בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חברת החשמל נערכת למכרז לחכירת אונייה ליבוא גז נוזלי

בלעדי החברה פירסמה פנייה בינלאומית דחופה להגשת תנאים להחכרת מכלית גיזוז ל-2013-2014. המכלית תזרים גז טבעי בצינור שיונח 4-5 ק"מ מחופי חדרה

תגובות

>> פרויקט ייבוא הגז הנוזלי לישראל עובר שלב: חברת החשמל פרסמה אתמול פנייה בינלאומית לקבלת מידע (R.F.I) אודות ייבוא גז טבעי נוזלי לישראל באמצעות מכליות.

מדובר במכליות שיש להן יכולת לגזז את הגז נוזלי על סיפונן - ולהזרימו לחופי ישראל באמצעות מצוף ימי, אליו יחובר צינור הולכת גז. הצינור ימוקם ארבעה-חמישה ק"מ מחופי חדרה, ובעומק מים של 45 מטר.

בפנייתה ביקשה חברת החשמל כי תוכח יכולת החברות לספק את האונייה כבר עד ינואר 2013. תקופת ההתקשרות שצוינה היא לשנה אחת בלבד, עם אופציה להארכתה בשנה נוספת. ההערכות המוקדמות נעו סביב התקשרות בת חמש שנים לפחות - שתצדיק כלכלית את ההשקעה במיזם. תכולת המכלית תידרש להיות 125 אלף קוב לפחות, עם יכולת להזרמת הגז בלחץ של 80 באר לכל היותר. כמו כן, יידרשו החברות הפונות להוכיח ניסיון בהפעלת שתי מכליות שכאלה לפחות - סעיף שעלול לגרור תרעומת מצד כמה חברות בינלאומיות. הגשת החומרים לחברת החשמל נדרשת עד ה-1 במארס.

בשבועיים הקרובים צפויה גם חברת נתיבי גז (נתג"ז) לפרסם בקשה בינלאומית לקבלת מידע אודות ביצוע התשתית לפרויקט. זאת, לאחר שהוחלט על פיצול ביצוע הפרויקט בינה לבין חברת החשמל, שתופקד על החכרת המכליות. הפיצול האפשרי של המכרזים גרר אף הוא באחרונה ביקורת.

משרד התשתיות החליט באחרונה לקדם פרויקט מזורז להזרמה ישירה של גז טבעי לחופי ישראל. זאת, במטרה לאפשר ייבוא LNG לצורכי המשק כבר בסוף 2012. מדובר בהקמת מצוף (Buoy), אליו מעבירה אוניית LNG מגזזת את הגז הטבעי - ומשם הוא מוזרם אל החוף.

יתרונות טכנולוגיה זו נעוצים בפישוט היחסי של הפרויקט, במהירות רישויו והקמתו, שמוערכת בתוך 12-24 חודשים, וכן בעלותו הנמוכה יחסית. עלות הקמת המצוף נעה בין 80 ל-120 מיליון דולר, כשעלות חכירת אונייה מוערכת ב-40 מיליון דולר לשנה. ואולם, פרויקט מעין זה יהיה תלוי במספר אוניות גיזוז שיפקדו את האתר, בעלויות אונייה גבוהות (סביב 130 אלף דולר כיום), וכן בגז יקר יותר - הנרכש בעסקות נקודתיות (SPOT).

מספר אוניות גיזוז ייחודיות אלה בעולם מוערך כיום ב-12 בלבד. בשמונה מהן מחזיקה חברת אקסלרייט (Accelerate) האמריקאית שהיא היחידה שמחזיקה בניסיון מוכח במיזמים אלה. משום כך, טענו כמה מן החברות המתחרות כי אין היגיון בהתמקדות דווקא בטכנולוגיית המצוף, וכי יוכלו לעמוד באותם לוחות זמנים גם באמצעות שימוש באונייה צפה שתוסב למעין מיכלית גיזוז. בין היתר, דובר על גולאר הנורווגית ו-GDF הצרפתית.

ההחלטה הסופית באשר לקידום הפרויקט תיפול בחודש הבא. בינתיים, אישרה בשבוע שעבר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה הקמת מתקן לייבוא גז נוזלי בחדרה, בכפוף לתכנון מפורט שיבוצע בהמשך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו