בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יצרנית בלקברי בונה על השוק בישראל

מנכ"ל TMG, גדי מזור, מסביר איך נהפך הסלולרי העסקי למכשיר שגם חיילים משתמשים בו ולמה אנחנו צריכים להיות מודאגים מכך שלמרבית חברי הכנסת יש אייפון

תגובות

>> מנכ"ל נוקיה בישראל, אילן גרינבוים וערן תור, יבואן מוצרי אפל לישראל, הם דמויות מוכרות למי שמעורה בשוק הסלולר. אבל מי עומד מאחורי בלקברי ישראל? "עד עכשיו היינו אלמונים בכוונה", אומר גדי מזור, מנכ"ל TMG שמייצגת בישראל את RIM הקנדית, יצרנית בלקברי, שמתראיין לראשונה במסגרת תערוכת הסלולר בברצלונה.

חברת The Mobile Group (TMG) פועלת בקריית אריה בפתח תקוה ומעסיקה 15 עובדים. לדברי מזור, TMG לא עובדת במתכונת דומה לזו של סאני-סמסונג או יורוקום-נוקיה. "בניגוד, למשל, לנוקיה, RIM עובדת ישירות מול מפעילות הסלולר, יותר בדומה לאפל. אנחנו כאן כשותף מקומי בעיקר בצד הטכני - וזה רכיב מרכזי להצלחה. בניגוד לאפל, RIM מגיעה למפעילות הסלולר בגישה של פרטנרית עם עקרונות של עבודה צמודה במטרה שהשקת המכשירים תצליח. RIM מגיעה עם ניסיון וידע שאין ליבואן מהשקות ב-580 מפעילות הסלולר בעולם. ב-2008, כשיצאו מכשירי בלקברי מתאימים לישראל והטמעת העברית נהייתה טובה, מפעילות הסלולר הן שביקשו שנקים גוף שילווה את ההשקה, בעיקר מצד התמיכה הטכנית - וכך הקמנו את TMG. אנחנו לא הגוף המשווק, אלא המגייר והמטמיע".

לא רק למגזר העסקי

כניסת מכשיר הבלקברי לשוק הסלולר בישראל לא היתה חלקה במיוחד. ב-2005 הושק המכשיר לראשונה על ידי סלקום ופרטנר ולא הצליח להתרומם. הגיור היה בעייתי - המכשירים היו בינוניים, המחירים היו גבוהים והצרכן הצביע ברגליים ובחר במכשירים אחרים. ב-2008 החליטו פרטנר וסלקום להשיק את המכשיר שוב, וב-2009, כשפלאפון השיקה את רשת ה-GSM החדשה שלה, היא משיקה גם מכשירי בלקברי.

נתח השוק של בלקברי הוא 5% משוק הסלולר המקומי, כ-100 אלף מכשירים בשנה. אך היות שמדובר במכשיר יקר יחסית, נתח שוק ההכנסות של החברה כנראה גבוה יותר. "ב-2009-2010 גדלנו פי 6", אומר מזור, ומציין כי "RIM שמה את ישראל בתור אחד מ-15 שווקי יעד לצמיחה".

אחת התופעות המפתיעות ביותר לגבי בלקברי בישראל, שבאחרונה אפשר לראות שהחברה התרחבה מהסקטור העסקי, שלו המכשיר מתאים במיוחד, וגם קהלים אחרים משתמשים במכשירי הבלקברי. "ההשקה היתה כמובן בהתחלה למגזר העסקי, ובערך שנה לאחר מכן הושק הבלקברי לפרטיים, עם מה שמכונה BlackBerry Internet Service (BIS), אומר מזור. "זה הולך מדהים - אפשר לראות תיכוניסטים, סטודנטים וחיילים הולכים עם בלקברי", הוא מציין.

מה הסיבה לפופולריות הזו?

"אני תמיד מקביל את זה לתהליך הבחירה של מכונית. למה לא כולם נוסעים באותו האוטו? אתה יודע שאתה רוצה ג'יפ, אבל איזה ג'יפ? זה משתנה מאדם לאדם. מי שמחפש בידור לוקח אייפון, אבל בלקברי חזק בתקשורת. יש לבלקברי מערכת צ'ט מובנית בשם BlackBerry Messenger (BBM), שהנתונים שלנו מראים שיותר מ-50% מלקוחות בלקברי בישראל עושים בה שימוש. בחלק מהשווקים בעולם הנתון הזה הוא 98%, ולשם אנחנו מכוונים. הבלקברי גם נתפר טוב לפייסבוק". בלקברי הוא מכשיר מקובל מאוד במגזר הממשלתי בחו"ל, אך בישראל מרבית הח"כים והשרים בחרו באייפון. איך אתה מסביר את זה?

מזור מגיב בבדיחה: "אני בתור אזרח הייתי מעט מודאג מהעובדה הזו, כי אמר מי שאמר שהאייפון הופך שעת עבודה לשעה אבודה".

חממת אפליקציות

הסיבה לבחירה של מזור להיחשף בעיתוי הנוכחי קשורה לכך ש-TMG החליטה לעבור למה שהוא מגדיר "השלב השני". "70% משטח הדוכן של בלקברי בתערוכה מוקצה לאפליקציות, ובלקברי החליטה לקדם מאוד את הנושא. לבלקברי יש כעת ב-22 App World אלף אפליקציות, וזו בהחלט כמות מרשימה".

ואכן, עמדת התצוגה של החברה בברצלונה מוקדשת בעיקר לקידום אפליקציות, רבות מהן ישראליות כמו WorldMate למטיילים ו-Pageonce, שמאפשרת ללקוח לקבל התראות ב-Push על מצב החשבון בבנק ובחשבון הנוסע המתמיד. RIM השיקה בתערוכה גם טאבלטים חדשים מסדרת הפלייבוק, התומכים ברשתות דור רביעי, LTE ו-HSPA. הטאבלטים החדשים, שיצטרפו לשני הטאבלטים הקודמים שהושקו בשנה שעברה שתומכים ב-Wi-Fi ו-WiMax, טרם הושקו מסחרית. מזור אומר כי מכשירי הפלייבוק צפויים להגיע גם לישראל בהמשך.

מזור, 46, הוא חלוץ בלקברי. "אני מתמטיקאי בהשכלתי, אבל מעולם לא משכתי ידי מקוד, אני נהנה מזה", הוא אומר. "בעבר היתה לי חברה שנקראה אונ-סט וב-99 כשלבקברי היו פחות מ-100 אלף לקוחות בארה"ב, התחלנו לפתח אפליקציות למכשיר". אפליקציה מוכרת שמזור יצר היא - Nobex שירות רדיו אינטרנטי לבלקברי עם בסיס של 3.5 מיליון לקוחות בארה"ב. החברה גם יצרה אפליקציות בלקברי שמיועדות לרופאים.

באחרונה החליטה TMG להקים חממה לפיתוח טכנולוגיות. מאחורי החממה עומד מזור והמשקיע גדי גולדשטיין מפורמולה. כמו בכל חממה, TMG תשקיע בחברות תמורת מניות. "אנחנו מקימים חממת אפליקציות למובייל בדגש על אנדרואיד ובלקברי", אומר מזור. "אם שני חברה יושבים בגראז' ומפתחים אפליקציה זה לעתים קטן מדי בשביל קרנות הון סיכון, אבל יקר מדי בשביל שהמפתחים יצליחו לבד. לנו יש לא רק כסף אלא את כל הרכיבים לתמוך בחברות כאלה כדי לקצר את זמן ההגעה לשוק לכמה חודשים. יש לנו כלי פיתוח, יכולת אינטגרציה והטמעה של פרסומות באפליקציה ועוד. עד כה עשינו פרויקטים עם ארבע חברות, אבל רק על אחת אני יכול לספר וזו טוקון (tawkon) אפליקציה למדידת הקרינה שפולט המכשיר בכל רגע". אילו אפליקציות אתם מחפשים?

"לבלקברי יש חיבה למה שמכונה Super Apps -אפליקציות שהן חזקות לא רק על המכשיר עצמו, ושיש מאחוריהן גם שרת חזק ובסיס נתונים, כמו Waze ו-WorldMate. מאפיין נוסף הוא האינטגרציה ליכולות של בלקברי. באייפון אין Push אמיתי, מקסימום תראה כוכבית על האייקון. האפליקציות של בלקברי הן אינטגרטיביות למכשיר. הנה למשל אפליקציה שאני פיתחתי, Gwabbit - כשאתה מקבל מייל ראשון ממישהו היא קופצת ומציעה לך לשמור את כל פרטי הקשר שלו. לא ניתן לעשות את זה בפלטפורמה אחרת". מלבד החממה, TMG מתכוונת לפנות לגופים שונים ולהציע להם לפתח עבורם אפליקציות בלקברי, גם כאן בדגש על חווית ה-Push.

תערוכת ברצלונה השנה היא מפגן כוח של מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, אבל מזור משוכנע שההצלחה של בלקברי תמשיך, גם לאור כל האיומים: "ברגע שעוברים לשחור (הכוונה לבלקברי, א"ז) קשה לחזור", הוא מתבדח. "עכשיו גם המחירים מאפשרים את זה לכולם".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו