בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ממזרח תיפתח הרעה

ככל שמתבררים ממדי האסון ביפאן, ההערכה כי הכלכלה העולמית לא תושפע ממנו מתחילה להתערער ? לקוחות בינלאומיים של תעשיות יפאניות מודאגים משיבושי האספקה, בורסות העולם סובלות מחוסר ודאות והין הגיע לשיא של כל הזמנים ? השאלה הגדולה ביותר היא האם מדינות העולם ימשיכו להשתמש באנרגיה גרעינית להפקת חשמל?

תגובות

>> אומדן חומרתו של המצב ביפאן גדל והולך ככל שהזמן עובר והניסיונות של שלטונות יפאן להשתלט על הדליפה הרדיואקטיבית מהכורים בפוקושימה כושלים. קומפלקס תחנות הכוח שנפגע ברעידת האדמה והצונאמי המשיך לבעור ביום חמישי ולשגר פליטות רדיואקטיביות לאזור, בעוד שחיילים ועובדים נאבקו לקרר את הכורים.

הירידות החזקות בוול סטריט ובאירופה ביום רביעי, וזינוק של הין לשיא כל הזמנים לשער של 76.59 ין לדולר, עירערו את ההערכה שלאירועים ביפאן לא תהיה השפעה על הכלכלה העולמית, או ששיקומה של יפאן מההרס יוכל להתחיל בזמן הקרוב ולהצמיח מעיי החורבות כלכלה חזקה יותר.

ביום חמישי חלה התאוששות במסחר בבורסות אירופה, לאחר ירידות בבורסות אסיה. בורסת לונדון עלתה ב-1.8%; פאריס עלתה ב-2.4% ופרנקפורט עלתה ב-2.2%. הין, שביום רביעי חזר לרמה של כ-79.5 ין לדולר, התחזק שוב ביום חמישי ב-0.9% מול הדולר לרמה של 78.9 ין לדולר. המסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים של יותר מ-1%.

התעשייה ביפאן נמצאת ברובה בקיפאון כעת. ההרס מהצונאמי ורעידת האדמה, בשילוב הפחד ואי-הוודאות מאסון גרעיני חיסלו את גישת "העסקים כרגיל". לקוחות רבים מחוץ ליפאן ושותפי סחר שלה נמצאים בוואקום של מידע, ואינם בטוחים כיצד השיבושים באספקת המוצרים והרכיבים ישפיעו עליהם.

"יש המון דברים נהדרים שמגיעים מיפאן לכל התעשייה", אמר נשיא ג'נרל מוטורס בצפון אמריקה, מרק ל. ראוס, ביום רביעי. ג'נרל מוטורס, שמכירותיה יכולות להרוויח משיבושי אספקה של מכוניות מיפאן, רוכשת מיפאן רכיבים רבים למכונית החשמלית שברולט וולט מתוצרתה.

בטוקיו, חברות מקומיות וזרות רבות עסקו ביום רביעי בעיקר בתוכניות לפנות את עובדיהן מנתיב הפליטה הרדיואקטיבית הפוטנציאלי מהכורים הפגועים בפוקושימה, 240 ק"מ צפונית מהעיר. שיחות טלפון והודעות אימייל רבות למטה החברות בטוקיו עדיין לא נענות.

חברות רבות, מאייר ליקוויד הצרפתית, היצרנית הגדולה ביותר של גזים תעשייתיים, ועד ב.מ.וו, שלה 800 עובדים בטוקיו, השביתו את פעילותן במדינה. אפילו החטיבה האמריקאית של ניסאן היפאנית הורתה לעובדיה הנמצאים בנסיעת עבודה ביפאן לחזור הביתה. כמו חברות רבות אחרות, ניסאן השביתה חלק ניכר מפעילות הייצור שלה, לפחות עד סוף השבוע.

תעשיות ונמלים משותקים

חברות אלקטרוניקה אמריקאיות נותרו באי-ודאות בנוגע לאספקת רכיבים קריטיים מיפאן. טקסס אינסטרומנטס, למשל, הודתה כי אחד ממפעליה ביפאן לא יפעל עד יולי, ולא יחזור לעבוד בתפוקה מלאה לפני ספטמבר. המפעל סבל נזק קשה מרעידת האדמה. הוא מייצר שבבים שמעבדים אותות ומשמשים בטלפונים סלולריים, טלוויזיות דיגיטליות, מחשבים וציוד רפואי, ומייצר 10% מתפוקת החברה במונחי הכנסות.

אנליסטים אומרים כי החשש הגדול ביותר עבור יצרניות המכשירים הדיגיטליים היא המחסור בשבבי פלאש מסוג NAND, המשמשים לאחסון מידע בטלפונים סלולריים, מחשבי טאבלט ומצלמות דיגיטליות. טושיבה, יצרנית השבבים השנייה בגודלה בעולם אחרי סמסונג, סגרה קווי ייצור.

סאנדיסק, היצרנית השלישית בגודלה בעולם של פלאש NAND שבבעלותה שלושה מפעלי שבבים משותפים עם טושיבה ביפאן, אמרה כי מפעליה פועלים, אך היא חוששת מפגיעה במערכות התחבורה והחשמל ביפאן. "יידרשו ימים או אפילו שבועות לפני שנוכל להעריך את המצב", אמר דובר החברה.

הצונאמי גרם נזק מסיבי לנמלים לחופי הונשו, האי הגדול ביפאן. נמלים אלה שולחים ומקבלים סחורות מכל העולם. "המצב הוא ממש גרוע בנמלים בצפון מזרח יפאן", אמר יושיאקי היגוצ'י, מנהל התכנון ברשות הנמלים של יפאן. "כרגע איננו יודעים את מלוא היקף הנזק". לדבריו יידרשו שישה חודשים עד שנה לפני שנמל סנדאי, מהגדולים ביפאן, יחזור לתפקוד מלא.

כל חברות השילוח סובלות משיבושים. ענקית השילוח האמריקאית פדקס סגרה את שירותיה לרוב מזרח יפאן, כולל טוקיו. ביום שלישי הודיעה כי היא מקווה לחזור לשירות, אבל הזהירה מעיכובים.

התעבורה האווירית אמנם חודשה, אך רק חלקית. חברות התעופה הטילו איסור על הטסת טובין ליפאן, מלבד דואר ואספקת חירום. "ליפאן אין מזון וירקות משלהם. אנחנו חייבים להסביר לחברות התעופה כי המוצרים המתכלים שאנחנו מייבאים הם פריטים חיוניים", אמר יבואן מזון יפאני. "אבל הן לא מבינות".

עתידה של האנרגיה הגרעינית

בעוד מעגלי ההשפעה של האסון ביפאן על העולם מתבררים והולכים (ראו פרשנות), אחת השאלות הגדולות הנשאלות כעת בעולם היא אם להמשיך להשתמש באנרגיה גרעינית להפקת חשמל, נוכח הנזק העצום שעשוי להיגרם אם התקלה ביפאן תיהפך לקטסטרופה.

היתרונות של אנרגיה גרעינית, עובדת היותה זולה וידידותית לסביבה כל עוד היא מתפקדת בצורה בטוחה, נשכחים נוכח סכנת ההרעלה הרדיואקטיבית המאיימת שעלולה להמית רבבות נוספים ביפאן. ואולם, לנסיגה מייצור חשמל גרעיני השלכות לא פחות חמורות על הכלכלה ואפילו על בריאות המין האנושי (ראו תרשים).




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו