בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חשיבה ביקורתית חשובה ממתמטיקה

מערכת החינוך

תגובות

<< שינויים רבים התחוללו במאה שלנו לעומת המאה הקודמת, ואחד הבולטים שבהם הוא בשוק העבודה. בעוד שהורינו למדו מקצוע ואז מצאו מקום עבודה שבו המשיכו עד הפנסיה - כיום המצב שונה מאוד.

העובד של המאה ה-21 יעבור כנראה מקומות עבודה רבים במהלך שנות תעסוקתו, וגם יצטרך להתמודד בשוק הגלובלי כאשר מולו יעמדו מועמדים מכל העולם, ולא רק מהמדינה שלו. כמו כן, רוב הסיכויים שהמקצוע שלו יהיה מגוון ורב תחומי, ועיסוקו ישתנה בצורה מהותית בין השנים. בית הספר מתיימר להכין את התלמיד לשוק העבודה במאה ה-21, אבל לאור השינויים האלה, התפישה של שיעורים בנושאים מובנים בלבד - תוך כדי מיקוד על העברת ידע ופחות על ערכים וכישורי חיים - כבר אינה מספקת.

ההתמקדות בכישורי חיים נעשית בעיקר בגן ובבית ספר יסודי. בשלבים מאוחרים יותר (חטיבה ותיכון), ההתמקדות היא בעיקר בציונים ובמבחני הבגרות כמדד עיקרי להצלחה - וגישה זו אינה מכינה את התלמידים להתמודדות בשוק העבודה החדש, שבו הרשתות החברתיות, המיתוג העצמי וניהול הזמן ייהפכו לכלים מרכזיים לא פחות מרמת הידע במתמטיקה, היסטוריה ותנ"ך.

כיום ילדים יודעים להשיג מידע מהאינטרנט בצורה עצמאית ובקלות, אך חשיבה ביקורתית, יכולת סינון והבנת הנקרא הופכים לכלים חיוניים לניתוח וקליטה של ידע זה. נושאים כמו כישורי שפה, יכולת פרזנטציה, יכולת דיון ודיבייטינג הופכים להיות כלים מרכזיים וחיוניים להצלחת האדם במאה ה-21.

בעוד שבעבר היתה הפרדה ברורה בין העבודה לחיים הפרטיים, כיום כל הקשרים נהפכים לחלק מרשת חברתית שמלווה את האדם. האדם החדש חולק את חייו הפרטיים וחוויותיו עם רשת הרבה יותר גדולה של אנשים, והתנהלות ברשתות אלה הופכת לאחד מכישורי החיים החיוניים. שמירה על ערכים של כבוד הדדי, הקשבה ואכפתיות נהפכת לחשובה במיוחד בעידן מתוקשר זה.

בית הספר צריך לתת מקום להתפתחות קשרים אלה ויש להדריך את התלמידים מגיל צעיר איך לשמור על רשתות חברתיות אלה, מהי השפה שבה צריך להשתמש במדיות האלה ואיך הילד יכול להביא לידי ביטוי את יכולותיו. המורים צריכים לדעת בעצמם איך להשתמש ברשתות אלה ולהיות דוגמה לתלמידים בנושא.

יש להוסיף שעות לימוד שבהן ילמדו התלמידים איך מתנהלים ברשת חברתית, איך מעבירים פרזנטציות בצורה אפקטיבית, וכן דיבייטינג ותיאטרון. יש לעודד תלמידים בעלי כישורים שכאלה ולהפכם למנהיגים שיובילו אחרים. במקום לראות במחשב וברשתות החברתיות אויב, יש לראות בהם את ההזדמנות לעודד מצוינות ומנהיגות. בית הספר חייב להכניס מדדים נוספים המשקפים את יכולותיו המגוונות של הילד ולעודד הצלחות מסוגים שונים.

בגישה זו יתאפשר לילדים רבים נוספים להצטרף למעגל ההצלחה בחיים במאה ה-21 ולהביא לידי ביטוי יכולות מגוונות. תם עידן התבניות הנוקשות שבו הציונים הם חזות הכל, ויש הזדמנות ייחודית להתחיל עידן חדש המייצר מנהיגות ערכית וחברתית יותר.

הכותבת היא ממקימי חברת קומברס וניהלה בעבר כמה חברות היי-טק



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו