בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שנה להשקת ה-VOD של yes: "כישלון חרוץ" או "הישג ראוי לציון"

עם 80 אלף מצטרפים לשירות ומבצע שמציע את כל התכנים בחינם, בחברת הלוויין טוענים כי מדובר בהצלחה שהכניסה את HOT המתחרה ללחץ. בשוק התקשורת, לעומת זאת, נשמעים קולות אחרים: "סיפור הצלחה לא מציעים בחינם"

תגובות

>> שנה עברה מאז שהשיקה חברת הלוויין yes את שירות ה-VOD שלה, בהשקעה משמעותית של 80 מיליון שקל. לפני כמה שבועות דיווחה כי לשירות הצטרפו 80 אלף מלקוחותיה. בכירים ב-yes טוענים כי היעד לשנה הראשונה היה 50 אלף מצטרפים לשירות, ולכן מדובר בסיפור הצלחה. ואולם, בשוק התקשורת נשמעים גם קולות אחרים.

"המהלך עד עכשיו הוא כישלון חרוץ", קובע בכיר בתעשיית התקשורת. "בגלל זה ב-yes הולכים עכשיו על 'מבצע' שמציע את כל תוכני ה-VOD בחינם לשנה. במבצע סביר נותנים חודש בחצי מחיר. לתת שנה חינם זה לא מבצע, וסיפור הצלחה לא מציעים בחינם. לעומת המספרים של HOT, זה לא נראה כמו הצלחה". באחרונה יצאה yes במבצע VOD בחינם לשנה - המוצע ללקוחות חדשים וכן לקוחות קיימים שישדרגו ל-VOD, בהתחייבות לשנה וחצי.

ה-VOD הוא שירות שציפו לו רבות ב-yes: במשך שנים ארוכות, שבהן חלו התפתחויות משמעותיות בהרגלי הצפייה, עמדה yes בצד וראתה בכליון עיניים את HOT משתלטת ללא הפרעה על תחום זה. בתחילה היתה yes מנועה מלהקים מערך VOD בשל סיבות רגולטוריות, ולאחר מכן התמודדה עם בעיות טכניות משמעותיות - משום שממיריה קולטים את האות הלווייני אך אינם מסוגלים לשדרו בחזרה ללוויין.

מרגע שיצאו לדרך, שירותי ה-VOD הציבו את yes במגרש שנשלט עד אז על ידי HOT. בכיר בשוק מסביר שלא מדובר בהכרח בבוננזה כלכלית חדשה של החברה או אפילו במספר מצטרפים גבוה, אלא "ביישור קו" ש-yes היתה מחויבת לעשות מול HOT. לדבריו, "ההצלחה היא בעצם זה שיש ל-yes יכולת לספק מענה למוצר של HOT. עד לפני שנה היא תמיד פיגרה בגלל ה-VOD. אם זה עשה מהפכה? לא, אבל זה בלם את נטישת אלה שעזבו בגלל ה-VOD".

"אופרציה מטורפת"

בשוק מסבירים שהשנה האחרונה היתה מעין ניסיון שבו yes יכלה לבחון לעומק את היכולת הטכנולוגית והשימוש במערכת. מנהל בתחום מסביר כי "בהתחלה הם לא היו בנויים להחדרת ה-VOD, כי פחדו שזה לא יעבוד. מה שיש עכשיו זה קמפיין החדירה האמיתי. ל-yes אין טריפל והדרך היחידה להוציא עוד כסף מהלקוח זה ב-VOD. כל מנוי שמתחבר ל-VOD לעוד שנה וחצי זה מנוי שנעול לתקופה ארוכה".

אחרים הזכירו שחיבור VOD ב-yes הוא עניין סבוך טכנולוגית, המצריך שדרוג של רוחב פס האינטרנט ל-2.5 מגה-ביט לפחות וחיבור בין המחשב לטלוויזיה. נושא נוסף שעלה הוא העלות היקרה יחסית של המוצר, שמצריך שדרוג לממיר יקר בעלות חודשית. כל ממיר נוסף שמאפשר שימוש ב-VOD עולה כ-40 שקל בחודש - מה שמביא להוצאה כללית גבוהה בתקופה שבה לרוב המנויים יש יותר מטלוויזיה אחת".

עם זאת, מנכ"ל חברת הייעוץ האסטרטגי TASC, אילן שחורי, טוען שה-VOD של yes הוא הצלחה, וזאת דווקא על רקע הקושי הטכני בחיבור כל מנוי. "זו אופרציה מטורפת סביב כל לקוח", מסביר שחורי. "כדי להביא 80 אלף לקוחות, yes צריכה לשדרג 80 אלף ממירים. לשם כך צריך טכנאי שיחבר את הממיר לרשת ביתית, ואם אין כזו אז להתקין ולוודא שהנתב בבית מחובר לממיר.

"ברור שאם משווים ל-HOT ובוחנים את המספרים ושיעור החדירה זה לא נראה הרבה, אבל אם מסתכלים על המציאות האובייקטיבית שבה ב-HOT רק צריך לפתוח ללקוח את ה-VOD, ולעומת זאת ב-yes צריך להפוך את העולם כדי לחבר - זה הישג יפה מאוד וראוי לציון".

ב-yes מסבירים כי "מכל הפלטפורמות הלווייניות שהשיקו בעולם VOD - שאפשר למנות אותן על כף יד אחת - שיעור החדירה הגבוה ביותר הוא ב-yes, וכך גם שיעור השימוש". בכירים בחברה אומרים כי "מדובר בשיעור חדירה של 50% מאחר שהפוטנציאל של לקוחות ה-yes מקס טוטאל הוא 160 אלף".

הבכירים סיפרו שלחברה יש 14 אלף כותרים, "בהיקף שווה או מתקרב לזה של הכבלים, שעובדים בתחום הזה שש שנים". 40% מהכותרים מוצעים לצפייה בחינם, כש-70% מהתוכן שנצפה ב-VOD של yes הוא בחינם והיתר בתשלום.

בנוגע למבצע הנוכחי, מסבירים הבכירים כי "המטרה היא להגדיל את מצבת הלקוחות ואת חדירת ה-VOD ללקוחות קיימים. אנו משוכנעים שהכבלים בלחץ אטומי מכך ש-yes מציעה VOD בחינם. למתחרים אין קופסה כזאת וממיר ה-HD שלהם לא מקליט. יש בו 160 ג'יגה-בייט להקלטות ולא 500 ג'יגה-בייט כמו אצלנו".

יש טענות שהמוצר יקר.

"אנו מוכרים איכות, ממשק משתמש, תכנים וחוויה. אנו לא יוסף מלך השטיחים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו