בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ריהאנה היא לא סתם זמרת. היא הזמרת הכי מצליחה בעולם

כדי להבין את תעשיית הפופ כיום, צריך להבין את ריהאנה. מצד שני, אפשר גם סתם לבהות

2תגובות

בשנים האחרונות התמקמה בפסגת עולם הפופ קשת מגוונת של בחורות, שנהנות כולן מהצלחה אדירה, גם במצעדים וגם בסיבובי ההופעות. הכוכבות נמרצות היום יותר מתמיד: בריטני ספירס מתכננת קאמבק היסטרי, קייטי פרי משפריצה קצפות משדיה, מיילי סיירוס נתפסת מעשנת באנגים ועושה כותרות, ליידי גאגא עפה על עצמה בקליפים בני שבע דקות ומגיעה לגראמי כשהיא כלואה בתוך ביצה ענקית (כמה חבל שהיא בקעה ממנה) וטיילור סוויפט משנה את החוקים של מוזיקת הקאנטרי עם יד אחת קשורה מאחורי הגב. ההצלחה שלהן היסטרית ורחוקה מלהראות סימני עייפות, וכל שנותר לזכרים שמנסים להצליח בסביבה ונוסית שכזו לעשות הוא ללקט בשקט את השאריות. כוכבי פופ והיפ-הופ דוגמת אמינם, אנריקה איגלסיאס וברונו מארס הם אמנים מצליחים שמוכרים אלבומים וגם זוכים עליהם בפרסים, אבל מתקשים להשיג את המומנטום וההייפ חוצה היבשות שממנו נהנות הבנות. הבנות ממריאות, הבנים מדשדשים.

אבל לכוכבות פופ, אם לומר את האמת, יש נטייה לעייף. גם מדונה בשעתה המאיסה את עצמה בחשיפת-יתר, אבל בזכות ראשה החד כסכין היא כמעט אף פעם לא נפלה לטרחנות. הכוכבות הנוכחיות חולקות עם מדונה את האמביציה הבלונדינית, אבל יש להן הרבה פחות פאסון משהיה לה. הן לא אלגנטיות והן גם לא ממש אינטליגנטיות.

בתואר "מלכת המתישות" זוכה בקלות ליידי גאגא, עם טריקים זולים ומוזיקה זולה עוד יותר, אבל גם כנפי המלאך וחליפת הנמר שבהן צעדו קייטי פרי וניקי מינאז' על השטיח האדום בטקס הגראמי האחרון עוררו תחושה של מיאוס. ליידי גאגא אולי מספרת לעצמה שהיא לוחמת חופש גדולה, אבל האמת המבאסת היא שאת כל מה שהיא אומרת אמרו גדולות ממנה לפניה. נכון לעכשיו, רוב כוכבות הפופ הבינלאומיות הן לא נשים עם אג'נדה. קודמותיהן לחמו עבורן, וכל שנותר להן הוא לחתום על חוזים שמנים עם חברות קוסמטיקה ולהיראות פצצה בבגדי קוטור. בפסגת הפופ עמוסת האגואים, סקסיות נון-שאלאנטית היא לא שם שני. אלא אם כן קוראים לך ריהאנה, ואז כבר מדובר בסיפור אחר לגמרי.

בראיון שערך איתה לאחרונה למגזין "אינטרוויו" שאל קניה ווסט את ריהאנה "איך הידיעה שאת יכולה להשיג כל גבר בעולם - או אשה - גורמת לך להרגיש? איך את מרגישה עם הידיעה שאת יכולה להפוך אשה סטרייטית ללסבית?" ריהאנה, נבוכה מהשאלה, ענתה שלמרות שהיא מוחמאת, היא לא רואה את עצמה ככזו, אבל ווסט המשיך לחפור. "יש לך כל כך הרבה כוח - איך את מתמודדת עם זה? לאף אשה בעולם לא צריך להיות כל כך הרבה כוח", אמר לה, כשהוא מתייחס ישירות למראה החיצוני שלה. ריהאנה נכנעה. היא ענתה לו בדיפלומטיות: "אני מעריכה את זה וזה עוזר, אבל אני משתדלת לא לסמוך על זה".

ווסט הוא גדול הגוזמאים, אבל במקרה הזה הוא צודק. ריהאנה היא אחת הנשים היפות בעולם. היא יפה באופן קיצוני, ואני מרשה לעצמי לכתוב את זה כי עמדתי במרחק של מטרים ספורים ממנה. האמת היא שקליפים עושים לה עוול. למרות שרוב הבנות לא באמת יותר יפות כשנוח להן - זו לא יותר מקלישאה של פרסומאים - ריהאנה, בעודה יושבת על כיסא פלסטיק במסיבת עיתונאים בחולון במינימום איפור ודגמ"ח, נראתה כמו האשה היפה ביותר שישראל זכתה לארח. היא בורכה בכריזמה וסקס אפיל בכמויות לא חוקיות. מצד שני, עם יופי נדיר ועור בצבע שוקולד אפשר למכור מיליון אלבומים, אבל לא עשרות מיליונים. במקרה של ריהאנה, זה לא רק היופי שהופך אותה לבחורה הכי שווה בנבחרת הפופ של שנות האלפיים; כישרון, חריצות ומנטור שקוראים לו ג'יי-זי משלימים עבורה עסקה מנצחת.

אחד ג'יגה

ריהאנה היא רובין ריהאנה פנטי, שנולדה בברבדוס שבאיים הקריביים בשנת 88' לאם רואת חשבון ואב שעבד כמפקח במחסן. בילדותה סבל אביה מהתמכרויות ונישואי הוריה התפוררו. כנערה היא החלה לשיר עם חברות ובמקביל זכתה בתחרות יופי מקומית. פגישה עם אוון רוג'רס, מפיק מוזיקלי אמריקאי מצליח שבדיוק נפש באיים הקריביים עם אשתו, שינתה את חייה. רוג'רס ערך לה ולחברותיה אודישן וסיפר שכשריהאנה נכנסה לחדר, שתי הבנות האחרות חדלו להתקיים עבורו.

עוד בטרם מלאו לה 16, השניים הקליטו חומרים יחדיו, וכשהדמואים הגיעו לידיו של ג'יי-זי, גורלה של ריהאנה השתנה סופית. ג'יי-זי מונה באותם ימים לנשיא הלייבל דף-ג'ם וצבר כוח רב בתעשיית המוזיקה האמריקאית. הוא זימן את ריהאנה לאודישן והחתים אותה על חוזה הקלטה עוד באותו היום, מתוך הבנה שהנערה הזאת היא מכרה זהב וימיה כאנונימית ספורים. בקיץ 2005 שיחררה ריהאנה את "Pon Da Replay", סינגל הבכורה מתוך אלבום הבכורה שלה, שיר קצבי שעשה כבוד לשורשים הקריביים שמהם הגיעה והפך ללהיט ענק. האלבום מכר כשני מיליון עותקים בארצות הברית לבדה, וריהאנה התחילה לקלוט את מה שקניה ווסט יגיד לה שנים מאוחר יותר: יש לך כוח, הרבה ממנו, והעולם מחכה שתשתמשי בו.

כשהקריירה של ריהאנה התעוררה, התעוררו גם השמועות על רומן בינה ובין ג'יי-זי, וזאת למרות שבשנים הללו ג'יי-זי ניהל מערכת יחסים רצינית עם כוכבת הפופ ביונסה. הרינונים לא הקלו את עיכול סיפור הסינדרלה של מלכת היופי הקריבית: קומבינציה של בחורה שהיא גם יפה, גם מוכשרת וגם זכתה בלוטו של הפופ. לאנשים רבים היה קשה לקבל את השילוב הזה, והם חיפשו בו משהו מסריח. ההתניה הסקסיסטית הובילה אותם למסקנה שריהאנה שוכבת עם הבוס. כשריהאנה הופיעה בקליפ של "S.O.S", הסינגל הראשון מתוך אלבומה השני, בשמלה ירוקה שחשפה הרבה עור משוח בברונזר וצעדי ריקוד מהצד המלוכלך של המועדון, השמועות רק התעצמו. באלבומה השני הפכה ריהאנה מעוד זמרת גנרית עם לוק גנרי לדיוות פופ צעירה ולוהטת, פנטזיה של ממש, והמחשבה שפטרון רב עוצמה כמו ג'יי-זי יכול לחבוק אותה, אך נמנע, היתה פשוט מוזרה מדי.

בזמן שריהאנה הסעירה את עולם הפופ החלה ביונסה, דיווה עם קבלות, להבין שהאיום עליה הפך כפול: לא רק שכולם אומרים שריהאנה מפלרטטת עם הגבר שלה, עכשיו היא גם חומדת את מעמדה כזמרת השחורה המצליחה ביותר בעולם. בשיר "Ring The Alarm" ביונסה אף מזהירה את ריהאנה שתתרחק מהגבר שלה. על פי השמועות, היחסים הקרובים בין ריהאנה לג'יי-זי היוו טריגר לכתיבת השיר הלוחמני, שבו סימנה ביונסה את הטריטוריה שלה, אבל כיאה לה, עשתה את זה בצורה הסקסית ביותר שניתן להעלות על הדעת. השמועות החלו להתקרר.

"Good Girl Gone Bad", אלבומה השלישי של ריהאנה (2007), הוא המצליח ביותר שלה עד כה. ברבים מסיכומי העשור במגזיני ואתרי פופ נבחר "Umbrella" - הסינגל זוכה הגראמי מתוכו, שבו התארח ג'יי-זי - למקום הראשון. בעוד שאת מעמדה ככוכבת פופ לגיטימית ביססה ריהאנה כבר באלבומה השני, "Umbrella" עשה עבורה שירות משמעותי ונחוץ, כשהזרים רוח חדשה גם לסגנונה המוזיקלי שלה וגם למצעדים. עם "Umbrella" הצליחה ריהאנה להתחבב לראשונה גם על מעריצי ההיפ-הופ וכך כבשה פלח שוק חשוב ורווחי, שבאופן מסורתי אין לכוכבות פופ דריסת רגל בו.

ריהאנה של "Umbrella" לא היתה סתם עוד כוכבת כוסית: היא היתה חדשנית, מעניינת ונועזת יותר מהבחורות בסביבתה. התפנית המובחנת ביותר שעשתה בפאזה הנוכחית היתה זו שהעניקה למראה שלה: היא החליפה את השמלות הצבעוניות השגרתיות בבגדים צמודים, כהים ואופנתיים יותר; את שערה הגולש עיצבה מחדש בתספורת קצרה וזוויתית. למגזין "ווג" סיפרה שהתספורת היתה רגע מכונן עבורה. וזה אכן ניכר. ריהאנה של "Good Girl Gone Bad", על בגדיה החדשים ותספורתה הסקסית, היא נסיכה אורבנית שיודעת מה היא רוצה ואוהבת לכייף. המוזיקה שלה נשמעה כמו שהשיער שלה נראה - קלילה ויפה, אבל עם טוויסט. מיינסטרימית, אבל לא לגמרי סטנדרטית. ב-2008 הפכה ריהאנה לכוכבת הפופ המבוקשת ביותר בעולם.

בדיוק אז, עם הביטחון שצברה, החליטה ריהאנה לסגור את עניין השמועות על ג'יי-זי באופן חד משמעי. בראיון שנתנה למגזין "אל" ב-2008 הבהירה שאמנם היחסים בינה לבינו קרובים, אבל רומן מעולם לא היה. "זה מטורף... אנשים יודעים שהשמועות האלה לא נכונות. זאת קלישאה שאני לא מבינה למה מתעסקים בה עד היום. אני לא מוכנה להתייחס לזה יותר", פסקה. מאחר שבאותו ראיון אישרה ריהאנה שיחסיה עם כוכב האר-אנ'-בי כריס בראון התפתחו מידידות לקשר רומנטי, ובמקביל ג'יי-זי התארס לביונסה, השמועות דעכו סופית. הכל היה מושלם וריהאנה היתה בפסגת העולם. עד שכריס בראון איבד את שפיותו.

פורגיב אנד פורגט

לאחר שריהאנה ביטלה במפתיע את השתתפותה בטקס הגראמי של 2009, החלו לרחוש שמועות שעשתה זאת משום שבראון פוצץ לה את הפנים. לאחר שריהאנה הגישה תלונה במשטרה ואחד מהשוטרים שנכחו בזירת ההתרחשות מכר לאתר הרכילות TMZ תמונה שצולמה במקום - השמועה אומתה. את התמונה, שנפוצה בין כלי התקשורת במהירות שיא, קשה לשכוח: שתי עיניה של ריהאנה נראו בה כה נפוחות עד שלא יכלה לראות דרכן, אפה דימם וסימני נשיכה עיטרו את פרצופה. פוטו רצח, תרתי משמע. בראון נכנס בה בכל הכוח, וגם לא התבייש בכך - עוד באותו יום הוא כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "האמת תצא לאור ועכשיו כולכם תראו את הצבעים האמיתיים שלה". אלא שהצבעים היחידים שנראו על ריהאנה היו הצבעים המזוויעים שקיבל עורה מהמכות. רק כשבעה חודשים מאוחר יותר התנצל בראון לראשונה באופן פומבי. בהמשך גם נגזרו עליו עבודות שירות, מאסר על תנאי וכמה שנים של גלות מהמצעדים, אבל הקהל האמריקאי, צמא כהרגלו לסיפורי חזרה למוטב, שכח וסלח. בשנה האחרונה, חזר כריס בראון לצמרת המצעדים.

המחילה שזכה לה היתה רק סימפטום, להתנהלות מוזרה של הקהל האמריקאי לאורך הפרשה כולה. מיד לאחר התקיפה, הוא רצה לשמוע עוד ועוד פרטים רכילותיים מהאירוע הטראומטי, אבל כשיצא "Rated R", אלבומה הרביעי של ריהאנה, הביע חוסר עניין מעליב ממש ביצירה המוזיקלית שנבעה מהטראומה. כוכבת מוכה מעניינת, אבל זמרת מוכה מייגעת.

אלא שאי אפשר להאשים רק את הזיכרון הקצר ואטימותו של הקהל בכישלונו היחסי של "Rated R". הבעייתיות שלו היתה טמונה בשני גורמים: ראשית, בתדמית החדשה, המסוכנת והעצבנית שנרקחה לריהאנה; ושנית בשירים שבו, רובם לא עמדו בסטנדרט הפופי הגבוה של קודמיהם. במקום ש"Rated R" יהיה אלבום חושפני מפי בחורה שמשתקמת מאירוע נורא, הוא היה אלבום שניסה למכור לנו שריהאנה נראית הכי שווה בעולם גם כשכולם יודעים שהיא מרגישה הכי מושפלת שיש. מישהו התעקש לצלם את ריהאנה עטופה בפרוות (משמע, זוהרת) או אוחזת אקדחים (משמע, מסוכנת), והשילוב הזה פשוט לא עבד. היה בו אלמנט מוגזם והוא גרם לריהאנה להיראות עשויה מדי.

למרות שהאלבום נחת במקום הראשון במצעד האמריקאי והגיע למעמד של פלטינה (מכירת מיליון עותקים רק בארצות הברית), הוא לא השיג את הבאז שהשיגו שני האלבומים הקודמים שלה. רק שיר אחד מתוכו, "Rude Boy" המצוין, הגיע למקום הראשון במצעד. גם המתחרות שצצו לפתע במצעדים, זמרות צעקניות כמו ליידי גאגא וקאשה שזכו לפופולריות גדולה, הקשו על ריהאנה. הפוקוס הרב שהיא קיבלה החל להתפזר ולרגע היה נדמה שריהאנה בתחילתו של הסוף.

עושה יותר, לובשת פחות

בדיוק אז יצאה ריהאנה לסיבוב הופעות עולמי, שהתחנה האחרונה בו היתה ישראל. היא הגיעה לפה במאי 2010 ובביקורה ניתן היה לחוש שהעידן הזועם שלה הגיע לסיומו. היא התגלתה כאחת מהכוכבות המתוקות והנוחות ביותר שיש - היא טיילה, בילתה, השתזפה, נפגשה עם מעריצים וכל זאת תוך שהיא נמנעת מגינונים של דיווה ומפזרת לכל עבר חיוכים של מאה מיליון דולר. חוץ מזה, היא גם נתנה הופעה לא רעה בכלל באצטדיון בלומפילד, בה למד הקהל הישראלי שיש הרבה בחורות שרוקדות יפה, אבל אגן כמו של ריהאנה הוא בבחינת פלא עולם שמיני. מרחף כמו פרפר, עוקץ כמו דבורה.

זמן קצר לאחר ביקורה פה, הופיעה בתקשורת הריהאנה החדשה: לוהטת, שמחה ומפויסת. היא דמתה מאוד לריהאנה המתוקה שביקרה בישראל, בהבדל אחד בולט: השיער שלה הפך לאדום זרחני. בפופ כמו בפופ, צבע שיער הוא אף פעם לא רק שיער, הוא מסר. והמסר שריהאנה ביקשה להעביר היה ברור: גם אם מימיני ומשמאלי צצות כוכבות כפטריות אחרי הגשם, אותי אתם לא תפספסו. "The Only Girl In The World" הוא לא רק השם של הסינגל הראשון מתוך אלבומה החמישי, הוא גם כותרת טובה לתפיסת העולם החדשה שלה: אני ריהאנה, ואין לי מתחרות.

את התדמית האדמונית מלאת הגלאם, ממש כמו את התדמית האורבנית והסקסית של "Umbrella", קנה הקהל בעיניים עצומות. אלבומה החמישי, "Loud", שבחלקו לוקח אותה לכיוון "The Only Girl In The World", להיט מגה-טראש ממכר וזוכה גראמי, ובחלקו השני מחזיר אותה לשורשיה הקריביים עם שירים כמו "What's My Name", הוא מגה-להיט כשלעצמו. היום, ההיסטריה סביב ריהאנה בעיצומה, הפופולריות שלה הגיעה לשיא חדש ועל פי ההערכות, היא שווה היום כ-143 מיליון דולר.

בסופו של דבר, ריהאנה היא עוד כוכבת פופ. מהלכי הקריירה שלה לא שונים בהרבה מאלו של הקולגות שלה. גם היא כבולה לחברת קוסמטיקה גדולה - בעברה ייצגה את חברת האיפור "קאבר גירל" והשנה היא עתידה להשתתף בקמפיין גדול של "ניוואה", שבו תופיע בעירום - ועומדת לנסות את מזלה על המסך הגדול. הופעת הביכורים שלה כשחקנית תהיה בסרטו של פיטר ברג, "Battleship", שעתיד לצאת ב-2012. וכמו כל כוכבת עכשווית, גם היא נכנסת להתקוטטויות טוויטר מטופשות, כמו זו שניהלה עם כוכבת האר-אנ'-בי סיארה לפני כמה שבועות. אבל הבחירות המוזיקליות הנבונות שהיא עושה, נוכחותה במגה-להיטים של אמני איי-ליסט בלבד, כדוגמת אמינם וקניה ווסט, והסטיילינג הנהדר שלה - לטקסים האחרונים היא הגיעה עטויה בנבחרת שמלות קוטור מנקרות עיניים ואילו בקליפ האחרון של קניה ווסט היא מהפנטת בחזייה נועזת שחושפת את העובדה שהחזה שלה לא פחות מרגש מהאגן שלה - מונעים מהלכלוך הרגיל של תעשיית הפופ לדבוק בה.

לצומת הבא בקריירה שלה תגיע ריהאנה בשנה הבאה, כשתופיע לראשונה על המסך הגדול, בסרט הקיץ המדובר של פיטר ברג, "Battleship" - עיבוד קולנועי למשחק קופסה שעתיד לצאת ב-2012 ובו היא משחקת לצדם של ליאם ניסן ואלכסנדר סקארסגראד. על אף שבמבט ראשון ריהאנה לא עושה רושם של שחקנית טובה במיוחד, הופעותיה עם אנדי סמברג ב"Shy Ronnie" - סדרת מערכונים מוזיקליים מצחיקים מאוד ב"סטרדיי נייט לייב" על בחור ביישן עד אימה - היו מוצלחות ממש, וזכו לתגובות נלהבות.

כשהסרט ייצא, תתבקש ריהאנה להוכיח לעולם שהיא יכולה לתפקד כנגטיב הנשי של ג'סטין טימברלייק - חלל שתעשיית הבידור האמריקאית משוועת למלאו. כלומר, היא תתבקש להוכיח שהיא כישרונית בכל מדיום שבו היא שולחת יד. כרגע נראה שהדרך אל כס מלכת הקרוס-אובר סלולה בפניה, ושריהאנה עושה את דרכה אליו בביטחון רב. ריהאנה הנוכחית היא אשה עצמאית והחלטית שלראשונה בקריירה לא נזרקת בין תדמיות בומבסטיות שרקחו לה סטייליסטים רמי-דרג. כעת היא הבוס של עצמה, ופחות או יותר - היא לובשת ועושה את מה שהיא אוהבת. לשמחתם של רבים, היא עושה יותר ולובשת פחות. *



עם האקס, כריס בראון. פיצוצים לפנים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו