בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היבואנים עותרים לבג"ץ: להגביר את האכיפה על היבוא האישי

ארבע יבואניות רכב טוענות כי משרד התחבורה, רשות המסים ומשרד התמ"ת אינם מקיימים את הוראות הדין ומאפשרים יבוא מכוניות שאינן עומדות בתקינה וסובלות מליקויים בטיחותיים

תגובות

>> המלחמה של היבואנים הסדירים ביבוא האישי עולה מדרגה. ארבעה יבואנים שנפגעים מהעלייה בהיקף היבוא האישי - מכשירי תנועה (יבואנית קרייזלר, פורשה וג'יפ), קמור (ב.מ.וו), חברת המזרח (לנדרובר) וכלמוביל (מרצדס) - עתרו לבג"ץ בדרישה להגברת האכיפה של משרד התחבורה ורשות המסים בכל הנוגע ליבוא אישי. איגוד יבואני הרכב הצטרף לעתירה.

יבוא אישי מתמקד בהבאת מכוניות יוקרה משומשות, בהנחה ניכרת לעומת מחירי היבואן. הוא אפשר תחרות גדולה יותר בפלח שוק רכבי היוקרה, ואף הביא לירידות מחירים בענף.

ב-2010 היבוא האישי בישראל הסתכם בכ-2,600 מכוניות - ירידה של 20% לעומת 2009, המוסברת בירידות המחירים של היבואנים הסדירים וצמצום ההיצע של מכוניות זולות בחו"ל עם שוך המשבר.

עם זאת, היבואנים עדיין מרגישים שהיבוא האישי פוגע ברווחיהם. מרבית המכוניות המגיעות בדרך זו לישראל הן מכוניות יקרות, כמו ריינג' רובר ספורט או ב.מ.וו X5, במחירים של יותר מ-400 אלף שקל.

בעתירה נטען כי משרד התחבורה, רשות המסים ומשרד התמ"ת אינם מקיימים את הוראות הדין הנוגעות ליבוא אישי, ומאפשרים יבוא מכוניות שאינן עומדות בתקינה וסובלות מליקויים בטיחותיים, שיכולים לפגוע בבטיחות על כבישי הארץ. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין אהוד שניידר ואביגיל לוין ממשרד צמח שניידר ושות' ועורכי הדין ראובן בכר ושרית עבדיאן ממשרד פישר בכר חן ושות'.

סוחרי רכב מתחזים ליועצים ומתווכים

הדרישה בעתירה היא לאכוף את התקנות והחוקים, ואף להוסיף נהלים משלימים. כחומר רקע בעתירה, מביאים העותרים את מסקנות הוועדה בראשות השופטת בדימוס קיי בלאנש, שהוגשו במאי 2009, שלפיהן היבוא האישי נהפך ליבוא מסחרי בניגוד לחוק. לפי הדו"ח, סוחרי רכב שמתחזים ליועצים ומתווכים, מייבאים לישראל ומוכרים לציבור כלי רכב על ידי שימוש ביפויי כוח מזויפים ובזהויות שאולות.

על פי הדו"ח, משרד התחבורה אינו עושה די לבדיקת המידע שנמסר לו ומנפיק רישיונות לכלי רכב על בסיס מידע כוזב. עוד מציין דו"ח הוועדה כי על ידי שימוש בחשבוניות מזויפות, מצליחים היבואנים האישיים והיועצים לרמות את רשויות המס ולהעלים מסים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

"צעד נואש של היבואנים הסדירים"

בעתירה נטען כי למרות המלצות הוועדה החמורות, היבוא האישי ממשיך להתנהל ללא כל הסדרה, בעוד שמשרד התחבורה ורשות המסים מעלימים עין, ולעתים אף תורמים בפועל להפרת החוק. כתוצאה מכך מיובאים לישראל כלי רכב פגומים, כלי רכב שחסרים הכלים והידע הנדרשים כדי לטפל בהם, ואף כלי רכב שנאסרו ליבוא.

בנוסף טוענים העותרים כי משרד התחבורה תורם להטעיית הציבור בכך שהוא מפרסם מידע שגוי במרשמיו בנוגע לכלי רכב שיובאו ביבוא אישי.

לדבריהם, בידי משרד התחבורה יש מידע מדויק ומקיף בנוגע להיסטוריית הרכב במדינת החוץ, ובין השאר אודות מספר הבעלויות, היסטורית תאונות וטיפולים שעבר וכן שימוש מסחרי שנעשה ברכב, אך המשרד בוחר להסתיר מידע זה או לחלופין למסור מידע מוטעה לציבור. לכן, טוענים העותרים, משרד התחבורה נדרש לתקן את רישומיו ואף לשנות רטרואקטיבית את רישיונות כלי הרכב שיובאו בעבר.

ייתכן שמשרד התחבורה ימצא דרך יצירתית להתחמק מהעתירה. במקום לאכוף את החוק הקיים, אפשר לשנות אותו ולהקל על היבוא האישי. מתווכי היבוא האישי מבקשים שיסדירו את מעמדם בחוק ויאפשרו להם לפעול כבאי כוח הלקוחות.

במשרד התחבורה שוקלים הקלות נוספות, כמו אפשרות לייבא לישראל מכוניות בתקינה אמריקאית, גם אם לא יוצרו בארה"ב. אם מאמצים אלה יצליחו, ייתכן שהיבוא האישי דווקא יתרחב, ולא יצומצם כפי ששואפים היבואנים הסדירים.

משרד התחבורה מסר בתגובה כי יתייחס לטענות העותרים בבית המשפט.

יואל שקד, מנהל חברת First Class Driving וחבר עמותת יועצי היבוא האישי, מסר בתגובה: "זהו עוד צעד נואש של היבואנים הסדירים שנועד לפגוע בתחרות החופשית בענף. אם יש מעט עבריינים בתחום היבוא האישי, יש לטפל בהם ולא לפגוע בתחום כולו, שחיוני לתחרות בענף הרכב".



ריינג' רובר ספורט



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו