בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ספינה ייעודית תסייע להחזיר חול לחופים שנפגעו מהרחבת הנמלים

באמצעות צינור מיוחד, תזרים ספינה יוצאת דופן כמויות גדולות של חול לאזור המים הרדודים בחופי ישראל

תגובות

1 ספינה יוצאת דופן, שלא נראתה כמותה עד היום בחופי ישראל, תתחיל לשייט בשבועות הקרובים מול החופים מצפון לאשדוד. באמצעות צינור מיוחד היא תזרים כמויות גדולות של חול לאזור המים הרדודים. הספינה, השייכת לחברת נמלי ישראל, תעשה מעתה באופן קבוע את הפעילות הזאת לשיקום החופים. בשנים האחרונות נגרע מהם החול הטבעי.

לפני כמה שבועות התיר המשרד להגנת הסביבה לחברת נמלי ישראל להוציא מקרקעית הים חול שהצטבר ליד שוברי הגלים של נמלי חיפה ואשדוד. חול זה יוזרם מהספינה החדשה באמצעות צינור לחופים מצפון לנמל אשדוד. מאוחר יותר יוזרם חול גם לחוף הרחצה על שם יהודית נאות המנוחה, שהיתה השרה להגנת הסביבה, ליד שכונת קרית חיים בחיפה. חלק מהחול ייחפר מקרקעית נמל אשדוד.

פעילות זו נעשית במסגרת חדשה הנקראת "מנגנון העברת החול החופי". מטרת המנגנון, שהמשרד להגנת הסביבה מכוון ומפעיל, היא להתגבר על בעיה מתמשכת של חסימת תנועת החול הטבעי המגיע לישראל מכיוון מצרים, שמזין את החופים ומרפד אותם מחדש באותה מעטפת חולית שהיא סימן ההיכר של חופי הים התיכון בישראל.

החול הטבעי נחסם בשל הקמת מבנים ימיים כמו נמלים ומעגנות (מרינות). הוא מצטבר ליד שוברי הגלים של מבנים אלו ולא מגיע לחופים שמצפון להם. "אין מחסור בכמות החול הכוללת המגיעה ממצרים, למרות הקמת סכר אסואן שחסם את זרימת החול מהנילוס לים", מסביר ד"ר דב צביאלי, מומחה לחופים המשמש יועץ למשרד להגנת הסביבה.

"יש עדיין כמויות חול גדולות שהצטברו בעבר באזור דלתת הנילוס, שזורמות אל הים ולכיוון שלנו", אמר. "יש לנו בעיות מקומיות קשות של מחסור בחול, בגלל החסימה שיוצרים המבנים הימיים. הארכת שובר הגלים בנמל אשדוד, בתחילת העשור, גרמה לכך שלפחות מחצית מאספקת החול הטבעי לא הגיעה לחופים צפוניים".

לפני כעשר שנים נדרשה חברת נמלי ישראל להעביר חול שהצטבר מדרום לשובר הגלים בנמל אשדוד לחופים שמצפון לנמל. החול הועבר למקום מרוחק מדי מהחוף ולא סייע להגן עליו. כך נשחקו החופים מצפון לאשדוד והפכו למסולעים.

"מה שאנחנו נדרשים לעשות כיום מביא בחשבון הארכה מתוכננת נוספת של שובר הגלים בנמל אשדוד", אומר מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה בריימן. "לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה נעבוד עם ספינה שיכולה להתקרב לחוף ולהזרים את החול למקום מתאים יותר". על פי ההיתר שניתן לחברת נמלי ישראל, היא תעביר בכל שנה חול בכמות של 200 אלף מטרים מעוקבים. בכל גיחה יכולה האונייה, המצוידת גם באמצעים לחפירת החול, לשאת כמות של 1,200 מטרים מעוקבים.

במקרה של חוף יהודית נאות, הצורך באספקת חול נובע גם מהקמת טיילת. הטיילת הודפת את הגלים בעוצמה חזרה לכיוון הים והם סוחפים אתם את החול שעל החוף. בחיפה תיעשה הזנת החול המלאכותית בהיקף קטן יותר ותתבסס על חול שהצטבר במשך שנים ליד שובר הגלים של נמל חיפה.

תוכנית הזנת החול תשתנה לפי מעקב רצוף שיקיים המשרד להגנת הסביבה. לדברי בריימן, מדובר בפעילות הנעשית כבר שנים רבות בנמלים גדולים בעולם. צביאלי אומר שמדובר בכמות חול ניכרת שתוכל לפצות על חסימה משמעותית שיצרו הנמלים, בעיקר באשדוד. לטענתו יש לאמץ מדיניות זו גם לגבי מרינות שמדי שנה מוצא מהן חול בכמויות גדולות כדי לאפשר תנועת כלי שייט. יש להעביר גם חול זה לחופים הסובלים ממחסור ולתקן נזקים שיצרו המבנים הימיים.

את האישורים להעברת החול העניקה לחברת נמלי ישראל ועדה מיוחדת למתן היתרים להטלת פסולת לים, הפועלת במשרד להגנת הסביבה. ועדה זו עוסקת, כפי שניתן ללמוד משמה, בבחינת פתרונות ימיים לפסולת מסוגים שונים. היא זו שאישרה לחברת נמלי ישראל להוציא חול שהצטבר גם בנמל חיפה.

בשל זיהום החול הזה בחומרים תעשייתיים, שהגיעו מנחל הקישון, אי אפשר להשתמש בו לחיזוק חופים. אנשי נמלי ישראל נאלצים לשפוך אותו בלב ים, באזור שנקרא "אתר אלפי". באזור זה, מעריך המשרד להגנת הסביבה, הטלת החול לא תגרום נזק סביבתי לים. *



אונייה מהדגם שישתמשו בו בישראל, מזרימה חול לכיוון החוף



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו