בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם הערכים האלה באמת שלכם?

ייעוץ זוגי

תגובות

>> הגענו לפגישה עם הנהלת ארגון שהובילה לפני כמה חודשים תהליך של הגדרת חזון, ייעוד וערכים ארגוניים. ליווינו אותם מרחוק ורק סיפקנו את הכלים והמתווה לתהליך. הם הרגישו שאת התהליך הם יכולים להוביל בעצמם ואכן, בניגוד לצוותי הנהלה ציניים ועייפים הרי שבמקרה הזה מצאנו הנהלה מחויבת וקשובה שמאמינה בתהליך ומובילה אותו בהתלהבות ורצון טוב.

בסוף התהליך נבחרו, בשיתוף כלל העובדים, חמישה ערכים מרכזיים שהוצגו בערב השקה חגיגי, ותורגמו גם להתנהגויות מייצגות ולפעולות מעשיות ביומיום. שניים מתוך הערכים - "שקיפות", ו"פתיחות", יוטמעו כבר השנה ואילו ערכים האחרים - "מקצועיות", "חדשנות", ו"למידה הדדית" יוטמעו בקצב מעט אטי יותר.

הזמן חלף ומכיוון ההנהלה החלו להישמע מלמולים מתוסכלים, או כפי שניסח זאת מנהל שידוע בסגנונו הישיר והבוטה "העובדים לא מפנימים את הערכים שעליהם החלטנו, ואם לא תהיה שקיפות ופתיחות אני כבר אכנס במי שצריך...".

הניסיון להבין את הקושי העלה בעיה מבנית: הערכים "שקיפות" ו"פתיחות" היו מעט בעייתיים שכן הצוותים שעליהם בנוי הארגון מתחרים ביניהם ומתוגמלים בבונוסים. במקרה כזה ערך כמו "למידה הדדית מהצלחות" יכול היה לקדם יותר את הארגון. לאחר ששיקפנו לצוות את הפער בין המציאות והצרכים, גם בכל הנוגע לערכי הארגון, הגענו יחד למסקנה שיש לשנות במעט את הערכים "שקיפות" ו"פתיחות" ולהטמיע דווקא את הערך תחרות הוגנת, העשוי להתאים יותר.

חשוב לזכור כי ערך הוא מעין כוכב צפון המנחה את חברי הארגון בהחלטות, בטיפול בבעיות ובכל תהליך העשייה. הערך מגדיר את הרוח הייחודית שבו יתבצעו הפעולות ומתאר כיצד הארגון מעוניין שחיי היומיום ייראו הלכה למעשה. לפיכך, הערכים צריכים לשקף את העקרונות והנורמות הייחודיות לארגון, אלה שתואמים בפועל את האתגרים, המאפיינים, הדילמות והקשיים שלו. בתהליך בחירת הערכים אסור להתפתות לבחור ערכים אוניברסליים מקובלים שנשמעים טוב אבל לא תואמים את הרוח הייחודית של הארגון.

בארגון המדובר נדרשה אדפטציה מקומית לערכים האוניברסליים "פתיחות" ו"שקיפות". אלה נראים טוב על הנייר אבל לא ניתנו למימוש מלא והיה צורך להתאימם למאפייניו הייחודיים של הארגון. תרגיל אפשרי בהקשר זה הוא לשאול את עצמנו, לאחר שבחרנו את הערכים, האם הם יכולים להתאים לארגון אחר שאנו מכירים? ייתכן שאם התשובה לכך חיובית נדרשת עבודת חידוד נוספת. אפשר גם לבקש מאנשים שעובדים איתנו (לקוחות, ספקים) להסתכל על הערכים ולשאול אם אלה אכן מבטאים את הרוח הייחודית של הארגון שלנו.

בסופו של דבר הארגון חייב להתנהג על פי ערכים, ושום פוסטר נוסף שיתלה על הקירות (גם אם בצבעי פסטל) לא יעשה את העבודה לבדו. תהליך הטמעת ערכים מוצלח מתחיל בבחירת הערכים הנכונים.

-

הכותבים הם פסיכולוגים ויועצים ארגוניים במכון למנהיגות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו