בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היפוך יוצרות: חברת החשמל תעורר תחרות

אינטרנט חשמלי

תגובות

<<מבלי לנתח את הסיכוי העסקי של מיזם התקשורת של חברת חשמל, ההחלטה לספק לה אפשרות להיכנס לתחום התקשורת היא נכונה. באופן טבעי, התחרות בתחום תשתיות התקשורת נמוכה. בשל ההשקעה האדירה הנדרשת להקמה של תשתית תחרותית, חסמי הכניסה לתחום גבוהים במיוחד. לפיכך, ניצול התשתיות של חברת החשמל כדי להקים בישראל ספק שלישי של תשתיות אינטרנט קווי הוא הזדמנות שאין לוותר עליה.

בזק ו-HOT כבר הוכיחו כי התחרות הנמוכה ביניהן אינה מספיקה כדי לגרום להן לבצע השקעות נדרשות לשדרוג תשתיות התקשורת שלהן. במשך מרבית העשור האחרון, עצרו שתי החברות את ההשקעה בתשתיות אינטרנט מתקדמות, והזרימו את כל המזומנים שנוצרו להם לכיסם של בעלי המניות (במקרה של בזק), או לבנקים הממנים (במקרה של HOT). מנגד, רק חלק קטן ממזומנים אלה הופנה לרווחת הלקוחות, כלומר למטרת שדרוג הרשת.

לזכותן של בזק ו-HOT ייאמר כי הן כבר החלו בהשקעות ברשתות חדשות לפני שנה וחצי. השקעות אלה מבשילות בימים אלה, אך עדיין, שוק תשתיות האינטרנט בישראל נחשב מפגר בקנה מידה בינלאומי.

קצב הגלישה בישראל נמוך יחסית לעולם, ומחיר הגלישה היחסי הוא מהגבוהים. עם זאת, ביכולתן של בזק ו-HOT לשנות את המצב מהר יחסית. הן ביצעו את מרבית ההשקעות הבסיסיות, ועתה כל השקעה בחיבור בית נוסף לרשת החדשה כבר מייצרת להן הכנסה ישירה.

ואולם לא בזק ולא HOT לוחצות חזק על הדוושה. נוח להן עם המצב הקיים, שבו קצב אימוץ הרשתות החדשות אינו מהיר מדי. שתיהן מווסתות את קצב החדירה באמצעות מחירי החבילות המהירות, כלומר של 10 מגה ביט לשנייה, ולא ממהרות להפחית מחירים. הן מקוות כי ההכנסות הנוספות שהרשת החדשה תייצר להן יפצו אותן על הירידה בהכנסות הצפויות בשירותים המסורתיים שלהן. בזק כבר חווה שנים ירידה בהכנסות מטלפון. HOT צפויה גם היא לסבול מירידה בהכנסות ככל שהרשת המהירה תחדור יותר ותהיה אלטרנטיבה לשירותי הטלוויזיה שלה.

האפשרות כי חברת החשמל תיכנס לתחום האינטרנט כבר מרעידה את חדרי הדירקטוריון של בזק ו-HOT. הימים הטובים של התחרות הנמוכה וההשקעות המינימליות חלפו. תפקידה של חברת החשמל הוא לשכנע את בזק ו-HOT בכך שהגיע הזמן ללחוץ חזק על הדוושה ולהוכיח כי הן לא עוד טרקטור סובייטי.

עם זאת, תפקידה של חברת חשמל כגורם מעורר תחרות אינו נטול סיכונים. מדובר בהשקעה כבדה ובעלת פרופיל סיכון גבוה. חברת חשמל, שמצבה הפיננסי אינו יציב, יכולה למצוא עצמה נלחמת מול גופים עסקיים זריזים ובעלי ניסיון רב ממנה, שמסוגלים להקיז את דמה. במקרה כזה, יהיה לה נוח לממן את הפסדי מיזם התקשורת באמצעות סבסוד צולב. המשמעות: צרכני החשמל ישלמו מכיסם עבור הרפתקאות התקשורת של החברה. כאן נדרשת התערבותה של הממשלה, שחייבת לוודא כי דבר זה לא יקרה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו