בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הגורלות השונים של קווין רוז וגארט קמפ

סייר אינטרנט

תגובות

>> גארט קמפ היה הראשון. עוד בנובמבר 2001, הרבה לפני שמישהו שם לב לכך שמתפתח דור חדש של אתרי אינטרנט שייקרא מאוחר יותר "ווב 2.0", קמפ הקים את המיזם שלו.

הוא וחבריו רצו להקים משהו חדש. בשלב הזה הם לא ידעו מה הם רוצים להקים. הם בחנו כמה רעיונות, וזה שנבחר היה אתר שיאפשר לגולשים להמליץ על דפי אינטרנט שמצאו חן בעיניהם. לאתר הם קראו - ,StumbleUpon "משהו שנתקלתי בו".

הרעיון תפס, אבל לא נהפך להצלחה מסחררת. ההישג הזה שייך לקווין רוז. רוז הקים אתר עם רעיון דומה, אבל שלוש שנים אחרי זה של קמפ. לאתר שלו הוא קרא Digg.

אולי בגלל הממשק הנוח, אולי בגלל הדגש על דירוג נוח וקל להבנה, אולי מכיוון שרוז, בניגוד לקמפ הקנדי, הקים את הסטארט-אפ שלו בעמק הסיליקון, אולי בגלל אישיותו הכריזמטית של רוז ואולי בגלל ההבדלים העצומים בכמות הכסף שגויסה - עד לאחרונה, מיליון וחצי דולר בלבד ל-StumbleUpon, לעומת 40 מיליון דולר ל-Digg, המיזם של רוז צמח במהירות והגיע לממדי ענק.

כך או אחרת, רוז הפך את Digg למקום המרכזי שאליו הגולשים הגיעו כדי לדעת מה החדשות המעניינות ביותר ברגע זה - והתקבע אצל בעלי האתרים כמקור מרכזי לטראפיק.

כמו בכל הצלחה שלא נשענת על טכנולוגיה ייחודית, גם ל-Digg קמו העתקים, כולל בישראל, אבל אף אחד מהם לא הצליח כמותו.

במשך השנים היו כמה דיווחים על מגעים לרכישת Digg - כולל עסקה של 200 מיליון דולר עם גוגל - אבל העסקה הזו לא התממשה וגם לא אחרות. פה דווקא StumbleUpon הצליח: במאי 2007 הוא נרכש על ידי אי-ביי תמורת 75 מיליון דולר.

בשנתיים שלאחר מכן StumbleUpon דשדש תחת אי-ביי בעוד ש-Digg המשיך להתעצם. ואז הגיעה נקודת המפנה. באפריל 2009 קמפ וחבריו, ביחד עם משקיעים חיצוניים, רכשו בחזרה את StumbleUpon מידי אי-ביי תמורת סכום שלא נמסר. בערך באותה תקופה הצמיחה ב-Digg נפסקה.

לאחר מכן, רוז והמנהלים האחרים ב-Digg עשו סדרה של טעויות, רובן קשורות בפיקוח על סוגי החומרים שהורשו להיטען לאתר, בטיפול במקרים של קידום מלאכותי של תכנים ובממשק - האחרון שבהם בוצע באוגוסט וגרם לנפילה של 30% בטראפיק בתוך חודשיים.

מנגד, קמפ וחבריו בנו מחדש את StumbleUpon, כשהדגש הוא על יצירת מקורות הכנסה. לפתרון שהם גיבשו הם קראו "Paid Discovery" - מתן אפשרות לגופים מסחריים להכניס את תכניהם לתוך עמודי התכנים באתר, תמורת תשלום כמובן.

העובדה שהתכנים המסחריים משולבים בתוך עמודי התכנים הופכת אותם כמובן לאטרקטיביים יותר עבור המפרסמים מכיוון שהם לא סובלים מההתעלמות האוטומטית של גולשים רבים ממסרים מסחריים הממוקמים באזורים מבודדים וידועים מראש, כמו באנרים או אפילו מודעות AdSense של גוגל.

התוצאה: StumbleUpon השלימה לאחרונה גיוס חדש של 16 מיליון דולר - הגיוס המשמעותי הראשון שלה בכמעט העשור שחלף מאז שהוקמה. ורוז? אחרי תקופה ארוכה שבה כמעט לא השתמש בעצמו ב-Digg, הוא עזב.

-

הבלוג של נתן ליפסון:

http://media.cafe.themarker.com



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו