בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יש במה להתגאות, אבל הפערים גדלים

האתגר לטווח הארוך: גיבוש אסטרטגיה כלכלית-חברתית ל-15 השנים הבאות והקטנת הפערים החברתיים

תגובות

>> במבחן התוצאה, שר האוצר יובל שטייניץ יכול לטפוח לעצמו על השכם, והוא אכן עושה זאת. גם בכירי האוצר יכולים לטפוח לעצמם על השכם. התוצאות הכלכליות של ישראל ב-2010 טובות מכל ההערכות המוקדמות: צמיחה של 4.6% בכל השנה, צמיחה של 7.7% ברבעון האחרון. מי היה מאמין?

גם רוב המדדים האחרים ל-2010 טובים מאוד ולעתים אף מעבר לכך. להצלחה, גם הפעם, אבות רבים, ובהם הנגיד ובנק ישראל, המגזר העסקי והעובדים. אבל אין ספק כי לשר ולמשרד האוצר יש חלק חשוב בה.

שטייניץ נכנס לאוצר בשיאו של המשבר הכלכלי העולמי. כיום, כעבור שנתיים בלבד בתפקיד, לאחר תקציב דו-שנתי ראשון, ובתחילתו של תקציב דו-שנתי שני, נראה כי המשק נמצא במהלך של עוד מחזור עסקים מוצלח. לאחר המחזור של 2004-2008, בנק ישראל וגופים עסקיים בישראל החלו להעלות את התחזיות שלהם לביצועי המשק ב-2011. בקרוב יילכו בעקבותיהם גם חברות הדירוג הבינלאומיות. שטייניץ והאוצר מחייכים בהנאה.

התקציב הדו-שנתי, מהלכים נכונים בתחום האשראי למגזר העסקי, טעויות מעטות של האוצר בנושאים מרכזיים ובעיקר נתוני פתיחה טובים של המשק - סייעו לישראל לצלוח את המשבר הכלכלי העולמי של 2008 ו-2009 עם קרוב לאפס שריטות. אם תשאלו את שטייניץ מה היה המהלך החשוב שלו בשנתיים שלו בתפקיד הוא ישיב קרוב לוודאי, התקציב הדו-שנתי, ומיד אחר כך ישמח לספר על השבחים שלהם הוא זוכה בעולם בגין "המצאה" זו.

ואולם, למשרד האוצר היו עוד שורה של הישגים: העברת דו"ח ששינסקי בממשלה ובכנסת, העלאת רמת התעסוקה במשק לשיא של כל הזמנים, הורדת האבטלה לכ-6%, הפחתת יחס החוב-תוצר לרמה של 75% כשברוב העולם המפותח היחס רק גדל, והצטרפותה של ישראל ל-OECD (הרבה בזכות הידידות האישית ששטייניץ טווה עם מנכ"ל הארגון, אנחל גורייה). שטייניץ גם מנסה לפעול לטווח הארוך. במסגרת זו הוא פועל לגיבוש אסטרטגיה כלכלית-חברתית ל-15 השנים הבאות, שתחייב את הממשלות בעתיד.

אבל לצד ההישגים רשמו שטייניץ והאוצר כמה כישלונות כואבים. כך למשל, ההבטחה של שר האוצר לקצץ בתקציב הביטחון ב-2011 ו-2012, שאינה עומדת במבחן המציאות. ההבטחה לשנות את סדר העדיפויות של הממשלה בנושא החינוך וההשכלה הגבוהה אינה מחזיקה מים. אם יהיה גידול בתקציבים לשני נושאי יעד אלה, הוא יהיה בשולי השוליים. הרפורמה בשכר המורים ביסודי ובעל-יסודי תפחית את שכר המורים לשעה, מה שיגרום לבריחת המורים הטובים מהמערכת. ההבטחה להקים משטרה עירונית, נותרה במגירות שר האוצר.

ואולם הכישלון הגדול ביותר של שר האוצר ומשרדו, הוא הפרת ההבטחה שלהם להפחית את העוני ולהקטין את הפערים בחברה. הסיבה לכישלון, היא שלמרות מס השפתיים הקבוע שמשלמים השר ומשרדו לנושאים אלה, בפועל הם אינם עושים דבר. לא במקרה שר האוצר ומשרדו לא יצאו מעולם בצורה חד-משמעית ונחרצת נגד המשכורות הדמיוניות של בכירים בשירות הציבורי ובמגזר הפרטי.

שר האוצר התנגד להצעת עופר עיני-שרגא ברוש, להעלות את שכר המינימום. קולו של שטייניץ לא נשמע כמעט בשביתת העובדים הסוציאליים. לעומת זאת, הוא דאג להיענות לדרישות עובדי הנמלים כשהם רק צייצו בשביתה. היה לשר האוצר גם כישלון חלקי בשורת המינויים הבכירים שביצע בצמרת האוצר בשנתיים האחרונות.

כעת הוא ניצב לפני שלושה מינויים חדשים חשובים: מנהל רשות המסים, החשב הכללי ויו"ר רשות ניירות ערך. יש לקוות כי הפעם יצליח שטייניץ לגייס אישים מתאימים, כדי להחזיר את צמרת האוצר לימים היפים יותר שלה.

-

הישגים: תקציב דו-שנתי, אישור מסקנות ועדת ששינסקי

כישלונות: הקיצוץ שלא יצא לפועל בתקציב הביטחון, הפערים החברתיים הגדלים והולכים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו