בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כבישים חדשים, רכבת ישראל מקרטעת

האתגר לטווח הארוך: הפרטת נמלי הים, שינוי מבני ברכבת ישראל והעלאת הרכבת הקלה בגוש דן על המסילה

תגובות

>> 2010 נפתחה בסערה על רקע הוויכוח הקשה שניטש בין משרדי ראש הממשלה והתחבורה לבין משרד אוצר סביב תוכנית "נתיבי ישראל" הגרנדיוזית לרישות ישראל בכבישים ובמסילות רכבת. בתום שבועות של מתקפות הדדיות אושרה לפני שנה תוכנית מקוצצת בהיקף 27.5 מיליארד שקל שתיפרש ל-15 שנה, שמתוכה כבר יצאו בחודש האחרון מכרזים ראשונים להנחת מסילות העמק (חיפה-בית שאן) ועכו-כרמיאל.

מכרזים קבלניים אלה פורסמו בידי החברה הלאומית לדרכים (מעצ החדשה), וייצגו שתי מגמות שבלטו בשנה החולפת במדיניות משרד התחבורה: החזרת ביצוע פרויקטים לזרועות הממשלה במימונה ותחילת השאיבה של פרויקטי רכבת ישראל מידיה. כך, בתום מסע התחבטויות בלתי נגמר, קיבלה הממשלה השנה את ההכרעה לגבי ביטול הסכם הזיכיון לביצוע פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב בידי קבוצת MTS. בלחץ שר התחבורה, ישראל כץ, הועבר פרויקט זה לביצוע ממשלתי בידי חברת נ.ת.ע. כמו כן, דחף כץ לפרסום מכרז מחודש לסלילת כביש 531 כפרויקט קבלני (ולא כזכייני), לאחר שגם כאן נכשל הזכיין הפרטי בביצועו.

לצד אלה, נחנכו בשנה החולפת שני פרויקטים זכייניים אחרים: מנהרות הכרמל שבחיפה והנתיב המהיר לתל אביב, שאף הם לוו בקשיים במערכת היחסים בין הזכיין למדינה. אלה גם הגבירו את הביקורת הציבורית כלפי מגמת החיוב הגובר בתשלום עבור השימוש בתשתיות התחבורה.

בצל המגה-פרויקטים, זהרה קצת פחות שנתו השנייה של שר התחבורה בתפקידו. רכבת ישראל בלטה השנה בעיקר נוכח התפטרותו הכפולה של מנכ"ל החברה, יצחק (חקי) הראל, כשבתווך סבלה החברה גם ממכרז פוליטי כושל למינוי מחליפו. שמו של כץ נקשר לשניים מן האירועים. בנוסף, יצאה הרכבת למסע רכש מסיבי של קרונות וקטרים חדשים, הגבירה את עבודות התשתית, והחלה במשא ומתן ליישום שינוי מבני, שכבר גורר עיצומים מצד העובדים. קולו של כץ עדיין לא נשמע בעניין, פרט להחלטתו להוציא את פרויקטי החברה העתידיים לביצוע בידי מעצ וחברת חוצה ישראל.

כץ נמנע גם מעימות עם ועדי העובדים בנמלי הים. למרות הסכם השכר החדש לו זכו, מוסיפים הוועדים החזקים במשק לגרור רגליים, כשהשר מעדיף שלא להציב את סוגיית יישום הרפורמה בנמלים בראש סדר העדיפויות.

-

הישגים: פרסום מכרזים להנחת מסילות העמק ועכו-כרמיאל והתנעת הרכבת הקלה בגוש דן

כישלונות: אי-יישום הרפורמה בנמלי הים, היעדר התייעלות ברכבת



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו