בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להציל את נחל ציפורי מפני רכבי שטח

סוללות סלעים חוסמות גישה לנחל ציפורי, כדי להגן עליו מפני רכבי שטח

תגובות

מטיילים הבאים בימים אלה לנחל ציפורי ליד קרית טבעון עשויים לחשוב שנכנסו ליעד מבוצר. קטע ארוך של גדת הנחל נחסם בסוללת סלעים גדולים ובאחד האתרים הוקמה גדר. הוצב עליה שלט המזהיר את בעלי הרכב מפני הימצאות דוקרנים. כל זה הוא מעשה ידיה של רשות ניקוז נחל קישון, שמנהליה הבינו שבקרוב לא יישאר מה להציל מהצומח והחי של הנחל, בגלל מה שעוללו לו רכבי שטח שבעליהם נוהגים בפראות.

בשנים האחרונות נגרמו נזקים חמורים לאתרי טבע ונוף בגלל תנועה בלתי פוסקת של רכבי שטח. הרשויות האחראיות לאתרים אלו הגיעו באחרונה למסקנה שאין ברירה אלא לחסום את כניסת כלי הרכב אליהם, גם במחיר נזק אסתטי לאתר, כמו במקרה של נחל ציפורי.

באזור נחל הקיבוצים, הסמוך לבית שאן, הושלמה לאחרונה הקמת "פארק המעיינות", והוצבו סלעים המונעים את כניסת כלי הרכב למקום. באזור בריכת הנופרים, במקורות נחל הירקון, הקימה רשות הטבע והגנים מחסום שימנע כניסת כלי רכב. זהו אתר עם צמחי מים נדירים, וגם שם גרמה תנועה בלתי פוסקת של כלי רכב נזקים קשים. הרשות חסמה כניסת כלי רכב גם באזור שפך נחל שורק, ומתכוונת לחסום גישת כלי רכב בשמורת ניצנים מדרום לאשדוד.

במקרה של נחל ציפורי אין מדובר בשמורת טבע. אבל לרשות ניקוז קישון, שבתחומה מצוי הנחל, יש סמכויות המאפשרות לה לפעול באפיק הנחל ובשטח הצמוד אליו. "רכבי השטח באו לנחל והרסו לגמרי את האפיק, כשהם מטפסים שוב ושוב על הגדות", סיפר חיים חמי, מנהל רשות ניקוז נחל קישון.

חמי מתגורר באלון הגליל הסמוך לנחל ציפורי, אבל גם הוא לא היה מודע לגודל הנזק. הוא נחרד למראה סרטונים באתר YouTube, שבהם צילמו עצמם נהגי רכבי השטח שוחקים עד דק את הנחל, שהוא אחד האחרונים באזור שיש בו זרימה טבעית של מים, ונשמר בו הנוף.

"בהתחלה החלטנו להציב מחסומים בקטע אחד של הנחל ומיד ראינו שיפור במצב", הוסיף חמי. "אחר כך נאלצנו להציב סלעים ליד קטע נוסף. השתדלנו לסדר את הסלעים כך שהם ישתלבו בנוף אבל אני יודע שזה לא נראה יפה במיוחד. מדובר בסידור זמני. אנחנו ניטע עצים לאורך הנחל וכשהם יגדלו, הם יהוו חיץ שימנע כניסת כלי רכב ולא נזדקק לסלעים".

במקביל לחסימת וגידור הנחל, השתמשו אנשי רשות הניקוז באמצעים חינוכיים, פנו לתושבי כפרים בדוויים בסביבה, שחלק מתושביהם הם נהגי רכבי השטח הבאים לנחל. הרשות גם מנהלת פרויקט בבתי ספר, שבו מאמצים התלמידים את הנחל, לומדים עליו ומנקים אותו. "אנחנו מקווים שהם יבואו הביתה ויסבירו להורים כמה חשוב לשמור על הנחל", ציין מוחמד חילף, מנהל בית ספר יסודי בכפר ראס עלי, הנמצא מעל אפיק נחל ציפורי.

לפעולות שנעשו בסביבות הנחל יש מעתה גם גיבוי חוקי. לאחרונה אישרה הכנסת תיקון בחוק איסור נהיגה בכלי רכב בחופים, הנוגע גם לאתרי מים. יזם אותו ח"כ דב חנין (חד"ש). בתיקון נקבע שהשר להגנת הסביבה יכול להכריז על אזורים ליד מקורות מים ונחלים כאסורים לנסיעה בכלי רכב. החוק ניתן יהיה לאכיפה לא רק באמצעות פקחי רשות הטבע והגנים, אלא גם באמצעות פקחי רשויות מקומיות. הם קיבלו באחרונה סמכויות לאכיפת חוקים להגנת הסביבה. *



סלעים על גדת נחל ציפורי. להגן על הנחל גם במחיר של נזק אסתטי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו