בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האלף הבא | שדות תעופה - החומר המושלם לקומיקאים

שדות תעופה ומה שמתחולל בהם הם החומר המושלם עבור קומיקאים מופרעים. נועם דביר עולה לאוויר

תגובות

"בוא לטוס איתי" (Come Fly With Me) היא קומדיה מקסימה מראשית שנות ה-60 העוסקת בעלילותיהן של שלוש דיילות יפהפיות שתרות אחרי רומנטיקה וריגושים מזדמנים. השלוש, שמגולמות על ידי דולורס הארט, פמלה טיפין ולויס נטלטון, עובדות בחברת תעופה פיקטיבית בשם "פולאר אטלנטיק" בניו יורק, ויוצאות להרפתקאות בגובה 10,000 רגל מעל האדמה.

עם צאתו לאקרנים השתלב הסרט בהאדרה המתמשכת של עידן הסילון ושל הזוהר והיוקרה שנקשרו בחיי הדיילות. להצלחה שלו תרם בין השאר השיר המפורסם של פרנק סינטרה מ-57', אף הוא נושא את אותו השם, שכבר היה אז להיט ידוע.

50 שנה אחרי נדמה שמעט מאוד נותר מהזוהר המשכר של עידן הסילון. טיסות טרנס-אטלנטיות הפכו מזמן למוצר זמין, והופעתן של חברות תעופה מוזלות גרמה לקוסמפוליטיות של נמלי התעופה לקבל ניחוח של תחנה מרכזית.

צמד הקומיקאים הבריטים מאט לוקאס ודיוויד וויליאמס מפרקים את שגרת היום-יום המפרכת של שדה התעופה בסדרה מוקומנטרית חדשה שמשודרת בבי-בי-סי בבריטניה. השניים, מעין גרסה גרוטסקית של "השמן והרזה", הם מהקומיקאים הגדולים ביותר של זמננו. תוכנית המערכונים "הממלכה הקטנה" בכיכובם, שרצה במשך ארבע עונות בבריטניה ועוד עונה בארצות הברית, הציבה רף חדש ומופרע של הומור ושל חוסר תקינות פוליטית. אחרי שצחקו על חייהם ומנהגיהם של הבריטים בעיר ובכפר, וויליאמס ולוקאס הצליחו לאתר גם הפעם לוקיישן מופלא וסופר-עכשווי להתרחשות קומית. לסדרה הם קראו באופן הולם "בוא לטוס איתי", ויצרו בכך פרודיה כפולה.

נמלי התעופה של המאה ה-21 הם מעין לימבו שבו מיטשטשים הגבולות שבין מעבר בין יבשות ותרבויות לבין חוויה צרכנית. הם מוארים בכל שעות היממה, מלאים בעובדים מסוגים ודרגים שונים, וחנויות הדיוטי-פרי שלהם מכילות בדיוק את אותם מוצרי קוסמטיקה, אלקטרוניקה וטובלרונים חונקים. הסדרה צולמה במשך כחודש בשני נמלי תעופה בריטיים - "רובין הוד" בדורצ'סטר-שפילד ונמל סטנסטד בלונדון. התפאורה האמיתית מתערבבת בתפאורה שהוכנה במיוחד עבור הסדרה, השחקנים מתערבבים בנוסעים אמיתיים שעברו במקרה בסט. לעתים קרובות קשה לדעת מתי נגמרת הפרודיה והיכן מתחילה המציאות.

קמפיין גמדים

"בוא לטוס איתי" מהדהדת שתי סדרות דוקומנטריות מוקדמות של הבי-בי-סי בשם Airline ו-Airport, שהציגו את אחורי הקלעים של נמל התעופה הית'רו. לוקאס ודיוויד החליפו את האנשים האמיתיים בדמויות פרי עטם ומזינים את הצופים בסאטירה חברתית מחד ובפחדים הכרוכים בחוויית הטיסה מאידך.

קחו למשל את עומאר באבא (בגילומו של וויליאמס), בעל חברת התעופה המוזלת FlyLo שנראה כמו שילוב ראוותני של נסיך נפט סעודי ואוליגרך רוסי. בכל פרק הוא נאלץ להתמודד עם סקנדל יחסי ציבור אחר שקשור לתפקוד של החברה שלו. פעם עם היעדרן של חגורות הצלה במטוסים ("אף מטוס שלנו לא התרסק מאז יום שלישי"), ופעם עם תלונות חוזרות ונשנות על מרווחים קטנים מדי בין מושבי הנוסעים (הפתרון: קמפיין טלוויזיוני בכיכוב גמדים שמוכיחים שניתן לשבת בנוחות יתרה על הכיסאות). באבא הוא ארכיטיפוס של בעל חברת תעופה שמבטיח לתת מחירים נמוכים אך גובה תשלום על כל שירות אפשרי, כולל השכרה של תא שירותים מיוחד במטוס המיועד לסקס אווירי. הדמיון הפיזי בינו לבין מייסד חברת איזיג'ט, המיליארדר היווני-בריטי סטליוס האג'י-לואנו אינו מקרי.

בסדרה ניתן למצוא כמובן גם דמות של דייל הומו מוגזם מאירלנד שמתחרה בעקשנות על פרס העובד המצטיין ודיילת סנובית של חברה יוקרתית (המבוססת על "בריטיש איירוויז") שמסרבת להכניס למחלקה הראשונה נוסעים שנראים לה עניים מדי. "כל הדיילות במחלקה הראשונה עברו הכשרה מיוחדת לעיסוי רקמות, עיסוי שוודי ושיאצו", היא מספרת במבטא בריטי מצוחצח, "וכל הטיפולים כוללים הפי אנד".

יש את צמד הנוסעים המתוסכלים פיטר וג'ודית שכל חופשה שהם רוכשים מ-FlyLo (החברה של באבא) מסתיימת באסון, ואת פקיד ההגירה הגזעני איאן שחושד באופן מיידי בכל מי שנושא שם משפחה ערבי. דיילות הקרקע מלודי וקילי, "הפנים היפות של FlyLo" כלשונה של הקריינית, מתחרות ביניהן על משרת מנהלת הצ'ק-אין ובדרך עולבות בנוסעים המבולבלים. את הפאזל משלימים צמד צלמי פפראצי גסים שמציקים לסלבריטאים כשהם יורדים מכבש המטוס. הדמויות שלהם איפשרו לוויליאמס ולוקאס לארח בסדרה סלבריטאים כמו דיוויד שווימר והזמרת אמה בנטון מלהקת ספייס גירלז.

למה להיעלב

הפרק הראשון של "בוא לטוס איתי" שודר בערב חג המולד וזכה ליותר מעשרה מיליון צופים, אבל בימים שלאחר מכן זרמו למשרדי בי-בי-סי אלפי תלונות על האמירות הגזעניות בסדרה. העיתונות הבריטית עקבה בעניין רב אחרי המתלוננים ואחרי התגובה של היוצרים, שלא איחרה לבוא. "לקומדיה יש תפקיד חברתי וחלק מהתפקיד הזה הוא לנער את הנוצות", אמר לוקאס. "כמו ב'בריטניה הקטנה', אנחנו מנסים לשקף, באופן חביב, את בריטניה הרב-תרבותית שאנחנו אוהבים. אין צורך להיעלב".

חרף המחלוקת שהתעוררה סביב הסדרה היא צפויה לשוב לעונה נוספת בשנה הבאה ואולי תזכה גם לגרסה אמריקאית. בישראל היא תשודר החל מ-20 במארס ביס קומדי, תחת השם "תודה שטסתם".

הפורמט המוצלח של וויליאמס ולוקאס לתוכנית מערכונים המבוססים על תפיסה פרודית של המציאות, אומץ ברחבי העולם. בין השאר גם ב"ישראלים", של שלישיית "מה קשור" (ששודרה לפני כארבע שנים בערוץ 2) וב"State of the Nation" של הקומיקאית האמריקאית טרייסי אולמן. למרות קווי הדמיון הרבים הכוללים קטעי קישור על ידי קריין ודמויות מופרכות, אף אחת מהן לא הצליחה להתעלות לרמתה של "הממלכה הקטנה".

מה יש בלוקאס ובוויליאמס שמצליח להדביק את הצופים למסך? ראשית, יכולת קומית מדהימה. הם מצליחים לחקות בדייקנות ארכיטיפוסים וליצור יש מאין מטבעות לשון שנכנסו היטב לתוך שפת הדיבור בבריטניה. דמות של נערה וולגרית ושמנה בשם ויקי פולארד שנוצרה עבור "הממלכה הקטנה" הפכה לשם נרדף לתיאור החוליים של בני הנוער בבריטניה, ותמונתה מופיעה לעתים לצד ידיעות על נערות שנכנסו להריון בגיל צעיר. נוסף על כך, צוות המאפרים והמלבישים שמלווה את השניים משקיע שעות בהמצאה של תלבושות מרהיבות שמקצינות עוד יותר את הממד הקריקטורי של הדמויות. אם מצמידים לכך את הכתיבה המבריקה והבלתי מצונזרת, מקבלים סאטירה שמצליחה לעתים קרובות גם לספק ביקורת אמיתית.

על אף ש"תודה שטסתם" מתרחשת בבריטניה, היא היתה יכולה להתרחש בכל מדינה עם תעשיית תעופה מפותחת, ובכל זאת, כנראה שבישראל לא נראה בקרוב עיבוד מקומי של הסדרה. קשה לדמיין את סאן דור (חברה בת של אל-על) הופכת ל-FlyLo ואת נמל התעופה בן גוריון, מעין סמל לאומי עתיר אבן ירושלמית, הופך למוקד לפרודיה פרועה. עבור הישראלים, הנסיעה לחו"ל נותרה חוויה מרגשת של בריחה מן המציאות. בינתיים, בבקשה, אל תהפכו לנו אותה לצחוק. *



פמלה טיפין


רנק סינטרה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו