בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חוק הטיס החדש יובא היום לאישור מליאת הכנסת

החוק נועד להחזיר את דירוג בטיחות התעופה של ישראל לקטגוריה 1; יאושר אחרי שנושא החיסיון לחקירות פנימיות פוצל ממנו ויובא בהמשך לאישור. מאות הוראות ותקנות חדשות ינבעו מהחוק

תגובות

>> צעד משמעותי להסדרת התעופה האזרחית בישראל: מליאת הכנסת תתבקש לאשר היום בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הטיס החדש. הצעת החוק נועדה ליצור תשתית משפטית להסדרת התעופה האזרחית בישראל. אישורה מהווה צעד משמעותי במאמץ להחזיר לקטגוריה 1 את הדירוג התעופתי של ישראל של מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) שהורד ב-2008 לדרגה 2.

המהלך התאפשר לאחר שח"כ יצחק וקנין, שעמד בראש וועדת הכלכלה במהלך הדיון בחוק, החליט לפצל את הנושא השנוי במחלוקת - החיסיון שינתן לחקירות הפנימיות שנעשות בגופים השונים בענף התעופה - מהחוק. הנושא יובא כהצעת חוק נפרדת, לאחר שיגובש כראוי. עם זאת צפויה עדיין מלאכת תקינה ארוכה של שינוי מאות הוראות ותקנות חדשות שינבעו מהחוק החדש ויטופלו בנפרד על ידי רשות התעופה האזרחית.

"עשינו בוועדת הכלכלה דבר שלא נעשה במדינה מזה 15 שנה, מאז הוגשה הצעת החוק הקודמת, וחוקקנו חוק שלא תוקן מזה 84 שנה - חוק הטיס הנוכחי של ישראל הוא מ-1927", אמר ח"כ וקנין.

החוק מסדיר לראשונה בתולדות המדינה את יחסי הגומלין בין התעופה האזרחית לצבאית וקובע, כי "הפעלת כלי טיס צבאי אגב שימוש בתשתיות אזרחיות תיעשה בהתחשב בבטיחות התעופה האזרחית ובכפוף לצרכים המבצעיים והבטיחותיים". המשמעות היא, כי לראשונה הוכפף חיל האוויר לחוק הטיס, למעט המקרים הנדרשים לאפשר לחיל לעמוד ביעד שלו.

כמו כן החוק כולל שינוי משמעותי ביחס לחקירה הבטיחותית. חומר החקירה שיימסר לחוקר הראשי יזכה לחיסיון מוחלט וכן הוא לא יהיה קביל כראיה בבית משפט. כמו כן נקבע סעיף הקובע הגבלות על הגישה לנחקר מיד לאחר שהתרחש אירוע בטיחותי, ומעניק עדיפות לחוקר הראשי.

שינוי מרכזי נוסף כולל הענקת סמכויות אכיפה מנהליות למנהל רת"א. המנהל יהיה מוסמך להטיל עיצומים כספיים על מפרי החוק והתקנות שיותקנו בעקבותיו וכן בשל הפרת הוראות חוק רישוי שירותי תעופה - החוק המסדיר את הפן המסחרי של הרגולציה על חברות התעופה . שינוי משמעותי נוסף בחוק מעניק למנהל רת"א סמכות לקבוע הוראות שעה דחופות שנועדו לתת מענה מיידי ומהיר לבעיות בטיחות - מדובר בהוראות שיעמדו בתוקף לתקופה מוגבלת, ככל שיהיה בכך צורך.

דו"ח חמור שהוכן כבר ב-2007

להצעת החוק קדם דו"ח הביניים של ועדת לפידות ובו ביקורת קשה על מצב בטיחות התעופה בישראל, שהוגש באוגוסט 2007 לשר התחבורה דאז שאול מופז. הדו"ח הסופי הוגש בדצמבר 2007 והתריע מפני ליקויים בבטיחות התעופה.

כשנה לאחר מכן, ב-19 בדצמבר 2008, הוריד ה-FAA את דירוג בטיחות התעופה של ישראל לדרגה 2. בפברואר 2010 אושרה ההצעה בקריאה ראשונה והונחה על שולחן הוועדה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו