בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זה לא מטוס, זו לא רכבת. זה אוטובוס

בעיות התחבורה של הערים הגדולות בארה"ב מחריפות והולכות, ויותר ערים יוזמות פרויקטים להקמת מערכת אוטובוסים מהירים שתצמצם את זמני ההגעה לעבודה ואת הפקקים בערים

תגובות

רויטרס

>> במשך עשורים רבים, הנוסעים היומיים בארה"ב נרתעו מאוטובוסים, שנחשבו כלי תחבורה רועש, מלוכלך ואטי בהרבה ממכוניות בפקקי העיר, משום שהם עוצרים פעמים רבות. ואולם כ-120 ערים בכלכלות מתפתחות - מקולומביה ועד לסין - השקיעו בטכנולוגיות מתקדמות המכונות BRT, אובוטוסים מהירים רבי קיבולת, והעלו את התחבורה הציבורית שלהן לרמות גבוהות יותר.

כ-28 מיליון נוסעים בערים כמו בוגוטה, בירת קולומביה, מקסיקו סיטי במקסיקו, וג'קרטה, בירת אינדונזיה, נסעו בקווי BRT מדי יום עבודה ב-2010 - לפי נתוני חברת אמברק, חטיבת התחבורה בארגון המחקר הסביבתי וורלד ריסורסז אינסטיטוט (WRI). מערכות BRT מצמצמות את זמני הנסיעה, משום שהאוטובוסים מבצעים נסיעות מהירות בין הנקודות העמוסות בעיר, בנתיבים המוקצים אך ורק להם.

האוטובוסים מעמיסים נוסעים הן מקדמת האוטובוס והן מירכתיו, והם משלמים מראש בתחנות. הנתיבים מתואמים עם רמזורי העיר, ותחנות נוחות ומוגנות מושכות אליהן נוסעים חדשים.

בארה"ב הערים היחידות שפיתחו קווי BRT מלאים הן לוס אנג'לס, עם הקו הכתום שלה, וקליוולנד, עם ההלת'ליין שלה. בניו יורק נפתח שירות אוטובוס מהיר בברונקס, וקו נוסף בצד המזרחי של מנהטן. ואולם הם אינם נחשבים קווים מהירים אמיתיים, משום שלא מוקצים להם נתיבים ייחודיים, ולעתים האוטובוסים נתקעים מאחורי כלי רכב שחונים או נוסעים בנתיביהם.

ערים אמריקאיות צפופות ומזוהמות פחות לעומת ערים כמו סאו פאולו או בייג'ין, המובילות את טרנד ה-BRT בעולם. ואולם גם בארה"ב יש פוטנציאל להגדלת שירותים אלה, משום שהן יכולות למקסם משאב שלמרבית הממשלות חסר - כסף.

"הלקח שערים אמריקאיות לומדות מערים במדינות אחרות הוא שכדי להתחרות כלכלית, כדי שעסקיהן יפרחו, עליהן לזכות בגישה לכוח עבודה נרחב יותר, באזורים עירוניים שאינם מרוכזים בנקודה אחת", אומר רוברט פואנטס, חוקר מדיניות עירונית במכון ברוקינגס בוושינגטון. "BRT יכולים לספק צורך זה".

אוטובוסים מהירים זולים בהרבה מרכבות קלות, שבהן חושקות ערים אמריקאיות רבות שאוכלוסייתן גדלה. ערים רבות יכולות לשכוח מהקמת רכבות תחתיות. עלויות הקמת קווי BRT יכולות להגיע ל-625 אלף דולר לקילומטר, לעומת כ-6.25 מיליון דולר לקילומטר עבור רכבות תחתיות.

דריו הידלגו, מהנדס בכיר באמברק בקולומביה, שמייעץ לממשלות בנושאי תחבורה ציבורית, אומר כי חברות המקימות רכבות קלות, כמו אלסטום ובומברדייה, מאורגנות טוב יותר לשתדלנות ולהגשת הצעות למכרזים לעומת יצרניות האוטובוסים. יצרניות הרכבות מתכננות פרויקטים גדולים, ואילו יצרניות האוטובוסים לרוב פשוט חושבות על אספקת כלי הרכב שלהן לשווקים. ואולם ייתכן כי מצב זה משתנה. וולוו ומרצדס-בנץ הקימו צוותים המקדמים את ה-BRT.

סיפור אהבה בין ארה"ב למכוניות

אוטובוסים מהירים אינם בהכרח מתאימים לכל אחד. "BRT היא טכנולוגיה נהדרת, עם יחס עלות-תועלת גבוה בתחבורת המונים", אומר רוי ריניץ, סגן השר למדיניות במשרד התחבורה האמריקאי. ואולם לדבריו, מעטים הם האנשים בארה"ב מחוץ ללוס אנג'לס שהבינו כיצד לפתח מערכת BRT מלאה.

סיפור האהבה של ארה"ב עם המכונית, שהוביל להתפרשות הפרברית, הוא מכשול משמעותי. "ארה"ב נתנה העדפה כה חזקה למכוניות הפרטיות, עד שהדיון על הענקת עדיפות לאוטובוסים הוא מורכב - גם אם מדובר בבחירה הטובה ביותר", אומר הידלגו.

מקדמי מערכות BRT כמו מרק אלריץ', חבר מועצה במחוז מונטגומרי שבמרילנד, נדרשו ליצירתיות. אלריץ' מקדם את תוכניתו ישירות לעסקים כמו בתי חולים ומלונות, שניצבים בקרבת הכביש המהיר הפקוק ונתיבים פקוקים אחרים באזור. "עובדיהם צריכים להגיע למקום העבודה. הם לא יכולים לעבוד כשהם תקועים בפקקים", אמר. אלריץ' סייע ליזמים לגייס שתדלנים כדי לשכנע את הממשלות המקומיות והפדרליות לתמוך ב-BRT.

המס על הדלק יממן את ה-BRT

פואנטס אומר שלאחר כישלון חוק פליטות הפחמן האמריקאי, שהיה ממסה פליטות פחמן מכלי רכב, על מקדמי ה-BRT לעבוד קשה יותר כדי למצוא מימון למערכות החדשות. חבילת התמריצים של ממשל אובמה ב-2009 הקצתה מיליארדי דולרים לתחבורה חדשה, כולל כמה פרויקטי BRT. ואולם ערים אינן יכולות להסתמך על הממשל האמריקאי עבור כלל המימון. "מי שיושבים ומחכים שהממשל יטיל מס של דולר לגלון על הדלק שיסייע במימון ה-BRT, יחכו עוד שנים רבות", ציין פואנטס.

בקליוולנד, הלת'ליין זוכה למימון מצד בתי חולים שהתחרו על שם הקו. מנהיגים בערים אחרות פועלים לשכנוע עסקים לממן קווי BRT באמצעות מסים, משום שפרויקטים אלה יצמצמו את זמני הנסיעה של עובדיהם. מסים אלה כבר מוטלים במדינת וירג'יניה, שמקימה רכבת קלה, שעשויה לחרוג מתקציבה במיליארדי דולרים.

גם העלאת המחירים בכבישי אגרה עשויה לסייע במימון מערכות BRT. תומכי גישה זו מקווים ליהנות גם מהטרנדים החברתיים, המונעים גם על ידי עליות המחירים בשווקים - בייחוד מאחר שיצרניות האוטובוסים מפתחות כלי רכב היברידיים יעילי דלק.

צעירים עירוניים בארה"ב מנסים יותר ויותר להימנע מרכישת מכוניות. שיעור הקילומטראז' שעושים בני גילאי 21-30 בארה"ב ירד ל-14% ב-2009, לעומת 21% ב-1995 - לפי מינהל הכבישים הפדרלי בארה"ב (FHA).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו