בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המצברים של אגסי עדיין לא מלאים

שי אגסי ובטר פלייס מתקדמים בתוכנית לכיבוש העולם עם המכונית החשמלית, אך המכשולים בפניהם עדיין קיימים: עלויות ההפעלה של מערך המצברים צפויות להיות גבוהות, והרווחיות העתידית מוטלת בספק

תגובות

>> לאחר שהשיק את מיזם המכוניות החשמליות ופתח את מרכז המבקרים בגלילות, נדמה ששי אגסי נעלם מעט מהכותרות ואולי אף מהתודעה הציבורית - והעיסוק הציבורי במכונית החשמלית דעך. עם זאת, אגסי ובטר פלייס לא נעלמו מהשטח, אלא התמקדו בהכנות שקטות לקראת החדירה לשוק הישראלי.

החברה בישראל צירפה את זוהר באלי, מנהל קיה לשעבר, כמנהל שיווק למכוניות, נכנסה לאיגוד יבואני הרכב וקיבלה את אישור משרד התחבורה לייבא מכוניות ראשונות לניסוי. בשבוע האחרון היא חזרה לכותרות עם כמה הישגים בזירה המקומית והבינלאומית.

ראשית, משרד התשתיות שינה את העקרונות לטעינת רכב חשמלי כך שיתאימו לצרכים של בטר פלייס. החברה תוכל לממן הקמת עמודי טעינה גם במרחב הציבורי (למשל, ברחובות הערים), אך חברת החשמל לא תוכל להקים עמדות כאלה בשטחים פרטיים (למשל, חניונים). טעינה משקע חשמל ביתי תיאסר לפי חוק, וכך זוכה החברה ביתרון נוסף. במקביל, החברה החלה להפעיל אבטיפוס לעמדת טעינה מסחרית, כפי שפורסם ב-TheMarker.

שי אגסי מדגים טעינת מכונית חשמלית | תצלום: אי-פי

פתרון שנוי במחלוקת

ואולם פתרון החלפת המצברים לא מקובל על יצרני רכב רבים, ועד כה הודיעו רק רנו ויצרן הרכב הסיני צ'רי כי ייצרו מכוניות כאלה. כדי לעודד יצרנים נוספים לאמץ את הטכנולוגיה, בטר פלייס מובילה שותפות של חברות ומכוני מחקר ובחסות הנציבות האירופית כדי לפתח "רכיבי מדף" של מצברים מתחלפים, שאפשר יהיה להתקין בכל מכונית. בשותפות חברות גם יצרנית הרכב רנו, יצרנית החלפים קונטיננטל וכן מכוני תקינה ומחקר, ובהם גם אוניברסיטת חיפה.

בסיום השבוע העמוס, הכריזה בטר פלייס על המחירים שתציע בדנמרק. מחיר המכונית החשמלית, רנו פלואנס ZE, יהיה 27,500 יורו - כ-138 אלף שקל. מחיר זה גבוה יותר ממחיר של רנו מגאן עם מנוע בנזין, שעולה בדנמרק כ-121 אלף שקל. בישראל המחירים צפויים להיות נמוכים יותר.

חבילות השירות שתציע בטר פלייס כוללות הטענה משקע ביתי והחלפת סוללות ללא הגבלה, שירותי ניווט וגרירה. המחיר הוא 2,015 שקל לחודש עבור נסיעה של 40 אלף ק"מ לשנה ויותר. נהגים עם נסועה שנתית הפחותה מ-20 אלף ק"מ בשנה ישלמו בין 1,000 ל-1,250 שקל בחודש. המחירים לא משקפים את אלה שיוצעו בישראל, בה נוסעים הנהגים בציי הרכב כ-30 אלף ק"מ בשנה, אך כנראה שהתשלום החודשי, הכולל גם את החכרת המצבר, לא יהיה נמוך יותר מ-1,000 שקל.

אימוץ אטי

אבל על הפעלתנות של בטר פלייס מעיב חשש לגבי הרווחיות שלה. ממחקר שפירסם השבוע המכון הבריטי Trend Tracker עולה כי עלויות ההפעלה של מערך החלפת המצברים יהיו גבוהות מאוד. לפי המחקר, בטר פלייס צריכה להחזיק מלאי גדול של מצברים. על כל מצבר המותקן במכונית, עליה להחזיק לפחות מצבר אחד בתחנת ההחלפה שלה. בכל רגע נתון, צריכים להיות בתחנה בין 12 ל-15 מצברים טעונים, כדי לאפשר טעינה מהירה. מחיר הקמת תחנת החלפה מוערך במיליון דולר, זאת לפני ההשקעה הנדרשת לרכישה או החכרה של נדל"ן יקר בצידי הדרכים.

עוד מצוין במחקר כי בבטר פלייס ציפו לחתום עם עשר מדינות עד סוף 2010, אך בינתיים, לפי החוזים, התשתית של החברה תיפרש רק בשלוש מדינות - ישראל, דנמרק וויקטוריה באוסטרליה. גם מספר היצרנים שחתמו עם בטר פלייס על שיתוף פעולה נחשב מאכזב, לפי המחקר.

בנוסף, מעריכים מחברי המחקר כי האימוץ של טכנולוגיה חשמלית ברכב יהיה אטי. הייצור צריך לעלות על 2 מיליון מכוניות חשמליות בשנה במשך יותר מ-23 שנה כדי להשפיע על צי הרכב העולמי. אפילו אם עד 2050 יימכרו בעולם 30 מיליון מכוניות חשמליות, 99% מהמכוניות בעולם עדיין יהיו עם מנועים מזהמים.

מבטר פלייס נמסר בתגובה: "המחקר נערך ללא פנייה אלינו, ומבוסס על הערכות בלבד".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו