בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דרך הלב

תגובות

נראה כי אחד הנזקים התרבותיים הגדולים של גל הפשיזם ששטף את אירופה במאה ה-20 הוא תגובת הנגד המוגזמת של הפוסט-מודרניזם. סמכות, חינוך, סלקציה - כל אלה נעשו למושגים שמעוררים מיד התנגדות. מי שנכווה ברותחין נזהר בפושרין. זו כנראה גם הסיבה שהדרישה מתלמידים ללמוד שירים על פה מוצגת על ידי המתנגדים כדרישה פשיסטית.

אלא שההיפך הוא הנכון במקרה הזה. הפשיזם מבקש את טובת המערכת על פני טובת הפרט, ואילו הלימוד על פה בימינו הוא כל-כולו לטובת הפרט. בעבר, לפני עידן הדפוס או המחשב, בני אדם שימשו סוכני זיכרון, ואכן הם למדו דברים על פה כדי שיוכלו לשמש מקור מידע לאנשים אחרים. כיום אין בזה צורך עוד. רק התלמיד עצמו ייהנה בעתיד מפירות השינון.

לא זו בלבד שאין זו דרישה פשיסטית אלא שיש בה גם חיבור אמיתי ועמוק לטבעה של האמנות, שהרי מהי תכליתה של האמנות בכלל והשירה בפרט אם לא להיחקק בלב הזולת. לשם כך יש בשירה חריזה, מקצבים, תקבולות, דימויים. אפילו ערכה של יצירת האמנות נקבע על פי מקוריות דרכו של האמן להיחקק בלב; ככל שהוא ממעט להשתמש לשם כך בנוסחאות זיכרון מוכרות ויוצר נוסחאות ייחודיות לעצמו, כך נתפש מעשה היצירה שלו כמורכב ומרתק יותר.

שינון הצורות האלה מטמיע במחשבה תבניות תחביריות, מוסיקה, אוצר מלים. נכון, לצד המרכיבים הצורניים האלה עומד התוכן. יכול להיות שאחדים מן התלמידים, אולי אפילו רובם, ישננו את השירים מבלי להתעמק בתוכנם, אבל הלימוד על פה לא נועד להחליף את יתר אמצעי הלימוד אלא להוסיף עליהם. מעבר לזה, הלימוד על פה אינו שינון סתם, הוא למעשה מעקב אחר חוט מחשבתו של הכותב. כאשר לומדים על פה, מוצאים נקודות להיאחז בהן כדי להיזכר בשורה הבאה; הנקודות הללו הן פעמים רבות אותן נקודות שהובילו את היוצר לכתוב דווקא את השורה הזאת בסדר הזה.

דבר לא מבטיח שתלמידים ילמדו לאהוב שירה (זו כנראה נטיית לב), אבל די בכך שמתוך הלימוד על פה יבינו ששיר אינו רק מלים מסודרות על גבי נייר, מסמך כתוב, אלא גם דיבור חי, דיבור מוסיקלי.

כדי להבין את המשמעות הפנימית האמיתית של הלימוד על פה כדאי אולי לשים לב דווקא לביטוי האנגלי "to know it by heart". כלומר בתרגום מילולי: "לדעת את זה דרך הלב". לא בראש, לא במחשבה, לא מתוך היגיון, לא בזכות מלות פרשנות משמימות כמו "מטאפורה" או "אוקסימורון", אלא לדעת את זה כפשוטו, דרך הלב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו