בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מספר המשכורות הדרושות לרכישת מכונית חדשה בישראל - הגבוה ביותר במערב

לפי מחקר של חברת BDO, המיסוי הכבד בישראל - ולא היעדר התחרות - מקשים על קניית מכונית חדשה בישראל

תגובות

>> מספר המשכורות הנדרש לרכישת מכונית חדשה בישראל הוא הגבוה ביותר בין מדינות המערב - כך עולה מסקירה שערכה חברת הייעוץ הכלכלי BDO זיו האפט. במחקר נבדק כמה משכורות ממוצעות נדרשות לרכישת מאזדה 3 חדשה.

לפי המחקר, בישראל נדרשות 14.2 משכורות כאלה. במקום השני נמצאת פורטוגל (11.6 משכורות). בצרפת נדרשות 5.9 משכורות, בגרמניה 5.4 משכורות ובארה"ב 3.8 משכורות בלבד. כלומר, בישראל נדרש אדם לעבוד פי 3.7 מאשר חברו בארה"ב, כדי לקנות מכונית.

הסיבה להבדלים הגדולים היא המשכורת הממוצעת הנמוכה בישראל וכמובן המחיר הגבוה של המכונית. על מאזדה 3, למשל, מושת מס של 83% (עם כי היא מקבלת הטבה של 9,250 שקל בזכות המיסוי הירוק); לכך יש להוסיף מכס בשיעור של 7% וכמובן מע"מ בשיעור 16%. הסיבה העיקרית לשוני במספר המשכורות הנדרש בין המדינות באירופה הוא השכר הממוצע במדינה ולא מחיר המכירה של מאזדה 3, שלא משתנה ביותר מ-1,500 אירו בין המדינה הזולה ביותר ליקרה ביותר באירופה.

באחרונה מתקיים דיון על פתיחת ענף הרכב לתחרות, אך נתונים אלה מוכיחים שלא היעדר תחרות הוא שמקשה על רכישת מכונית, אלא המחיר הגבוה שנובע ממיסוי כבד. המיסוי על הרכב בישראל התחיל כ"מס מותרות" בשנות ה-50 של המאה הקודמת, תקופה שבה מכוניות היו נדירות מאוד, ונותר כך מכיוון שנהפך למקור הכנסה קבוע למדינה. הביקוש למכוניות נחשב ל"ביקוש קשיח", הגדל בהתמדה, מכיוון שלמכוניות אין חלופות תחבורה בישראל. תחבורה ציבורית היא אטית ולא יעילה, ולכן מעטים הם אלה המוותרים על המכונית.

גורם נוסף למחירים הגבוהים בישראל הוא הסבסוד הצולב. מחיר המכוניות גבוה באופן מלאכותי כדי לאפשר גם מרווח גבוה להנחות עבור חברות הליסינג. אלה שולטות בכ-60% מהשוק בישראל, ולמעשה מכתיבות את המחיר גם לצרכן הפרטי. בקבוצות שאותן לא רוכשות חברות הליסינג, כמו מכוניות עירוניות ידניות, אפשר לראות תחרות אמיתית, ומחירים המתחילים ב-60 אלף שקל בלבד.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו