בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההתקפה הלא נראית

סייר אינטרנט

תגובות

>> גרופון נמצאת בשלבים מתקדמים לביצוע הנפקה ראשונה של מניותיה, נורדסטרום רוכשת את אתר המכירות HauteLook תמורת 270 מיליון דולר ו-Gilt Groupe מגייסת 80-100 מיליון דולר לפי שווי של כמיליארד דולר.

15 שנה לאחר שהאינטרנט החל להתבגר - ועל אף שמדובר כנראה בשוק הגדול ביותר בעולם - ענף המסחר האלקטרוני הצרכני נולד מחדש.

מעבר להיעדר הצורך בהקמת רשת חנויות בפרישה רחבה, היכולת המהירה לבצע רכישה והאפשרות המצוינת להשוות מחירים, התכונה האינטרנטית החשובה ביותר שיזמי המסחר האלקטרוני הצרכני ניסו לממש היא היכולת לארגן קונים כדי להשיג מחירים טובים יותר - בעצם לארגן קרטל של קונים.

הפתרון הראשון היה רכישות קבוצתיות - ארגון של קונים מול משווקים. המודל הזה עבד במשך יותר מעשור, אבל לא הצליח להגיע לממדים גדולים באמת ובעצם לא איים על המותגים הגדולים או על רשתות השיווק.

כמו בענפים אחרים, האינטרנט מציב אתגרים רבים למסחר הצרכני. האתגר הוא לקחת את המאפיינים המייחדים את האינטרנט לעומת העולם המסורתי - ובמיוחד אלה שתוקפים את הנחות היסוד של העולם המסורתי - על מנת ליצור מודל חדש וחדשני.

ואיך יודעים אם מודל הוא חדש וחדשני? אם הוא מאומץ במהירות על ידי הצרכנים והמשווקים, אם הוא יוצר סוג חדש של התנהגות צרכנית ואם הוא מאיים על השחקנים הוותיקים. זה השלב בו נמצא המסחר האלקטרוני הצרכני כיום.

חלק, כמו גרופון, מארגנים את הקונים סביב מוצרים או שירותים מזדמנים המוצעים על ידי משווקים; וחלק, כמו HauteLook, מארגנים את הלקוחות במועדונים. אבל כולם מצליחים היכן שמודלים קודמים נכשלו או הצליחו בצורה חלקית: הנחות גדולות לצרכנים, שווקים גדולים למשווקים והרבה פחות רמאויות לעומת המודלים הקבוצתיים של לפני עשור. נכון לעכשיו, המודלים הללו מצליחים מאוד - ועל כך יעידו ההתפתחויות שתוארו בפתיח. אבל הם לא נטולי סיכון.

הסכנה הגדולה טמונה בהשפעה הגדולה ביותר שיש להן על השווקים: ההשפעה על המחיר. עבור הגופים המשווקים את רוב המוצרים והשירותים - ולא רק בשווקים הצרכניים - המחיר הוא המאפיין שהם שמים עליו את הדגש הקטן ביותר.

רוב המשווקים מעדיפים לדבר על איכות, עיצוב, חדשנות, עליונות טכנולוגית, שירות, אחריות סביבתית, תנאי סחר הוגנים או כל מאפיין אחר שקשה למדוד אותו. מדוע? מכיוון שהקושי להשוות מאפשר להם לגבות מחירים גבוהים יותר.

לכן, ככל שהפוקוס על המחיר גדול יותר, כך המאפיינים האחרים מאבדים מערכם. חזקה על המשווקים המוכרים את מוצריהם בגרופון שהם עושים זאת מרצון וכנראה שגם מרוויחים לא רע, אבל ככל שהם עושים את זה, כך הם יתקשו לבדל את עצמם בעתיד.

סכנה נוספת היא שחיקה משמעותית של היכולת למכור שלא באמצעות האתרים החדשים האלה: אם ראית מוצר מסוים נמכר בגרופון בהנחה של 50% איזו מוטיבציה תהיה לך להיכנס לחנות ולרכוש אותו במחיר מלא?

הנהירה של צרכנים, משווקים ומשקיעים לאתרי המכירות החדשים היא עצומה. אבל היא מחמיצה סיכון עסקי גדול: השינויים שעשויים להידרש באופי הפעולה של המשווקים. כבר עכשיו ברור שכדי שאתרי המסחר האלקטרוני יצליחו לאורך זמן, הם יצטרכו לשנות את המודלים השיווקיים שלהם. זה כבר קורה. אבל השינוי הזה כל כך עמוק עד שייתכן שייאלצו לשנות הרבה דברים נוספים - כולל מודל הניהול ואולי גם מודל הייצור.

-

הבלוג של נתן ליפסון:

http://media.cafe.themarker.com



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו