בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כללי מודיעין תחרותי יכולים לעודד את הפרתם

חברות רבות מפרסמות כללים לאיסוף מידע ממתחרותיהן, אך אלה כמעט שאינם מיושמים, היות שעובדים רבים אינם מודעים אליהם

תגובות

>> כשמנכ"ל HP לשעבר, מארק הרד, עבר לעבוד באורקל בסתיו האחרון, החברה שעזב תבעה אותו בטענה שקבלת התפקיד החדש העמידה את "סודות המסחר החשובים ביותר של HP והמידע החסוי שלה בסכנה".

אף ש-HP נסוגה מהתביעה, ואורקל התחייבה בהסדר מחוץ לכותלי בית המשפט שהרד יגן על סודותיה של HP, לא סביר שהרד ימשיך לשתוק. עורכי הדין של HP ואורקל יודעים זאת, וכך גם רוב עורכי הדין בחברות גדולות, שבהן גיוס בכירים ממתחרות הוא אמצעי מקובל, ואיסוף מידע על מגרשי הגולף הוא דרך חיים.

דווקא כשהדבר נוגע לעובדים בדרגים נמוכים יותר, שאחראים לאיסוף מידע ממתחרות, אותם עורכי דין כופים עליהם במקרים רבים חוקים דרקוניים שמונעים מעובדים אלה לדבר עם המתחרים באופן ישיר, ואפילו לדבר עמם בעקיפין באמצעות צד שלישי. חוקים לא מציאותיים אלה יוצרים תת תרבות של הונאות מודיעין. העובדים האלה לא רוצים לעבור על החוק, אך משום שהם זקוקים לידע תחרותי חיוני כדי לבצע את עבודתם, הם ממשיכים לאסוף מודיעין, אפילו אם משמעות הדבר היא להפר את החוקים.

במחקר שערכה באחרונה חברת פולד אנד קומפני נאספו נתונים מיותר מ-100 חברות ברחבי העולם, כדי לאמוד את הסיכון הטמון בהתנהגות איסוף המודיעין של עובדיהן. אחד הממצאים הבולטים היה כי אף שיותר חברות גדולות מפרסמות קווים מנחים מפורשים בנוגע לאיסוף מידע, עובדים רבים לא מעודכנים בהם. רק 40% מהאירופים שנשאלו הודו כי לא קיבלו שום הדרכה, לעומת 68% מהאמריקאים.

קיים פיתרון הגיוני למבוי הסתום הזה: בחנו את הקווים המנחים של החברה ואיך הם מיושמים. גלו כיצד עובדים עוקבים כיום אחר התחרותיות באמצעות ראיונות ואיסוף סיפורים מהם. אחר כך, בצורה של כיתת לימוד, הציגו את הסיפורים האלה באופן אנונימי. בקשו מהקהל לדרגם לפי הערכים: נורמלי, אגרסיבי, לא מוסרי או לא חוקי.

הרעיון הוא לא לבודד אנשים בפעמון זכוכית. אם תעשו זאת, תתעלמו מהעובדה שהמידע על השווקים והמתחרים הוא מרכיב חיוני לכל נוסחה עסקית. במקום זאת, סימכו על העובדים וודאו שההנהלה הבכירה משמשת דוגמה.

-

הכותב הוא נשיא ומייסד פולד אנד קומפני, חברת מחקר וייעוץ מובילה בתחום מודיעין תחרותי ומשחקים אסטרטגיים

-

הסוגיה: כיצד תוודאו שעובדיכם אינם עוברים על החוק בניסיון להשיג מודיעין תחרותי?

הפתרון: ודאו שוב ושוב כי כולם מבינים את הכללים

הדרך: הציגו את הדרכים השונות לאיסוף מידע בחברה בפני קבוצת עובדים באופן אנונימי, כדי להחליט יחד אילו כללים נשברו תוך כדי התהליך



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו