בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תמונה אחת בשבוע

תגובות

קשה להביט בפניו של הליצן הזה, בצהלתו המופרזת, המאנית, על רקע השמים האפורים ומגדל השמירה שבעורף. כי בצילום האפקטיבי של אוליבייה פיטוסי מצעדת הפורים השנתית של המתנחלים בקרית ארבע וחברון שהיתה אשתקד ב-29 במארס, יש ממד של אימה. זו לא רק הזווית שבה הליצן הזה מצולם, מלמטה, אלא הבידוד שבו הוא מבצע את תעלולי הלהטוטנות שלו: שלושה מארבעת החיילים כלל אינם מסתכלים עליו, האחד שכן עושה זאת מצמיד את נשקו אל הגוף, ואינו דרוך או מעוניין במיוחד, והשניים האחרים רחוקים מכדי שאפשר יהיה לראות על מה הם מסתכלים.

זהו יום חורפי חום-ירוק בחברון, ובגדי הליצן בוהקים בצבעוניותם על רקע בית המריבה המכונה בסילוף-שפה של המתנחלים "בית השלום", בשכונת א-ראס. בעוד ימים אחדים, מתנחלים יחגגו שוב את פורים בתהלוכה בכביש שבו אסורה נסיעה לחברונים, אל מול חלונות שנסכרו בצו אלוף, ואל רחוב שתושביו נעלמו כמו אל האוויר משום שאסור להם לנסוע בו, ללכת בו, לפתוח בו חנויות או לעבור בו, אל עבר נקודות התבצרותם הקנאית ממש בתוך הבתים, ואולי עוד ליצנים בצהוב, כחול ואדום יצחיקו אותם גם הפעם.

צילום: אוליבייה פיטוסי

הליצן הזה הוא אפוא סימן של על-מציאות. הוא חריגה על גב חריגה. הוא אינו סימן חלול או אנקדוטה. יש לו משמעות בתוך העל-מציאות שהוא עצמו פועל לייצר בחברון בעצם השתתפותו בהפגנה הזאת, ובתוך הידע שיש על נסיבות הצילום: העובדה שגולדשטיין נכנס למערת המכפלה בפורים 94' מחופש לחייל במדים אמיתיים שהיו ברשותו והרג והרג. ושמאז חוגגים את החג בעיר בכוונה יתרה, בשמחת-על ובהתרסה, כניצחון בעלי הכוח, כאות ומופת ליכולת למחוק כל דבר, לכופף כל רצון. הצילום של פיטוסי מבין זאת. מי שיביט בו בלי לדעת דבר, ורק אחר כך יתוודע לנעשה בחברון - ייווכח שכבר הרגיש בעוצמתה של העל-מציאות שם, כבר הבין את היחס שבין מי שמרשה לעצמו להתחפש לליצן לבין החיילים המאפשרים את הצגתו ולבין מי שלא נראים בצילום ורק ביתם הנטוש מעיד עליהם.

ובכל זאת מה שהופך את הצילום למפחיד באמת, ובולט גם בתוך מאגר צילומי תהלוכות פורים של המתנחלים, הוא האופן שבו הוא מאפשר הצצה אל תוך הליצן עצמו, שנחשף כאן כאילו מבלי משים, פוער את עצמו אל מול העדשה של פיטוסי. כמו הית לדג'ר, שגילם את הג'וקר באיפור נוזל תמידית, כדי להדגיש את העיוות שמתחת לכיסוי, כך פיו הפעור כחור של הליצן הזה ולשונו הבשרנית בין שיניו הלבנות מדי - אולי אפילו תותבות - מובילה את המבט אל מתחת לאיפור, אל פנים גופו, אל תוך תוכו. זהו אדם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו