בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמינם נלחם להגדלת התמלוגים מהאינטרנט

אלפי אמנים ותיקים עשויים להרוויח מהפסיקה שקבעה כי מכירת מוסיקה באינטרנט זהה למתן רישיון - ולכן מביאה לתמלוגים מוגדלים

תגובות

>> עולם המוסיקה עוקב בדריכות אחר תביעה שנעה במעלה ערכאות המשפט האמריקאי, ונוגעת לשאלה כמה אמור אמן להרוויח ממכירת שיריו באינטרנט. האמן שבמרכז התביעה הוא אמינם, אך כמה מהמרוויחים הגדולים מתוצאות הפסיקה עשויים להיות אלפי אמנים מבוגרים יותר, שלא השיקו אלבום חדש כבר עשרות שנים.

לפני ארבע שנים תבעו המפיקים שגילו את אמינם את חברת התקליטים שלו, יוניברסל מיוזיק, בנוגע לחישוב התמלוגים בגין מוסיקה דיגיטלית. השאלה שעומדת במרכז התביעה היא אם יש להתייחס לשיר הנמכר באינטרנט כרישיון או כמכירה. ההבדל משמעותי, משום שכמו מרבית האמנים, החוזה של אמינם מגדיר שהוא מקבל 50% מהתמלוגים על מכירת רישיון, אך רק 12% מהתמלוגים על מכירה.

"כרגע זה שווה 17-20 מיליון דולר, אך בעוד 5-10 שנים זה כבר עשוי להגיע ל-40-50 מיליון דולר", אמר ג'ואל מרטין, מנהל FBT פרודקשנס בדטרויט, שהיה הראשון שהחתים את אמינם וממשיך לקבל תמלוגים על המוסיקה שלו. אמינם אינו צד בתביעה, אך צפוי להרוויח ממנה מיליוני דולרים.

הערעור של חברת התקליטים נדחה

נראה שהתביעה הגיעה לסיומה בשבוע שעבר, כשבית המשפט העליון בארה"ב סירב לשמוע ערעור בנושא. סירוב בית המשפט העליון מותיר בעינה החלטת ערכאה נמוכה יותר, לפיה יש להתייחס למכירות מוסיקה מקוונות כרישיון.

לטענת התביעה, הסדרי חברות התקליטים עם חברות השיווק הדיגיטלי דומים יותר לרישיון מאשר למכירת אלבום, משום שחברות התקליטים מספקות הקלטת מאסטר אחת, אותה משכפלים המשווקים עם כל מכירה. "בניגוד למכירות פיסיות, שבהן חברות התקליטים מייצרות כל דיסק ונדרשות לעלויות משמעותיות, כשהן מעניקות רישיון לאייטיונס הן בסך הכל מעבירות עותק אחד", אמר ריצ'רד בוש, פרקליט FBT. "לכן זה הוגן שהאמן יקבל 50% מהתמלוגים".

חוזה למכירת רישיון מעניק בעצם את הזכויות לאלבום מידי האמן לצד הקונה. מכירה מתייחסת למכירה בפועל של הדיסקים או הקבצים בחנויות, אמיתיות או מקוונות. התביעה טוענת שמכירה בחנויות מקוונות כמו אייטיונס היא סוג של מתן רישיון.

להערכת מומחים, מרבית האמנים הצעירים, כמו למשל ליידי גאגא, לא יהיו מושפעים מההחלטה, מאחר שמתחילת שנות ה-2000 חברות התקליטים כבר הגדירו מכירות דיגיטליות במפורש בחוזים. החוזה הראשון של אמינם נחתם ב-1995. חוזיהם של אמנים ותיקים יותר לא כללו סעיפים הנוגעים למוסיקה דיגיטלית, והם צפויים להרוויח מההחלטה.

ב-2010 נמכרו 648.5 מיליון שירים בני יותר משנה וחצי בארה"ב, לעומת 523 מיליון הורדות של שירים חדשים - לפי חברת המידרוג נילסן.

"חברות התקליטים מרוויחות מיליוני דולרים בשנה ממכירות הקטלוג, מבלי לשלם סנט אחד לקידום מכירות", אומר פרד וילהלמס, עו"ד שמתמחה באיסוף תמלוגים למוסיקאים. להערכתו, הפסיקה לגבי אמינם עשויה להיות רלוונטית לאלפי אמנים. לטענת יוניברסל, החוזה של אמינם ייחודי בניסוחו, ולהחלטה לא צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו