בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התזרים של צים ב-2010 היה גבוה ב-250 מיליון דולר מתוכניתה העסקית

סמנכ"ל הכספים של צים, אלון רווה: מחירי ההובלה הימית יורדים בכל אזורי הסחר, אבל צים תעמוד בתוכנית העסקית ב-2011-2012. מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד: החברה לישראל תשקיע 16 מיליארד שקל בארבע השנים הבאות. צ'רי תייצר 500 אלף מכוניות לשנה החל ב-2015

תגובות

>> מגמת השיפור בעסקי צים, שהחלה ברבעון השני של 2010, נמשכה גם ברבעון הרביעי. צים הרוויחה 96 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2010 לעומת רווח של 81 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2009. הרווח נבע ברובו מרווח חשבונאי של 264 מיליון דולר וביטא את הערך הכלכלי של ה"תספורת" שעברו בעלי האג"ח של צים בהסדר שאליו הגיעה החברה בנובמבר 2009.

השיפור בהכנסות והמעבר לרווח בצים היה אחד הגורמים לגידול ברווחי החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר. החברה לישראל הרוויחה 161 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2010 לעומת 126 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2009.

הכנסות צים צמחו ברבעון הרביעי של 2010 לעומת הרבעון המקביל ב-2009 והסתכמו ב-986 מיליון דולר. הצמיחה בהכנסות נבעה מעלייה של 31% במחיר ההובלה הממוצע לעומת הרבעון המקביל ב-2009 - ל-1,485 דולר למכולה, וגידול של 14% במספר המכולות - ל-566 אלף מכולות ברבעון החולף.

צים עברה לרווח גולמי של 67 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2010 לעומת הפסד גולמי של 110 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2009. המעבר לרווח הגולמי נבע משיפור בנפח ההובלה ובמחירים, ולמרות עלייה של 26% בהוצאות הדלק וגידול בהוצאות לטיפול במטען. צים רשמה רווח תפעולי של 153 מיליון דולר ברבעון הרביעי לעומת הפסד תפעולי של 143 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2009.

התפלגות ההכנסות והרווח התפעולי של צים מלמדת שהגורם המשמעותי לשיפור בהכנסותיה וברווחיה היה אזור הסחר הטרנס פסיפי שבין אסיה לחוף המערבי והמזרחי של ארה"ב.

ואולם קיימת מגמה מדאיגה מבחינת צים. בעקבות עלייה של 14% בכמות המובלת ב-2010, גדל היצע הקיבולת ב-25% ועלה על רמתו באוגוסט-אוקטובר 2008. דמי ההובלה באזור זה המשיכו במגמת העלייה שנרשמה החל במחצית השנייה של 2009 והגיעו לשיא בסיום המחצית הראשונה של 2010. החל ביולי 2010 החלה מגמת ירידה בדמי ההובלה עם הגידול בנפח המוצע בשל החזרה לשירות של אוניות. בסוף 2010 עלו דמי ההובלה ב-30% לעומת סוף 2009.

סמנכ"ל הכספים של צים, אלון רווה, אמר כי ניכרת מגמה של ירידה במחירי ההובלה בכל אזורי הסחר וירידה עונתית בכמויות וכמו כן עלייה של 15%-20% במחירי הנפט. לדבריו, בניגוד למצב ששרר ב-2009, יש לשוק ההובלה במכולות כרית ביטחון; כיום כמעט שאין כושר ייצור מושבת בענף, משום ששיעור נפח התובלה הימית שאינו מנוצל הוא פחות מ-2%.

נקודת התורפה

אזור הסחר הטרנס אטלנטי, השלישי בחשיבותו בצים, הסב לה הפסד תפעולי של 73 מיליון דולר ב-2010 לעומת הפסד תפעולי של 126 מיליון דולר ב-2009, למרות גידול של 20% בהכנסות - ל-550 מיליון דולר. לנוכח העובדה שאזור הסחר הטרנס אטלנטי הפסיד גם בשנה טובה לצים, אזור זה מסתמן כנקודת תורפה של החברה.

צים ספגה הוצאות מימון של 36 מיליון דולר ברבעון החולף לעומת הכנסות מימון של 223 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2009 בשל הרווח מהסדר החוב. עם זאת, הפעילות השוטפת של צים ייצרה עודף של 102 מיליון דולר בתזרים המזומנים ברבעון הרביעי של 2010 לעומת גירעון של 110 מיליון דולר בתזרים מפעילות שוטפת ברבעון המקביל ב-2009. צים סגרה פער של 70 מיליון דולר בתזרים המזומנים ב-2009 לעומת התוכנית העסקית שהיתה בבסיס תוכנית ההבראה והסדר החוב.

בחברה מציינים כי בסוף 2010 היה תזרים המזומנים מפעילות שוטפת גבוה ביותר מ-250 מיליון דולר ביחס לתוכנית העסקית המקורית. בצים צופים על בסיס הערכות עדכניות של מומחים בנוגע לתנאי שוק הספנות, כי לא יהיה ב-2011 גירעון בתזרים המזומנים המצטבר של החברה מפעילות שוטפת ביחס לתוכנית העסקית המקורית. בצים מעריכים כי פעילותה השוטפת תייצר עודף תזרימי של 900 מיליון דולר ב-2011-2012 שישמש לפירעון התחייבויות פיננסיות ותשלומי ריבית ב-793 מיליון דולר ולהשקעות ב-112 מיליון דולר.

צ'רי קוואנטום (50%), מיזם הרכב בשוק הסיני והעולמי, ייצר לחברה לישראל הפסד של 35 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2010 לעומת הפסד של 5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2009. מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, אמר כי החברה תשקיע עוד 350 מיליון דולר בצ'רי - 100 מיליון דולר בכל אחת מהשנים 2011 ו-2012 - כחלק מהשקעה כוללת של 1.1 מיליארד דולר של החברה ושותפתה הסינית במיזם שתיתוסף לחוב בנקאי של 1.4 מיליארד דולר. לדבריו, החברה מתכננת להגיע לייצור של 500 אלף מכוניות לשנה עוד ב-2015, כשהמחיר המתוכנן הוא 10,000 עד 12 אלף דולר לשנה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו