בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גיוס הענק של בוני האתרים בחינם

בלעדי הסטארט-אפ הישראלי וויקס, המתגאה ב-8.5 מיליון משתמשים, גייס 40 מיליון דולר. המנכ"ל אבישי אברהמי: "אנחנו פעילים בשוק שאינו נשלט על ידי אף אחת מענקיות האינטרנט. יש כאן פוטנציאל אדיר" ? בשנה שעברה סירבה החברה להצעת רכש של יותר מ-200 מיליון דולר

תגובות

>> חברת הסטארט-אפ הישראלית וויקס (Wix), המאפשרת הקמת אתרים תוך שימוש בתבניות קיימות, עם עשרות אלמנטים עיצוביים שונים, השלימה באחרונה סבב גיוס הון בהיקף של 40 מיליון דולר - כך נודע ל-TheMarker.

עד כה גייסה וויקס כ-60 מיליון דולר. המשקיעים החדשים שהשתתפו בסבב הנוכחי הן קרנות ההון סיכון אינסייט ונצ'ר פרטנרס ו-DAG ונצ'רס, אליהן מצטרפות המשקיעות הקיימות - בנצ'מרק קפיטל, בסמר ומנגרוב.

בסצנת האינטרנט הישראלית הגיוסים הם בדרך כלל קטנים, בהיקף של כמה מיליוני דולרים עד למספר דו-ספרתי, שהקצה העליון שלו מסתכם ב-20 מיליון דולר. הסיבות לכך רבות: רוב המיזמים הישראליים צורכים מעט הון בשלבים ראשונים ויש בישראל מעט חברות אינטרנט בשלבים מאוחרים. אלה מהסוג האחרון הן חברות בנות כמה שנים שמגלגלות עשרות מיליוני דולרים ויותר, שממעטות לגייס. לכן, הגיוס של וויקס הוא חריג באופיו.

מדובר בגיוס הגדול ביותר של חברת אינטרנט ישראלית ב-2011, ובוויקס מאמינים שאפשר לבנות חברה גדולה בשנים הקרובות, וזאת גם הסיבה שבשנה החולפת סירבה החברה להצעת רכש של יותר מ-200 מיליון דולר מאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם.

ההכנסות של וויקס מסתכמות כיום בעשרות מיליוני דולרים בשנה, וחלק ממשקיעיה כבר לוחצים עליה לשקול הנפקה בנאסד"ק ב-2012, כשהאמונה היא שהחברה יכולה להגיע בטווח של שנתיים למכירות של כ-100 מיליון דולר בשנה - סף ההנפקה כיום בנאסד"ק.

מודל ההכנסות של וויקס בנוי על שירותי פרימיום. בניית אתר פשוט דרכה היא אמנם בחינם, אך התוספות כבר עולות כסף. הוספת כתובת אינטרנט פרטית (URL), שדרוג היכולות הגרפיות של האתר, הוספת יכולות של מסחר אלקטרוני והגדלת היקף אחסון הנתונים נעשית תמורת תשלום חודשי של 10-12 דולר. בוויקס מציינים כי מתוך 8.5 מיליון האתרים שהוקמו באמצעות הפלטפורמה של החברה, יש מאות אלפים שמשלמים עבור שירותי פרימיום.

החברה, שהוקמה ב-2006 ומוסיפה מיליון משתמשים מדי חודש, מונה כיום 185 עובדים, ובאחרונה עברה למשרדיה החדשים בנמל תל אביב. גיורא קפלן, אחד ממייסדי החברה, אומר כי השנה מתכננת החברה לגייס כ-100 עובדים חדשים.

עברו את שלב הסטארט-אפ

בתחילת דרכה פיתחה וויקס טכנולוגיה המאפשרת יצירת אתרים מתקדמים ומבוססי פלאש, ללא צורך בתכנות. גם כיום היא עושה זאת, ואולם היא כבר הספיקה להתרחב לעולם הפייסבוק והמובייל, ולהציע לצד אתרים מעוצבים ונקיים גם שירותים נוספים לגולשים שרוצים להקים אתרים, למשל, שירות עגלת קנייה באתר.

באחרונה הכריזה החברה כי היא מאפשרת להקים דפים ומיני-אתרים גם ברשת החברתית פייסבוק. בוויקס מבינים שכיום יותר אנשים וחברות פועלים בכמה זירות ולא רק באמצעות אתר בית, אלא גם באמצעות עמוד ברשתות חברתיות. בנוסף, החברה מאפשרת הקמת אתרים שניתנים לגישה בצורה נוחה וידידותית מסמארטפונים.

"לחברה יש מוצר עיקרי של בניית אתרים, אבל מעבר לכך אנחנו עובדים על שמונה מוצרים שונים", אומר קפלן. "מוצרים לאתרי מסחר מקוון ולדפים בפייסבוק כבר השקנו, בקרוב ייצא מוצר למובייל ויש עוד כמה בקנה. אנחנו עובדים על כמה מוצרים על ידי הקמת סטארט-אפים פנימיים בתוך החברה".

אבישי אברהמי, מייסד נוסף של וויקס (המייסד השלישי הוא אחיו, נדב אברהמי, ובחברה עובד אח נוסף, שאינו מייסד, ג.ג), אומר כי אין הרבה חברות אינטרנט ישראליות שהגיעו למצב שבו כל מוצר חדש שמפותח זוכה לקבל משוב ממיליוני משתמשים. "עברנו את שלב הסטארט-אפ. במוצרים שלנו משתמשים מיליונים. זה נותן ליזמים בתוך וויקס לעבוד על מוצר אמיתי שמדבר למיליונים. מתודולוגיית הפיתוח הזאת גם שונה מחברות אחרות, לכן גם קשה למצוא עובדים מתאימים". לדברי אברהמי, "וויקס עובדת בשיטה של פייסבוק וגוגל. אנחנו עובדים על פיתוח מוצר ומשפרים אותו תוך כדי תנועה. מגיבים למשוב מהגולשים ומשנים, ולפעמים משנים אותו כמה פעמים ביום".

אברהמי אומר כי בתחום הקמת האתרים אין לוויקס הרבה מתחרים שפועלים בצורה דומה. ותיקי האינטרנט זוכרים את שירות הקמת אתרים geocities של יאהו, ואולם אלה היו אתרים לא מלהיבים בפן העיצובי, מרובי טקסט וללא רכיבים גרפיים צבעוניים. מאז התקדמה הרשת לא מעט. פלטפורמת הבלוגים הפתוחה וורדפרס פרצה לחיי הגולשים ואיפשרה למיליונים להקים אתר או בלוג בתוך זמן קצר ובחינם, עם לא מעט תבניות עיצובים.

אבל וורדפרס ופלטפורמות בלוגים אחרות נתנו פתרון בעיקר לבלוגרים ופחות לגולשים שרצו להקים אתר פרטי. האפשרות הזמינה היא לפנות למתכנת ומעצב גרפי שיעשה את העבודה תמורת כמה אלפי שקלים. בדיוק על הצורך הזה מנסים בוויקס לענות.

אברהמי אומר כי מבחינת כר המרעה שבו פועלת וויקס, אין לה ממש תקרת זכוכית. לדבריו, אנשים תמיד יקימו אתרים חדשים ויש עוד מיליארדי אתרים אחרים שבעליהם רוצים לשפר אותם. "אנחנו פעילים בשוק שאף אחת מענקיות האינטרנט לא שולטת בו. יש כאן פוטנציאל אדיר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו