בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שוקי אורן: כשהבלעדיות של ישראכרט תישבר - תהיה תחרות והעמלות יופחתו

ועדת הכלכלה דנה אתמול בהצעת חוק שתאפשר לחברות מתחרות לסלוק את כרטיסיה של ישראכרט ? יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן: "כל הפחתה של 0.1% בעמלה תוביל לחיסכון של 160 מיליון שקל" ? דב קוטלר, מנכ"ל ישראכרט: "הצעת החוק - סיכול ממוקד"

תגובות

>> "ברגע שחברות האשראי יהיו מחויבות לסליקה צולבת - תהיה תחרות והעמלות יופחתו. ישראכרט היא היחידה שסולקת את כרטיסיה ושיעור החדירה שלה לעסקים קטנים הוא 80%. אם אין אלטרנטיבה אז אין תחרות, לכן המטרה היא ליצור אלטרנטיבה שתחזק את התחרות בשוק כרטיסי האשראי" - כך אמר אתמול שוקי אורן, החשב הכללי באוצר, לוועדת הכלכלה שדנה בהצעת חוק ישראכרט.

לפי ההצעה, מנפיק שיחזיק ביותר מ-10% משוק כרטיסי האשראי בישראל יחויב לאפשר לסולקים מתחרים לטפל בעסקות שבוצעו באמצעות הכרטיסים שלו. כלומר, המפקח על הבנקים, לאחר התייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים, יוסמך להכריז על מנפיק המחזיק ב-10% או יותר מכרטיסי האשראי בישראל או שבכרטיסיו בוצעו יותר מ-10% מהעסקות בשוק, כמנפיק גדול. המפקח יוכל להורות למנפיק זה להתקשר עם סולק לצורך ביצוע סליקה צולבת, אם יהיה סבור שהדבר נדרש לצורך הבטחת התחרות בתחום או לצורך הבטחת טובת הלקוחות או הספקים.

אם ההצעה תאושר, יוכלו בתי העסק לבחור בין חברות שונות גם לסליקת ישראכרט, מהלך שיפחית מכוחה. מדובר בהצעת חוק ממשלתית ובהצעת חוק פרטית שהוגשה על ידי ח"כ דני דנון (ליכוד), שאוחדה אתמול עם הצעת החוק הממשלתית.

אורן הדגיש כי "רוב בעלי העסקים הקטנים משלמים עמלת סליקה של 2% מהעסקות. כשמדברים על מכולות או חנויות קטנות, שהרווחיות שלהן נמוכה ביחס למחזור, אז כל הפחתה בעמלת הסליקה תוביל לעלייה ברווחיות שתהיה גדולה פי 10 או 20".

מנתונים שהציגו בדיון נציגי האוצר עולה, כי נכון ל-2009 מחזיקה ישראכרט בנתח של 51% משוק הסליקה, ואילו לאומי קארד וכאל מחזיקות כל אחת בכ-25% מהשוק. לטענת האוצר, הצעת החוק נועדה לפתור את הכשל בשוק הסליקה.

לפי נתוני האוצר, ישראכרט מחזיקה בנתח שוק של 17% מתוך היקף העסקות של מותגי האשראי. מסקר שערך האוצר עלה כי 99% מהעסקים שסולקים עם יותר מחברת סליקה אחת נמצאים בהסכם עם חברת ישראכרט, ורק ל-19% מהעסקים אין הסכם סליקה עם ישראכרט. עוד נמסר מהאוצר, כי למרות הירידה בעמלה הצולבת בין חברות האשראי, בתי העסק לא מדווחים על ירידה בגובה עמלת בתי העסק בחצי השנה הראשונה. כמו כן, עבור ויזה ומאסטרקארד בדרום ובצפון עמלות הסליקה הן הגבוהות ביותר, בעוד שבמרכז, בירושלים ובשפלה עמלות הסליקה הן הנמוכות ביותר".

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), טען כי "המצב שבו יש לפחות חברה אחת מנפיקה (ישראכרט) שרק היא סולקת את כרטיסיה מוביל לטענות לפגיעה בתחרות. בשוק שמגלגל 160 מיליארד שקל בשנה כל הפחתה של 0.1% בעמלת הסליקה תוביל לחיסכון של 160 מיליון שקל". הוא הודיע שבכוונתו לסיים את החקיקה במהירות האפשרית.

"חיסכון של 10 שקלים"

מנכ"ל ישראכרט, דב קוטלר טען כי "הצעת החוק היא ניסיון לפגוע במותג ישראלי, עד כדי סיכול ממוקד". קוטלר הציע לוועדה לשנות את נוסח החוק כך שהמפקח יוכל להורות למנפיק לבצע סליקה צולבת רק אם נתח השוק שלו יהיה גדול מ-20%. עוד הוא הציע, כי רק אם המפקח יחשוב שיש בפגיעה ממשית בציבור הוא יוכל להורות על סליקה צולבת לחברה עם נתח שוק של יותר מ-10%. אורן השיב לו: "אם נעלה את שיעור נתח השוק ל-20% החוק לא יחול על ישראכרט - ולחוק שנחוקק לא תהיה משמעות".

קוטלר הסביר כי 90%-95% מהמחזור בשוק (160 מיליארד שקל) נמצא בבתי העסק הגדולים, שנהנים מעמלות נמוכות משמעותית מהעמלות של בתי העסק הקטנים. לדבריו, הדיון מתמקד במחזור שנתי של 4-5 מיליארד שקל בלבד. "אם ההבדל יהיה בפרומיל, לבעל עסק שמשלם כ-10,000 שקל בחודש, אנחנו מדברים על חיסכון של 10 שקלים בלבד", אמר קוטלר.

היועץ המשפטי של ויזה כאל, עו"ד ניב פולני, העיר בתגובה לדברי קוטלר כי "אם היה מדובר בכמה מיליוני שקלים בודדים לא היינו מוצאים את קוטלר בפרלמנט, משקיע מזמנו ומרצו בעניין".

הח"כים יצחק וקנין (ש"ס) ויוחנן פלסנר (קדימה) העירו כי עלול להיווצר מצב שבו הלקוחות הפרטיים לא ירוויחו מההנחה, ותיקון החוק רק יעביר כספים מישראכרט לחברות האחרות. סמנכ"ל הרגולציה בלאומי-קארד, גלעד קהת, טען כי "החוק לא יעביר שום רווח מישראכרט ואנו ננפיק לה עוד כרטיסים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו