונים לשוק, ולפי התסריט האופטימי ביותר - זה יקרה עוד שישה חודשים", אמר אל הילוואה, אנליסט מחברת המחקר IDC. "נתח השוק של אנדרואיד צומח בצורה מהירה מאוד. למיקרוסופט ונוקיה יש הרבה עבודה לעשות. העסקה הזו היא הזדמנות - לא ניצחון בטוח".

מרבית האנליסטים בתעשייה מסכימים כי שיתוף הפעולה עם נוקיה הוא דרך אפקטיבית עבור חברת התוכנות להפיץ את תוכנת ההפעלה שלה בקרב 30 מיליון טלפונים מבלי לערוך רכישה יקרה. לפי האנליסטים, המיזוג עשוי להשיב את מיקרוסופט לשוק הטלפונים החכמים.

ואולם, מנייתה של מיקרוסופט ירדה ב-1.6% לאחר שהמשקיעים הביעו דאגה בנוגע להצלחת המיזוג. "זהו סידור מצוין עבור מיקרוסופט, אבל קשה מאוד לחזות כיצד הדברים יתפתחו ואיש אינו יודע מהם התנאים הכלכליים. אנחנו לא יודעים מה לוח הזמנים ולאיזה אמדן כספי לצפות", אמר אנליסט מחברת מקאדמס רייט רייגן.

סגן נשיא בגוגל: "שתי תרנגולות אינן נשר"

אילו עוד הכרזות הגיעו מנוקיה? המנכ"ל הנכנס אלופ נחוש להביא שינוי לחברה. באירוע הוא הודיע על חילופים בצמרת החברה וכן על שינוי ארגוני שבמסגרתו יוקמו בנוקיה שתי חטיבת נפרדות, שמחויבות ביכולת עמידה פיננסית עצמאית. הראשונה היא Smart Devices, שתייצר ותשווק את המכשירים החכמים של החברה. השנייה היא Mobile Phones, שתייצר ותמכור מכשירים פשוטים בעיקר לעולם השלישי.

המשקיעים לא אהבו את הכרזת נוקיה. מניית החברה בבורסת ניו יורק צנחה ב-14% ביום המסחר שלאחריה.

עם זאת, העיתונות הטכנולוגית בעולם אופטימית יותר. הבלוגר הנחשב רוברט סקובל כתב: "לנוקיה יש יכולת הפצה שלגוגל אין. לנוקיה יש מפיצים וחנויות במקומות הכי מוזרים בעולם, מקומות שלאפל לא יהיו בהם חנויות גם בעוד עשורים אם בכלל. למיקרוסופט יש מערכת הפעלה נהדרת. אני מחבב אותה יותר מאנדרואיד, ואם תנסו - תיווכחו גם אתם".

באשר למתחרות, הציטוט הנבחר שייך לוויק גונדוטרה, סגן נשיא בגוגל, שאמר: "שתי תרנגולות אינן נשר". ימים יגידו מי צדק.

מנכ"ל נוקיה ישראל: "מהלך אמיץ וחכם"

>> נוקיה אהובה מאוד על הצרכן הישראלי, ובאופן מסורתי נתח השוק של החברה גדול בישראל לעומת נתח השוק שלה במדינות אחרות. נתח שוק של החברה בישראל הוא 35%-40% מכלל מכירות המכשירים כיום, ומחזור המכירות שלה הוא כמיליארד שקל בשנה.

נוקיה היא במידה רבה החברה שהפכה את שאול אלוביץ' לאיש מבוסס דיו כדי לרכוש את בזק. ואולם, מאז שהושק האייפון בישראל בדצמבר 2009 מאבדת החברה נתחי שוק, בעיקר בגזרת המכשירים החכמים, וככל הנראה גם תוצאותיה הכספיות בנסיגה.

משווקת נוקיה בישראל היא חברת יורוקום תקשורת סלולרית. מנכ"ל החברה, אילן גרינבוים, מגיב פה לראשונה על ההכרזה של נוקיה העולמית לאמץ את ווינדוס-פון כפלטפורמה סלולרית מובילה: "זהו מהלך אמיץ וחכם שאני מאמין שבעתיד הלא רחוק יישא פרי. יש פה סינרגיה מדהימה בין שתי חברות שכל אחת מביאה ערך מוסף אדיר ויתרון מובהק. להערכתי במקרה הזה אחד ועוד אחד יהיה יותר משלוש".

לגבי הצפוי בישראל, גרינבוים זהיר יותר: "אני מכיר את הפרטים אבל לא רוצה להיכנס לעומק. בשבוע הקרוב אפגש בכנס הסלולר העולמי בברצלונה עם ראשי נוקיה ונהיה חכמים יותר".

האתגר של גרינבוים הוא משולש: ראשית, עליו להמשיך למכור את מכשירי נוקיה שכבר בשוק למרות החלפת הפלטפורמה הצפויה. שנית, הוא צריך להזדרז ולהביא את מכשיר הנוקיה-חלונות הראשון לישראל, כי בכל יום שעובר מפסידה נוקיה משתמשים לאייפון ולאנדרואיד. בנוסף, עליו להביא לתנופת פיתוח של אפליקציות בעברית לפלטפורמה החדשה.

אמיתי זיו





תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו