בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מיליוני תושבי גוש דן ימשיכו לחכות לרכבת קלה

על הפרויקט התל אביבי דובר אמנם כבר לפני 40 שנה, אבל בסופו של דבר תושבי ההר הקדימו את תושבי החוף

תגובות

בספטמבר 2010 ירדו לטמיון תשע שנים יקרות שהוקדשו לקידום פרויקט התשתיות מהחשובים בתולדות ישראל, וללא ספק מהוותיקים שבהם. מדובר בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן: 23 קילומטרים מבת ים, דרך יפו, תל אביב, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה. לאורכו תוכננו 33 תחנות עיליות ותת-קרקעיות, שבהן תחלוף מדי כמה דקות רכבת מהירה שתסיע עשרות מיליוני נוסעים בשנה. על החזון הזה דיברה כבר גולדה מאיר בימיה ב-1973, כראש ממשלה.

אלא שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. בהכשרת התוואי השקיעה המדינה בעשור האחרון כמיליארד שקלים, לקראת השקעה נוספת של כעשרה מיליארד שקלים שאמור היה להשקיע זכיין פרטי שייבחר במכרז. בתום מכרז להקמת הפרויקט ולהפעלתו, שהחל ב-2001, אכן נבחרה בסוף 2006 קבוצת MTS של אפריקה-ישראל, סימנס הגרמנית, קואופרטיב אגד, CCECC הסינית וסוארז דה קוסטה הפורטוגלית.

MTS אמורה היתה להתחיל בתוך שנה בעבודות בשטח ולהשלימן בחלוף חמש שנים נוספות, ב-2013. ואולם, ארבע שנים תמימות לא הצליחה הקבוצה לגבש את הסכם המימון של הפרויקט, בנסיבות שעומדות היום בפני בוררות משפטית בין המדינה לקבוצה. בספטמבר האחרון ביטלה המדינה את הסכם הזיכיון שנחתם עם MTS בתום מסע התחבטויות ולחצים. MTS טענה כי הביטול נעשה שלא כדין והתעלם מהשלכות משבר האשראי העולמי על תנאי הפרויקט - והגישה נגד המדינה תביעת פיצויים של מיליארדים. במשרד האוצר לא נותרו חייבים, טענו כי MTS הגישה במכרז הצעה לא ריאלית והסבה למדינה נזק של 3.5 מיליארד שקלים - והגישו תביעת פיצויים נגדית בסך 826 מיליון שקל.

בינתיים, הודתה ממשלת ישראל בכישלון המתווה הזכייני לביצוע הפרויקט והחליטה להלאים את ביצועו, ולהקימו במימון תקציב המדינה באמצעות זרוע ממשלתית. לאחר כמה שבועות של היסוסים, העבירה הממשלה בדצמבר את הביצוע לידי חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים), במטרה להפעילו בשנת 2017. עם זאת, עדיין נמשכים החששות מפני קשיים תכנוניים ומוניציפליים, פוליטיזציה של ניהול הפרויקט ומכרזיו - וכמובן מפני סיומו בחריגות מהותיות בזמן ובתקציב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו