בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לקראת רעידת האדמה הגדולה

מלים בקבלנות

תגובות

>> ממשלת ישראל משקיעה עתה באזהרה של תושבי המדינה מפני רעידת אדמה, שלבטח תתרחש בעתיד הקרוב או הרחוק. המדינה יודעת כי אם יתרחש אירוע כזה הוא יגבה קורבנות רבים וידרוש הוצאות אדירות מהמדינה. מבנים בישראל שנבנו לפני 1980, ושאינם עומדים בדרישות התקן לעמידות מפני רעידות אדמה, מצויים בסכנת התמוטטות. המדינה מציעה שני מסלולים העשויים לפתור את בעיית המבנים האלו - פרויקט פינוי-בינוי ותמ"א 38. שניהם נקבעו מתוך רצון טוב, ושניהם נכשלו בעולם המעשה.

מסלול פינוי-בינוי נכשל הן בקרב הדיירים הן בקרב העיריות. בנוגע לדיירים, היזמים נתקלו בקשיים רבים להשיג את חתימות כל בעלי הדירות בבניין. אפשר לנקוט הליכים משפטיים נגד הסרבנים, אך מדובר בשנות התדיינות ארוכות.

גם העיריות מערימות קשיים. כך לדוגמה, בתל אביב, הצליחה חברת אשדר, לאחר שעמלה כ-7 שנים, להשיג הסכמת כל הדיירים לפינוי-בינוי במתחם איינשטיין-טאגור. עיריית תל אביב, מצדה, החליטה להרוג את הפרויקט, בהתירה בניית 2 דירות בלבד במקום כל דירה שתיהרס. מאחר שהיזם נותן דירה אחת לדייר היוצא, ומשכן אותו בדירה חלופית משך כשלוש שנים, ברור לכל, ובעיקר לעירייה, כי זכויות מצומצמות אלה יהפכו את הפרויקט ללא כדאי. במסגרת "וידוא הריגה" הודיעה העירייה כי כל דייר בפרויקט חייב בתשלום 200 אלף שקל.

גם תמ"א 38 נכשלה מאחר שהעיריות אינן רוצות שהקבלן שמחזק את הבית ירוויח על חשבון התמ"א. על כן, בעיריית תל אביב מתירים לקבלן לבנות קומה חדשה אחת בלבד מעל הבית המחוזק. למה לא שתי קומות, כדי שהפרויקט יהיה גם רווחי וגם מועיל?

זאת ועוד, עיריית תל אביב מעלה לאחרונה דרישות לתשלום היטל השבחה (מלא בשיעור 50%) בגין תמ"א 38 (המאפשרת היטל השבחה של 5% בלבד) בבניינים שכלל לא ביצעו עסקה לפי התמ"א, ואף פועלת בניגוד לפסק דין של בית המשפט בעניין זה. העירייה רואה בתמ"א 38 מקור הכנסה חדש עוד לפני שהמבנים חוזקו.

כיום ברור כי פרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38 שלובים זה בזה, כי שניהם מיועדים לחדש ולחזק מבנים שנבנו לפני 1980. אני מציע להקים רשות למזעור נזקי רעידות אדמה (להלן: "רמנ"ר"). הרשות תטפל בלעדית בנושאים אלה ותפקיע את הטיפול בפינוי-בינוי ותמ"א 38 מהרשויות המקומיות. מדובר בנושא בעל חשיבות ממלכתית ולא עירונית, ולכן העיריות אינן הרשויות המתאימות לקדמו.

חשיבות העניין מחייבת חקיקה מהירה. ניתן לקבוע בחוק למשל כי במקרה של פינוי-בינוי יהיה יחס הדירות שייבנו בערים הגדולות 1:3, בערי פריפריה 1:4, ובעיירות פיתוח 1:5. במקרה של חיזוק מבנה לפי תמ"א 38 תותר תוספת של שתי קומות, ובפריפריה עד שלוש קומות.

רמנ"ר תוציא את היתרי הבנייה לאחר שישולמו אגרות הבנייה לרשות המקומית. לרשות יינתנו 30 יום להשגות, ולאחר מועד זה החלטת הרמנ"ר תהיה סופית ומחייבת. לא יהיה היטל השבחה על דירות הנבנות לפי היתר הרמנ"ר.

העברת חקיקה כאמור תביא ל"רעידת אדמה" ברשויות המקומיות, אך בגלל הרווחיות המובטחת לכלל הגורמים, יש להניח כי בתוך 5-10 שנים ממועד החקיקה יהיו מרבית בנייני ישראל חסינים מרעידת אדמה, יינצלו חיי אלפי תושבים, והמדינה תחסוך הוצאות עתק לשיקום.

-

הכותב הוא בעלים של משרד עוה"ד אברהם (אייבי) נאמן ושות'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו