בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הלחץ הציבורי להורדת מחיר הדלק מסכן את רווחי חברות האנרגיה

המחאה של הציבור בישראל נגד מחירי הדלק מאיימת על הרווחים של פז נפט, דלק ישראל, גרנית הכרמל וטן חברה לדלק. מעלות: "החלטה על הורדת מרווח השיווק בשיעור של יותר מ-10% עשויה להיות מלווה בטווח הבינוני בהורדת דירוג"

תגובות

>> האם הלחץ הציבורי להורדת מחירי הדלק עלול לפגוע ברווחיהן של חברות האנרגיה הישראליות? שאלה זו עמדה בבסיס בדיקה שערכה חברת הדירוג S&P מעלות, שתוצאותיה פורסמו אתמול. הבדיקה מעלה כי המחאה להורדת מחירי הדלק עלולה להתבטא לא רק בהכנסות המדינה ממסים, שנשענות על מס הדלק (בלו), אלא גם בסיכון רווחיהן של חברות האנרגיה הישראליות - פז נפט, דלק ישראל, גרנית הכרמל וטן חברה לדלק, בשל הקטנת רווחים.

הדלק, בדומה ללחם ולביצים, הוא מוצר מפוקח, שעלותו נקבעת על ידי הממשלה בהתחשב בכמה אלמנטים: האחד - מחיר הבנזין הבינלאומי (CIF Lavera), שהוא כיום 100 דולר לחבית הנמסרת במאי, בהתאם לתנודות העלייה והירידה. העלות מהווה כיום 36% ממחיר ליטר דלק; השני, מרווחי השיווק של הדלק - כלומר, הרווח שחברות האנרגיה גוזרות מעל עלות הקנייה של הדלק, שהוא כיום 10%; השלישי - מס הבלו, המס על הדלק, שעומד כעת על 40%; יתרת הסכום מגיע מגורמים נוספים כגון מע"מ, דלף וביטוח.

בתקופה האחרונה ניצלה הממשלה את מחירי הנפט הנמוכים בעולם (50-70 דולר לחבית) וביצעה העלאת מס על הדלק במטרה לסגור פערי תקציב. בעקבות ההעלאה התעוררה מחאה חברתית, שהביאה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד האוצר להודיע בחודש שעבר על הורדת מס שתקל על מחזיקי הרכב, ובמיוחד על מעמד הביניים. עם זאת התעוררות המהומות והמחאה בעולם הערבי, שהביאה לזינוק במחיר הנפט ל-100 דולר לחבית, הרסה את תוכניות האוצר ובשבוע שעבר הועלה מחיר הדלק ב-30 אגורות.

במעלות מציינים כי מרווחי השיווק של חברות האנרגיה הישראליות, שהוסיפו ב-2002-2010 כ-42% לעומת עלייה של 17% במדד המחירים לצרכן, עומדים כרגע למבחן בעקבות הלחץ הציבורי ועלולים להשתנות. "אנו מאמינים כי האווירה הנוכחית יוצרת רוח גבית למקבלי ההחלטות לנסות ולהוריד את מחיר הבנזין", נכתב. שינוי כזה, לדבריהם, הוא בעל "השפעה מהותית על החברות בענף, ובעיקר על החברות המצויות בטווח התחתון של הדירוג דוגמת גרנית הכרמל ודלק ישראל".

עם זאת במעלות לא ממהרים להוריד את הדירוג של החברות, אלא מסתפקים באזהרה כללית בלבד. "נמשיך לעקוב אם הלחץ הציבורי יתורגם להחלטה מיידית של מרווחי השיווק או לאימוץ מודל נוקשה יותר לעדכון מרווחי השיווק", נכתב על ידם. "להערכתנו, תהליכים אלה נמצאים בשלב מקדמי בלבד, ועל כן איננו יכולים להעריך מה יהיו מסקנות ותגובות החברות. עם זאת, החלטה על הורדת מרווח השיווק בשיעור של יותר מ-10% עשויה להיות מלווה בטווח הבינוני בהורדת דירוג".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו