בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טבע תקים מיזם משותף לשיווק תרופות ללא מרשם עם פרוקטר אנד גמבל

טבע וחברת מוצרי הצריכה הרפואיים הגדולה בעולם מעריכות שיגדילו את הפעילות מ-1.3 מיליארד דולר כיום ל-4 מיליארד דולר בתוך כמה שנים. היקף הפעילות הנוכחי של טבע בתחום התרופות ללא מרשם רופא מגיע ל-650 מיליון דולר, בעיקר באירופה

תגובות

>> חברת טבע ביצעה אתמול את אחד המהלכים המשמעותיים מאז רכשה את חברת רציופארם הגרמנית במארס 2010 תמורת 5.4 מיליארד דולר. טבע חתמה על הסכם להקמת מיזם משותף בתחום הייצור והשיווק של תרופות ללא מרשם רופא (OTC) עם ענקית מוצרי הצריכה הרפואיים חברת פרוקטר אנד גמבל (Procter & Gamble), שנסחרת בשווי של 170 מיליארד דולר. זאת במטרה להתרחב לתחומי פעילות נוספים ולהקטין את חשיפתה לירידה ברווחיה בשוק הגנרי ובשוק התרופות המקוריות, כמו קופקסון ואזילקט, שכיום הן 30% מרווחיה.

שתי החברות יקימו שותפות לשיווק מוצרי צריכה רפואיים ותרופות ללא מרשם מחוץ לארה"ב. פרוקטר אנד גמבל תחזיק ב-51% מהזכויות בשותפות וטבע ב-49% ממנה, על בסיס התרומה היחסית של כל אחת מהחברות למכירותיה של השותפות בתחילת פעילותה. טבע תהיה אחראית על הייצור של המוצרים שישווקו בידי השותפות; עובדה שתגביר משמעותית את הנצילות של מפעלי התרופות שלה, שמסוגלים לייצר 80 מיליארד טבליות בשנה.

העסקה תושלם על פי הצפוי ברבעון השלישי של 2011. בתגובה לשיתוף הפעולה עלתה מניית טבע ב-3.4% במחזור של 318 מיליון שקל - כמעט פי 3 מהמחזור הממוצע במניה.

השותפות תשלב את יכולתה של פרוקטר אנד גמבל לפתח, לייצר ולמתג תרופות ומוצרי צריכה רפואיים עם הפרישה השיווקית העולמית של טבע, יכולותיה בתחום המחקר, הפיתוח והייצור - במטרה להאיץ את צמיחתן של שתי החברות.

שוק התרופות ללא מרשם מוערך ב-200 מיליארד דולר בשנה, אך היקף המכירות של שתי החברות בתחום התרופות ללא מרשם מחוץ לצפון אמריקה הסתכם ב-1.3 מיליארד דולר בלבד, כך שלשותפות יש פוטנציאל צמיחה משמעותי בעיקר לנוכח הזדקנות האוכלוסייה, העלייה ברמת החיים ובכוח הקנייה בשווקים מתעוררים.

מנכ"ל טבע, שלמה ינאי, אמר ששתי החברות מעריכות שהשותפות ביניהן עשויה להגיע למכירות של 4 מיליארד דולר בשנה בשנים הקרובות, על בסיס תיק המוצרים הקיים בלבד. זאת משום שמערכות השיווק הנוכחיות ימכרו סל מוצרים גדול הרבה יותר, בשל ערוצי השיווק המשלימים של שתי החברות. טבע חזקה בבתי מרקחת ואילו פרוקטר אנד גמבל במרכולים ובחנויות נוחות ובשל הגיאוגרפיות המשלימות.

ינאי אמר שפעילותה של טבע בשוק ה-OTC מסתכמת ב-650 מיליון דולר, כשהמכירות באירופה מכלל זה הן 300-350 מיליון דולר, בעיקר באמצעות החברה הבת רציופארם. מדינות נוספות שבהן יש לטבע פעילות משמעותית בשוק ה-OTC הן ישראל, רוסיה, פולין, פרו וצ'ילה. לדבריו, פרוקטר חזקה בשוק ה-OTC בברזיל ובהודו; מדינות שבהן לטבע נוכחות מועטה.

ינאי ציין ששוק ה-OTC צומח ב-3% בשנה, אך השותפות מכוונת לצמיחה בשיעור דו-ספרתי נמוך בגלל הסינרגיות בין השתיים, והכונה לפתח במשותף מוצרים נוספים. ינאי התייחס להיבטים החשבונאיים של השותפות, ואמר כי טבע תזקוף כהכנסה את מכירותיה למיזם המשותף על בסיס נטו כלומר חלקה של פרוקטר ברכישות של המיזם, וכן את חלקה (49%) ברווח של השותפות.

ינאי אמר שהמיזם המשותף יציף את פעילותה של החברה בתחום ה-OTC, שנבלעת כיום בפעילות הגנרית. הוא ציין שהרווחיות התפעולית של מותג בתחום ה-OTC מגיעה ל-20% מהמחזור והרווחיות של מותג על כמו אקמולי מגיעה ל-30% מהמחזור.

יש להניח שחשיפת הפעילות בתחום ה-OTC תסייע להצפת ערך, שכן פרוקטר, שהיא חברת מוצרי צריכה, נסחרת במכפיל רווח של 15.4 על בסיס הרווח הצפוי ב-2011; ואילו טבע, שהיא חברה גנרית, נסחרת במכפיל רווח עתידי של 9.9.

לדבריו, הידע של בניית מותג קריטי יכול להשיג רווחיות גבוהה זו בשוק התרופות ללא מרשם, וזו המהות והתועלת המרכזית מבחינתה של טבע. כלומר, לחבור לחברה כמו פרוקטר אנד גמבל שהיא החברה המובילה בבניית מותגים ובחדשנות בשוק מוצרי הצריכה הרפואיים.

ינאי אמר שהחברה תייצר בעבור המיזם המשותף וגם בעבור פעילותה של פרוקטר אנד גמבל בשוק התרופות ללא מרשם בארה"ב, שאינו חלק מהמיזם המשותף. זאת באמצעות רכישת 2 מפעלים של פרוקטר בתחום ה-OTC תמורת עשרות מיליוני דולרים בודדים.

ינאי הדגיש שעל אף שהשוק הצפון האמריקאי הוחרג מהמיזם המשותף בשל היקף מכירותיה של פרוקטר בשוק זה, כל פיתוח חדש לשוק זה ייכלל במיזם המשותף. הוא ציין שהקטגוריות העיקריות בשוק זה הם משככי כאבים, מוצרים נגד צרבת ואלרגיות. להערכתו, בעתיד יצטרפו לשוק זה גם תרופות להפחתת כולסטרול (סטטינים), כמו ליפיטור; משאפים נגד אסתמה; ותרופות נגד אין-אונות, כמו ויאגרה, בשל הלחץ התקציבי שבהן נתונים משרדי הבריאות.

פרוקטר אנד גמבל היא אחת מ-500 החברות הגדולות בארה"ב ומספקת מוצרי צריכה בארה"ב ובעולם באמצעות שלוש חטיבות עסקיות גלובליות: יופי וטיפוח, בריאות ורווחה, ומשקי בית. החברה שהוקמה ב-1837 בסינסינטי, אוהיו, מעסיקה 127 אלף עובדים ומנהלת 300 מותגים, כמו חיתולי פמפרס, צ'יפס פרינגלס, משחת השיניים קרסט, קונדומי דורסל, שמפו הד אנד שולדרס, שמפו פנטן וסכיני הגילוח ג'ילט. פרוקטר אנד גמבל הרוויחה 12.7 מיליארד דולר במחזור של 79 מיליארד דולר ב-2010. הרווח התפעולי של החברה צמח ב-2010 ב-4.2% והסתכם ב-15 מיליארד דולר.

חברה אחרת שזיהתה את שוק התרופות ללא מרשם כיעד היא סנופי אוונטיס, שרכשה בדצמבר 2009 את חברת Chattem תמורת 2.3 מיליארד דולר במניות ובחוב. המטרה המיידית של הרכישה היתה להשתמש בנוכחות של צ'טהם כדי להפוך את התרופה המקורית Allegra נגד אלרגיה, שפותחה בידי סנופי, לתרופה ללא מרשם ולשמור על נתח מהכנסותיה לאחר הפיכתה לגנרית.

כריס ויבכר, מנכ"ל סנופי אוונטיס, הסביר בראיון ל-TheMarker שההבחנה בין תרופות מרשם לתרופות ללא מרשם ובין תרופות גנריות לתרופות שמתועמלנות - הולכת ומיטשטשת בבתי מרקחת. לכן יש היגיון בהחזקת סל מלא של מוצרים: תרופות מרשם, תרופות ללא מרשם ותרופות גנריות. לדבריו, כשלחבר תרופות יש גם זרוע שמטפלת בתרופות ללא מרשם, סיכוייה להמשיך ולשווק תרופה מסוימת גם אחרי שהפטנט שלה פקע גדלים, משום שהצרכן מפתח נאמנות למותג.

אחת החברות שעלולות להיות מושפעות משיתוף הפעולה בין טבע לפרוקטר היא פריגו, שהיא החברה הגדולה בארה"ב בשוק התרופות ללא מרשם במותג פרטי של רשתות הפארם. פריגו מחזיקה ב-70% מהשוק האמריקאי במותג פרטי, וכן באוסטרליה, מקסיקו ובריטניה.

רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל, העריך שפריגו דווקא עשויה ליהנות משיתוף הפעולה בין שתי החברות. הוא העריך שבעתיד קטגוריות נוספות של תרופות מרשם, כמו תרופות להפחתת כולסטרול (סטטינים), מוצרי אין-אונות, גלולות נגד הריון ותרופות נגד אסתמה, כמו סינגולייר - ייהפכו לתרופות ללא מרשם.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו