בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמני האנימציה היפאנים לא חיכו לאסון

מ"גודזילה" ועד סרטי אנימציה המדמים צונאמי, הקולנוע היפאני הוא אחת הדרכים של תושבי יפאן להתמודד עם הפחד המתמיד מאיתני הטבע ואיומי הגרעין

תגובות

זה היה בספטמבר 2008, בפסטיבל הסרטים בוונציה. הייאו מיאזקי, יוצר סרט האנימציה המצליח "המסע המופלא", בא לעיר כדי להציג את יצירתו החדשה, "פוניו על הצוק". בעיר הזו שעל הים סיפר הבמאי מדוע בחר לסיים את הסרט בסצינת צונאמי, שהפכה למעין שיר הלל לטבע בפי התושבים הצופים בחורבן עריהם. "ביפאן יש רעידות אדמה וטייפונים רבים", אמר. "לא היה טעם להציג אסונות טבע כגזירת גורל. האירועים האלה מובנים בחיי היומיום שלנו. אני תמיד נרגש כשאני בא לוונציה ורואה שתושבי העיר הזאת, השוקעת בים, ממשיכים לחיות את חייהם כאילו כלום לא קורה. זה דבר המובנה בחייהם. כך גם ביפאן. לאנשים שם יש הבנה אחרת של אסונות טבע".

ואכן, בסרטיו של גדול במאי האנימציה היפאנים הטבע כופה את תנאיו על האדם: ב"פוניו", הצונאמי מביא לבסוף ברכה לארץ שזרע בה הרס, ארץ הדומה - עם אוכלוסייתה המזדקנת ועיירות החוף הקטנות - כשתי טיפות מים ליפאן האמיתית. אבל לא כל יצירות הקולנוע ביפאן - יהיו מצוירות או מצולמות - מציגות הרמוניה כזו בין הטבע לאדם.

על המסך הגדול, הים סביב יפאן הוא לרוב אויב קטלני מונע בכוחו של הטבע. אלן שלוקוף, שניהל שנים רבות את פסטיבל סרטי הפנטזיה של פאריס, ומי שעורך כתב עת המתמחה בכך ("המסך הפנטסטי", L'Ecran Fantastique), מזכיר שב-1974 הקרינו על מסכי האי את "יפאן שוקעת": סרט אסון המתבסס על רומן מדע בדיוני ומספר על מדינה ששוקעת במצולות בגלל תנועה טקטונית שחוללה נחשולי צונאמי והתפרצויות הרי געש. "אמני הקולנוע היפאני מומחים ביצירת אפקטים מיוחדים. המראות בסרטים תואמים את המראות שראינו (באסון הנוכחי ביפאן)", אומר שלוקוף.

מאז הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי ב-1945 התווספה אימת הגרעין לחרדה איתני הטבע. סדרת הקומיקס היפאני (מאנגה) "גן היחף", על נער החי עם משפחתו בהירושימה, אמנם עובדה לסדרת סרטי אנימציה, אבל הסרטים האלה מתארים לרוב הרס בערים בלי להביא סיבה להרס. מבחינה זו הם דומים לסרט "מטרופוליס" של רינטארו מ-2001, שנוצר בהשראת היצירה המיתולוגית של פריץ לאנג, או "סטימבוי" של קאטושירו אוטומו, המתרחש בעולם מקביל שאין בו מנועי רכב או אנרגיה גרעינית. אבל גם בסרט הזה הטכנולוגיה היא סכנת מוות לחברה האנושית.

אסונות כאלה הועלו למסכים בתור מגרשי שדים, יותר משבאו להתריע. הדוגמה הראשונה לכך - ומהידועות ביותר - היא "גודזילה". הגרסה המקורית של הסרט על המפלצת נולדה ב-1954, פחות מעשר שנים אחרי הטלת פצצות האטום, באולפני "טוהו" בטוקיו. לפסלה של המפלצת עדיין שמור שם מקום של כבוד. בתסריט המקורי נוצר היצור הענק הזה בניסויים גרעיניים אמריקאיים. הוא רדיואקטיבי, קשוח, חזק דיו להחריב את טוקיו כולה; אבל בהבדל מקינג קונג הוא אינו מעורר אהדה, אלא פחד בלבד.

הסרט הצליח כל כך, שהופקו בעקבותיו עוד כ-30 סרטים על המפלצת. הוליווד החליטה להפיק גרסה חדשה ב-1998 והפקידה את המלאכה בידי הגרמני רולנד אמריך. בגרסה הזאת, המוטציה נוצרת בניסויים גרעיניים צרפתיים באוקיינוס השקט. בימים אלה מפיקים גרסה נוספת של "גודזילה".

אבל הסיוטים היפאניים מידבקים. בבוקר יום שלישי שעבר, 8 במארס, הודיע במאי ידוע של סרטי מדע בדיוני, גוירמו דל טורו המקסיקאי, שהוא מתחיל בהפקת "Pacific Rim". לפי התסריט, שקטעים ממנו פורסמו באינטרנט, שבר גיאולוגי אדיר במצולות הים חושף אוכלוסיית מפלצות, המחריבות את טוקיו ולוס אנג'לס. אבל הפקת הסרט הזה הועמדה בספק, לנוכח האסון המחריד שבא על יפאן. כפי שמודה שלוקוף, כשרואים את תמונות המשודרות בטלוויזיה "מתגנבת ללב איזו בושה שנהנינו מסרטים כאלה". בסופו של דבר, גירוש השדים הפך לנבואת זעם. *

אפוקליפסה ?מצוירת עכשיו

העתיד של סדרות מאנגה רבות - הקומיקס היפאני האפוקליפטי - מוטל בספק בעקבות האסון

האפוקליפסה, בכל צורה שהיא, היא נושא החוזר ונשנה במאנגה - סדרות הקומיקס היפאניות, הפופולריות והדינמיות להפליא. צל הצונאמי, או רעידת האדמה, מרחף מעל רובן ומשמש רקע או נקודת מוצא לעלילות מתקתקות או לעלילות המתארות עולם שלאחר האפוקליפסה.

מאנגה מחולקת לקטגוריות לפי קהל היעד: "סיינן" נושאים "רציניים" למבוגרים, "שוג'ו" לנערות?, "שונן" ?לנערים וקבוצות משנה רבות אחרות. ב"טוקיו מיו מיו", מאנגה קלילה המיועדת לנערות, הגיבור מגלה, בעקבות רעידת אדמה, שהוא ניחן בכוחות מאגיים ובחזות חתולית. את הקצה האחר של עולם המאנגה מייצג "טוקיו, עוצמה 8" מ-2009, המשרטט בריאליזם מושכל תוצאות רעש אדמה אדיר המחריב את איי המדינה. סדרת קומיקס זו מתמקדת בשני ניצולים החיים על חורבות אי מלאכותי שנפגע ברעידה, ומתארת את מלאכת החילוץ וההצלה תוך התמקדות בפרטי הפרטים. "נשמת השמש", מאנגה מ-2003 שנכתבה ואוירה בידי קאיג'י קאואגוצ'י, מתבדלת בחדות משאר הסדרות. היא נפתחת ברעידת אדמה אימתנית החוצה את האי העיקרי של יפאן, הונשו, לשני חלקים. אחריה מכה נחשול צונאמי הזורע הרס במה שנותר מהמדינה. במסווה של מתן סיוע הומניטרי משתלט הצבא הסיני על מה שהופך עד מהרה ל"צפון יפאן", בעוד הצבא האמריקאי מתמקם בדרום. סדרה פוסט-אפוקליפטית זו משרטטת בעידון רב דיוקן ביקורתי של יפאן במאה ה-21, בין השאר באמצעות רמזים עבים למדיניות ההגירה המחמירה שאימצה טוקיו ותיאור דמיוני של תלאות הפליטים היפאנים בטייוואן. סדרות המאנגה, החוזרות שוב ושוב לרעידות אדמה ונחשולי צונאמי, אינן מותירות את החברה היפאנית אדישה. ב-1995 הושעה לחודשים רבים פרסום סדרת המאנגה הבדיונית X, המבוססת על כתבי הקודש - ליתר דיוק, על חזון יוחנן באוונגליון. הסדרה, שבמרכזה שרשרת רעידות אדמה המבשרות את סוף העולם, פגעה ברגשות קוראים רבים בגלל הרעש שהכה באותה שנה בעיר קו?ב??ה ושנספו בה כ-6,500 בני אדם. אפשר לצפות שהפצתן של סדרות מאנגה רבות תושעה בעתיד הקרוב ביפאן. בינתיים כבר נאסר שידור העיבוד הטלוויזיוני של "טוקיו, עוצמה 8":וסדרות אנימציה הכוללות סצינות צונאמי הורדו מלוח השידורים, או שהוכנסו בהן שינויים. דמיין ללו, לה מונד



מתוך הסרט ''פוניו על הצוק''. צונאמי כשיר הלל לטבע



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו