בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מכשיר הסלולר מקבל שרירים

מכשירי הסלולר של 2011 מקבלים יותר כוח מיחשוב, יותר סקס אפיל - והם הרבה יותר זולים. בשנה הבאה אנשים יזרקו את המכשיר הישן לטובת סמארטפון חדש, שהם כבר ידברו בו פחות. מה הם כן יעשו? ישתעשעו באפליקציות - וישלטו במכשירים אלקטרוניים אחרים

תגובות

>> בתום שלושה ימים עמוסים, תינעל היום תערוכת הסלולר העולמית בברצלונה. זהו זמן הסיכומים. המשבר של 2009-2010 כבר מאחורי תעשיית הטלקום, והאווירה השנה בכנס לא היתה של חיסכון בתקציבים אלא של השקעה, פיתוחים וחדשנות.

הסטארט-אפים שהציגו בתערוכה, חברות הסלולר, קרנות הון הסיכון ומנהלי התקשורת שידרו כולם אופטימיות גדולה. ביומיים האחרונים אפילו יצאה השמש, והרבה מהמבקרים העדיפו לקיים את הפגישות שלהם על המדרכות והמדשאות ולא באולמות התצוגה המחוממים יתר על המידה.

הכנס של 2011 הוא במידה רבה גרסה משודרגת של הכנס שקדם לו ב-2010. לא חזינו בו בחידושים מסעירים, אבל נראה כי משולש הקסם - מכשירים, רשתות וענן - הגיע לבשלות מלאה. מכאן התחזית היא לצמיחה אדירה ביישומים לשוק הסלולר, שתאפשר ליותר לקוחות ליהנות מהם.

המכשירים החדשים

מכשירי הסלולר החדשים מתוחכמים יותר מקודמיהם, ומציגים ביצועים מרשימים ויכולות משוכללות. "כשאתה מחזיק טלפון כמו הגלקסי SII, מכשיר סלולרי דק וקל, אתה מיד רוצה כזה. אתה מרגיש כך גם כשאתה מחזיק את הטלפון החדש ש-LG השיקה - טלפון עם מסך תלת-ממד בלי צורך במשקפיים", אומר גיא באומן, סמנכ"ל התוכן והמוצרים בפלאפון ומבקר קבוע בתערוכה. "בתערוכה מוצגים מסכים ומעבדים שלפני שנתיים אי אפשר היה לחשוב עליהם מחוץ למחשב הנייח. זה מצוין למי שהוא גיימר, אנשים שבשתיים בלילה בורחים מהמיטה לשחק במחשב הנייח. עכשיו הם כבר לא צריכים לצאת מהמיטה".

ואכן, בכנס הנוכחי ראינו סטנדרטים גבוהים מאי פעם של תצוגה. חברות כמו סמסונג, LG וסוני אריקסון משתמשות בידע שלהן מעולם הטלוויזיות, ומביאות אותו למכשירי הסלולר. גם המעבדים קיבלו "שרירים" חדשים, עם ביצועים שלא מביישים מחשבים נייחים.

כדאי לשים לב ל-DLNA, תקן תקשורת אלחוט שנמצא כיום ביותר ויותר מכשירים. הוא נועד לאפשר תקשורת אלחוטית קצרת טווח, כדי שמכשיר הטלפון יוכל, לדוגמה, להזרים תמונות וסרטים למסך הטלוויזיה.

"ה-DLNA הוא התפתחות חשובה והופך לסטנדרט בכל מכשיר", אמר ספירוס ניקולאקופולוס, סגן נשיא במוטורולה מובייליטי. לדבריו, "האתגר יהיה לאפשר שירותים על גבי זה, למשל לחבר את ממיר הטלוויזיה לטלפון הנייד. הדגמנו את זה בתערוכה". אם תאמץ תעשיית האלקטרוניקה את תקן ה-DLNA בחום, לא ירחק היום שבו נשלוט מהסלולר בטלוויזיה, במערכת הסטריאו ובמוצרים נוספים.

בכלל, החיבורים בין מכשיר הסלולר למוצרי צריכה אלקטרוניים אחרים ממשיכים להתפתח. HP הדגימה איך ניתן לשלוח ממכשירי הפאלם החדשים שלה מסמך להדפסה. ב-LG הציגו תקן חיבוריות אחר בשם WiFi Direct. יש לכך סיבה: מכשיר הסלולר הופך, בשקט בשקט, למוצר בעל כוח העיבוד הגדול ביותר בסביבה שלנו. "ל-Atrix שלי (מכשיר סלולר חדש שמוטורולה הוציאה באחרונה, א.ז.) יש יותר כוח עיבוד מאשר למחשב הנייד של אשתי", אמר ניקולאקופולוס בבדיחות הדעת. במצב עניינים זה, הגיוני כי הטלפון יהיה אחראי ליותר ויותר משימות, שיוכלו להיות מוצגות גם על מסכים אחרים.

אי אפשר שלא להזכיר את הנוכחות החזקה של הטאבלטים בתערוכה. "זה מטורף לגמרי", אמר אהוד לוי, שותף בקרן הון הסיכון ורטקס. "נוצרה קטגוריה חדשה בעולם הצריכה הדיגיטלית. אם אתה משווה בין חדירת האייפון לאייפד, אז 12 חודשים לאחר ההשקה של האייפון, המוצר מכר 5 מיליון יחידות. 12 חודשים לאחר ההשקה של האייפד, המוצר מכר 25 מיליון יחידות. לא פלא שבכנס ה-CES שנערך בלאס וגאס לפני חודש הוצגו 80 טאבלטים שונים. היופי הוא ש-70% מהם היו עם אנדרואיד". נזכיר בשורה את רשימת הטאבלטים הבולטים שהוצגו בכנס ברצלונה: HTC Flyer, אופטימוס פאד של LG ,Xoom מבית מוטורולה, סמסונג גלקסי 10.1 TAB והפלייבוק של בלקברי.

ובאשר לאנדרואיד, ניכר היה שתערוכת ברצלונה הנוכחית סיפקה את החותמת הסופית לכך שמערכת ההפעלה של גוגל צפויה לככב בשנים הקרובות. הרובוט הירוק, הלוגו של אנדרואיד, ניצב בגאון בעשרות עמדות של חברות שונות. גוגל אפילו הצליחה להפוך את מותג האנדרואיד לקולי: החברה הקימה מגרש אנדרואיד גדול, ירוק כולו, עם בר משקאות, יציע עליון, וגם מגלשה למי שלא רוצה לרדת דרך המדרגות - ודאגה שמתחם האנדרואיד יהיה המקום הכי צעיר ומגניב בתערוכה. החברה חילקה גם המון סיכות עם דמויות אנדרואיד שונות, והבון-טון בקרב המבקרים הצעירים היה לענוד כמה שיותר סיכות על רצועות התיק. לוי מסכים כי האפקט מרשים, אך אומר בשביל האיזון: "יש טעות אופטית בכנס השנה שהכל גוגל, כי אפל לא פה ונוקיה לא פה".

תערוכת העולם הסלולרי הנוכחית מסמנת את מותו של הטלפון הפשוט. טלפונים ברמות ביניים כלל לא הוצגו על המדפים, ונראה שגם חובבי הפשטות ירכשו השנה מכשירי מגע, כי המחיר מאפשר זאת. באומן מפלאפון מרחיב: "הקטגוריה של הסמארטפון הרגה את הטלפונים ברמת הביניים. הוצגו בתערוכה מכשירי אנדרואיד עם מסך מגע ב-200 דולר. היכולות שהיו פעם רק לסמארטפון, כמו גלישה ומייל, קיימות כעת כמעט בכל מכשיר".

דאטה הוא שם המשחק

רשתות הסלולר, כפי שאנחנו מכירים אותן, עומדות להשתנות. מני סינה, סגן נשיא מוצרים בחברת קונטיניוס-קומפיוטינג, כתב בעיתון הכנס הרשמי כי "עם השינוי מעידן הקול לעידן הדאטה, ה'מלחמה' של חברות הסלולר חייבת להשתנות מ-Coverage ל-Capacity" - כלומר מכיסוי לקיבולת.

הצרכנים מדברים יחסית פחות, ובמקום זאת צורכים יותר אפליקציות וגולשים ברשת האינטרנט. למעשה, מכשירי הסלולר מחוברים כעת לאינטרנט באופן רציף, והדבר מאפשר שימושים חדשים בזירות נוספות - למשל בתחומי הניווט והרכב. החברה הישראלית Iway Mobile הציגה מוצר מעניין בהקשר זה: קונסולה לרכב בשם קומודו, שהיא מעין הרחבה של הדיבורית. המסך הקטן יוכל לשמש כמערכת מולטימדיה ומידע, GPS, רדיו-אינטרנט ואף מצלמה להילוך אחורי. עבור השירותים נדרש חיבור רצוף לאינטרנט, המסופק באמצעות מודם סלולרי המותקן בתא הכפפות.

השינוי בהרגלי השימוש גורם לכך שגם הרשתות צריכות להשתנות. במקום להישען בעיקר על מעט אתרים גדולים (Macrocell), על גבי תרנים, כפי שאנחנו רגילים כיום, החברות יצטרכו להשתמש בהרבה יותר אתרים, בגדלים הרבה יותר קטנים: מאתרי Femto (נקודת גישה אלחוטית לבית) שנמצאים בבית הלקוח, דרך אתרי מטרו קטנים על עמודי חשמל, וכלה באתרי Pico בינוניים.

ז'אן פייר לרטיג, סגן נשיא רשתות אלחוט באלקטל-לוסנט, מסביר כי "Femtocell זו תופעה שהולכת ומתרחבת". מוצרי Femtocell הן אנטנות קטנות שמתחברות לרשת האינטרנט הרגילה בבית או בעסק, וכך מורידות עומס מאתרי הסלולר העמוסים. לרטיג טוען ש-2011 תהיה שנת ה-Femtocell: "יש לנו חוזים להתקנות ב-17 מפעילות סלולר, ש-15 מהן חתמו בחודשים האחרונים. נצא עם מגוון מוצרי Femtocell לרחוב, לקניון, לעסק, לבית, ויש אפילו Femtocell בחיבור USB".

לרטיג מוסיף: "יש גידול בתעבורת הגולשים בפס רחב סלולרי, יחד עם שיפור במכשירים. אנחנו חוזים צמיחה של פי 13 בשימוש עד 2015. אבל זה בא עם קשיים חדשים: המפעילות צריכות להוסיף כל הזמן עוד ציוד, ציוד דורש חשמל ונדל"ן, ובסוף אנטנות ממלאות לנו את הנוף". מסיבה זו הציגה אלקטל-לוסנט לפני הכנס אנטנה סלולרית חדשה, שגודלה כגודל כדור טניס. החברה מכנה את שורת המוצרים הזו LightRadio.

מגמה אחרונה בתחום הרשתות, שקשורה גם היא לגידול בצריכת תקשורת הנתונים, היא הדור הרביעי בסלולר. קוראים לזה LTE, והעולם הסלולרי כבר צועד לשם, עם עשרות התקנות ראשונות בעולם. כל מוצרי הרשת שמוצגים בתערוכה כבר פונים לכיוון זה. כיום ה-LTE מתאים רק לגלישה, אבל LG הציגה בכנס לראשונה Voice Over LTE - שיחות קול ברשת דור רביעי. עם זאת, יידרש זמן עד שהאבולוציה הזו תבשיל למוצר.

במאמר מוסגר, נאמר כי משרד התקשורת הישראלי אינו ערוך לטפל בשתי המגמות שהצגנו: התכווצות אתרי הסלולר לגדלים שונים ומגוונים ו-LTE. חברות התקשורת הישראליות מבקשות כבר זמן רב הקצאת תדרים לרשתות LTE, אך הקצאה כזו טרם ניתנה.

מלבד הניסיון לבנות רשתות המספקות איכות שיחה טובה יותר, מפעילות הסלולר מנסות לטפל בבעיית העומס גם באמצעות הורדות העומס מהרשתות. לוי מוורטקס מסביר: "לפי נתונים של חברת המחקר SA, צריכת הדאטה גדלה בשנה האחרונה פי שניים וחצי. מה שמעניין הוא שהמפעילות מצליחות לשמור על ההשקעות ברשת ברמה של 10%-12% מהמחזור. יש פתרונות הורדת עומס על ידי שימוש בציוד רשת חכם או ב-WiFi, והמפעילות מחפשות גם דרכים חדשניות לתמחור חכם - בתוכניות שמבוססות על שימוש לפי שעות, נפח הצריכה וכדומה".

באומן מפלאפון חושב שתעשיית הסלולר נהפכת לקטר של כל תעשיית הצריכה האלקטרונית. "איכות המסכים והמעבדים לא מביישת שום קונסולה או מסך, ויחד עם חיבור לענן מתקבלת סביבה מדהימה. כמובן שהענן לא יכול לעבוד בלי רשתות חזקות, וזה קורה. כל תעשיית התוכן והמוצרים הנלווים שלה עוברת לסלולר. קח למשל את מכשיר ה-Play של סוני אריקסון, שמאפשר להריץ עליו משחקים מהענן".

אתה לא חושש מה-Play? אנשים יקנו את המשחקים מסוני ולא ממך. המפעילות הופכות לצינורות טיפשים.

"התוכן שמגיע מחוץ למפעילות הסלולר מושך את כולנו קדימה, אבל היופי הוא שיש מקום לכולם. גם מוזיקה אפשר לקנות ישירות מסוני, אבל לי יש את שירות Musix עם 150 אלף לקוחות. כולם יכולים להתקין Waze, אבל לפלאפון יש שירות GPS שהיא גובה עליו כסף. אותו הדבר גם בגיימינג: יש המון אפליקציות שזרוקות באפ-סטור, אבל לך תמצא אותן".

מה העתיד?

יש כבר אנשים שמסתכלים הלאה, לשנה הבאה, ולצפוי בכנס העולם הסלולרי של 2012. אחד כזה הוא אבנר גורן, מנהל האסטרטגיה של פלטפורמת ה-OMAP בענקית טקסס אינסטרומנטס. החברה מפתחת מעבדים ושבבים לסלולריים של השנים הבאות, ולכן חייבת להיערך לדרישות העיבוד ולצרכים של הלקוח בעתיד.

לדברי גורן, "השנה הבאה בתערוכה תהיה בסימן תלת-ממד. פיתחנו יחד עם LG את מכשירי התלת-ממד שהיא הציגה, ואני מעריך שבתוך שנה מחצית מהתערוכה תכלול מכשירים תומכי תלת-ממד. תראה מה קרה בטלוויזיות השנה ב-CES: הכל היה תלת-ממד.

"עניין נוסף הוא המחוות, השליטה במכשיר באמצעות תנועות. הקינקט של מיקרוסופט חינך את השוק עם מוצר פנטסטי, ואנחנו מדגימים איך אפשר לעשות את זה בטלפונים סלולריים. אגב, זה שיתוף פעולה עם חברה ישראלית בשם XTR". נתראה בשנה הבאה.





תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו