בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חיים שני: נשקול להעלות שכר גם למי שמרוויח יותר משכר מינימום

בדיון סוער שקיימה אתמול ועדת הכספים על ההתייקרויות במשק, אמר מנכ"ל משרד האוצר: "מי שלא מקבל שכר מינימום אמיתי - לא צריך להיות חלק ממהסכם"; ח"כ יחימוביץ': "זו הסתה נגד העובדים - אם אתם רוצים, תקנו את מבנה השכר"

תגובות

>> "למרות ששכר המינימום הוא 3,850 שקל בחודש, אנו מוכנים להידבר לגבי עליית שכר גם לגבי עובדים (במגזר הציבורי, צ"ז) שמרוויחים 5,000 שקל בחודש" - כך אמר אתמול מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, בדיון סוער שקיימה ועדת הכספים על ההתייקרויות במשק והצעדים הכלכליים האחרונים.

"אנו מוכנים לדבר על העלאת שכר המינימום", אמר שני, "אבל אנו חושבים שמי שלא מקבל שכר מינימום אמיתי - לא צריך להיות חלק מההסכם". ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) התפרצה לדבריו של שני בעניין שכר המינימום ואמרה: "אני לא מוכנה לשמוע את הקשקוש הזה ?שכר מינימום אמיתי'. אם אתם רוצים, תתקנו את מבנה השכר. זו הסתה נגד העובדים, מורים ועובדים סוציאליים. שיעור אבטלה נמוך אינו חזות הכל. יש לנו עלייה חדה בעובדים עניים".

הממונה על התקציבים באוצר, ד"ר אודי ניסן, הוסיף כי "במקומות שיש שכר מינימום אמיתי, אנו מברכים על ההסכם להעלאת שכר המינימום. אבל במקומות שיש פיקציות, אנו מציעים להגיע למצב שמי שבאמת מרוויח שכר מינימום, יקבל הגדלה. יש כ-50 אלף עובדי מדינה שיש לנו נתונים ברורים לגביהם. כ-20 אלף מקבלים השלמת הכנסת. 46% שמקבלים השלמת הכנסה, מרוויחים יותר מהשכר הממוצע במשק בשל הוותק, הסכמי השכר, שכר עידוד ועוד".

ניסן התייחס להעלאת מחירי הדלק ואמר כי "יש עלייה גלובלית של מחירי סחורות והממשלה לא מסוגלת להשפיע על מחירי הסחורות בעולם. ב-1985 הממשלה היתה מסבסדת את כל המוצרים וראינו איך הגענו להיפר אינפלציה. החשיבות של מדיניות שמשדרת עקביות היא מרכזית. בטווח הארוך, מחירי הדלק ימשיכו לעלות".

ניסן ושני הציגו את המקורות התקציביים להורדת הבלו על הדלק. שני אמר כי האוצר שוקל להקפיא את הורדת מס החברות - מהלך שיגדיל את הכנסות המדינה ממסים ב-700 מיליון שקל. כמו כן, תוקפא הפחתת נטל המס על שני העשירונים הגבוהים, שתגדיל את ההכנסות ב-1.3 מיליארד שקל. בנוסף, הקיצוץ הרוחבי בתקציב יסתכם ב-300 מיליון שקל.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע שהוועדה לא תתמוך בביצוע קיצוצים בתקציב שיפגעו בשכבות החלשות. "אני מתחרט על תמיכתי בהעלאת הבלו על הדלק", אמר גפני. "ואולם, הבלו על הדלק זו לא הטרגדיה, אלא שורה של העלאות מחירים במשק, כמו מים, לחם ומצרכים שונים". ח"כ חיים אורון (מרצ) אמר כי צעדיה של הממשלה אינם בבחינת תוכנית ואין להם משמעות אמיתית. "המסים העקיפים נותרו גבוהים, ואילו המסים הישירים יוסיפו לרדת", אמר אורון. "דרך התנהלותה הכלכלית של הממשלה מעוררת מבוכה ואי נחת גובר. התקציב הדו-שנתי החזיק 40 יום והתברר שהוא נתון לשינויים ולזעזועים תכופים, שמושפעים פחות משיקולי כלכלה ויותר מרוחות המנשבות בליכוד".

"אתם גונבים מהציבור"

"לא תוכלו לרמות יותר את הציבור. אתם גונבים מהציבור. אם זה לא יגמר בחקירה של רשות ההגבלים העסקיים, זה ייגמר בחקיקה שתוביל להפחתת המחיר" - כך הטיח אתמול יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), בנציגי חברות הדלק.

שאמה-הכהן התייחס למחירונים של חברות הדלק ואמר: "אתם גנבים ומרמים את כל מי שחתם אתכם הסכם על בסיס המחירון". לדבריו, "הוועדה תרצה לבחון אם הסרת הפיקוח על שוק הסולר הוא מהלך שהיטיב עם הצרכנים. כל חברת דלק שמחתימה על חוזה התקשרות שקשור למחיר מחירון פיקטיבי של 14 שקל, מהחודש השני מתחילה לגנוב אותו, בעוד שהמחיר בשוק הוא 7 שקלים".

שאמה-הכהן גם מחה על כך שהסולר לא נכלל בתוכנית ההקלות שעליה הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ. לדבריו, יפעל לכך שההקלות יוחלו גם על הסולר".

שאמה-הכהן התייחס לעדכון המחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצג בדיון הקודם, על מרווחי השיווק של חברות הדלק. לפי המחקר המעודכן, מרווחי השיווק בישראל מגיעים ל-10.7%, לעומת 13.1% במחקר הקודם שמתייחס לנתוני דצמבר 2010. במחקר נקבע עוד שמרווחי השיווק של חברות הדלק לגבי מועדוני לקוחות הוא 8.8%, בדומה ל-8.7% בכמה ממדינות אירופה. על כך אמר שאמה-הכהן כי "חברות הדלק ביקשו להעביר הבהרות לדו"ח, ואף על פי כן, מסקנותיו לא השתנו. מרווח השיווק בישראל הוא עדיין הגבוה ביותר באירופה במונחי כוח קנייה, ושר התשתיות כבר הנחה את נציגי משרדו לבצע עבודה בנושא".

מנהל מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות, חן בר-יוסף, אישר את הדברים ואמר כי הוא מעריך שבעוד כחודש מהיום תסתיים הבדיקה הראשונית ותוצג טיוטה ראשונה של הממצאים לשימוע ציבורי. בר-יוסף התייחס למחיר המחירון של הסולר ואמר כי מחיר של 14 שקל לליטר סולר הוא "לא מחובר לכלום".

עם זאת, הוסיף בר-יוסף כי 97% ממכירות הסולר נעשות בהסכמים מוקדמים עם חברות וגופים שונים. בתשובה לשאלת שאמה-הכהן באשר להחזרת המחיר לפיקוח, אמר בר-יוסף כי לפני שלוש שנים הוצע לנהגי המוניות להחזיר את המחיר לפיקוח, אך הם סירבו לאחר שהבינו שהמחיר המפוקח יהיה גבוה יותר מהמחיר שאותו שילמו באותו יום בתחנות הדלק.

יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר-אור, התייחס לכך ואמר כי "מאז השתנו כמה דברים במדינה".

מזכ"ל איגוד חברות הנפט, יוסי אריה, אמר כי הבלו עלה בחמש השנים האחרונות בשיעור ריאלי של 245%, וזו עיקר הבעיה. לדבריו, המחיר האפקטיבי של ליטר סולר הוא 6.7-7.3 שקלים לליטר. אריה סירב להתייחס למחירונים של חברות הדלק, בטענה כי מדובר בשוק חופשי והוא לא בודק כיצד כל חברה מנהלת את ענייניה.

סמנכ"ל רשות המסים, ערן יעקב, אמר כי אם עושים שינוי בגביית מס אחד, צריך לבחור מסים חלופיים אחרים. הוא הוסיף כי לדלק יש השפעות חיצוניות שליליות שנשקלות בהחלטה להטיל את המס. "למדינה יש עניין ליצור יעילות, להפחית את הגודש בכבישים ולהפחית תאונות, תחלואה ומוות", אמר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו