בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רפורמות רבות שמוקדם לקבוע אם יצליחו

האתגר לטווח הארוך: שיפור הישגי התלמידים, ביטול הפערים והתאמת מערכת החינוך למאה ה-21

תגובות

>> אם הישגי משרד החינוך נמדדים על פי הישגי התלמידים במערכת החינוך, אז בשנתיים האחרונות המשרד עדיין לא הציג הישגים משמעותיים. כדי למדוד את תוצאות כל התוכניות שהוביל המשרד בשנתיים האחרונות יש לחכות להישגי הזכאות לבגרות שיפורסמו בקרוב, ולתוצאות המבחנים הבינלאומיים שייערכו בקרוב.

עם זאת, גם אלה לא יספיקו: ההשפעה של תוכניות המשרד על התלמידים אינה מיידית ולכן תחלוף תקופה ארוכה עד שנדע עד כמה, אם בכלל, הצליח המשרד בקדנציה הנוכחית.

ואולם, הקדנציה הנוכחית הראתה כמה סימנים חיוביים. בשנתיים האחרונות הובילו שר החינוך, גדעון סער, ומנכ"ל המשרד, ד"ר שמשון שושני, כמה תוכניות ורפורמות משמעותיות בעלות מצטברת של מיליארדי שקלים, שביחד מהווים טיפול ארוך טווח למערכת החינוך, שהידרדרה בעשור האחרון בעקבות קיצוץ מתמשך בתקציבה. התוכניות נגזרו מתוך היעדים שהציג סער עם כניסתו לתפקיד, שחלקם מבוססים על המלצות שלא יושמו בעבר.

סער ושושני התחילו ליישם בהדרגה את התוכניות שנגזרו מהיעדים בידיעה שלא בטוח שיוכלו להציג את הפירות לראווה עוד בתקופתם במשרד. התוכניות יוצרות רצף של רפורמות במערכת משלב הגן, בעקבות יישום והרחבת רפורמת אופק חדש שנחתמה על ידי שרת החינוך לשעבר יולי תמיר, ועד למערכת ההשכלה הגבוהה. בנוסף התוכניות מיושמות תוך מדידה והערכה של ביצועו, וחלקן נותנות עדיפות לפריפריה ומיושמות קודם כל בה.

כך, נוספו שעות לימוד לחיזוק מקצועות הליבה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, והוקצו תקציבים לצמצום מספר התלמידים בכיתה ל-32. כדי לשפר את איכות המורים הרחיב המשרד תוכניות להסבת אקדמאים ומהנדסים להוראה, ולהפעיל מסלולי הכשרה חדשים למורים בעלי תואר שני, פרויקט לליווי מורים מתמחים בשנתיים הראשונות. אלה מלווים בתוכנית חדשה להערכת מורים, שתשפיע על קידומם ועל הקביעות שלהם, ויוצאת לדרך השנה.

בנוסף, סער העביר באחרונה בהחלטת ממשלה תוכנית להעצמת מנהלי בתי הספר, בעיקר בניהול התקציב וקביעת סדרי עדיפויות. השנה החל המשרד ליישם גם את התוכנית האסטרטגית לחיזוק החינוך הטכנולוגי, בעלות של 270 מיליון שקל.

הישג נוסף של המשרד בקדנציה הנוכחית הוא חתימה על הסכם העקרונות עם ארגון המורים העל-יסודי, לפיו המורים בבתי הספר התיכוניים יעבדו עוד 16 שעות בשבוע ויזכו לתוספת שכר של כ-52%. המשרד נמצא כיום במשא ומתן מתקדם עם הארגון על חתימת ההסכם.

במערכת האוניברסיטאות הצליח סער, בשיתוף הוועדה לתכנון ותקצוב של המל"ג בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג ומשרד האוצר, להתחיל ליישם השנה רפורמה שש-שנתית בתוספת תקציבית של 7.5 מיליארד שקל. הרפורמה הכה נחוצה בהשכלה הגבוהה שמה דגש על עידוד המצוינות במחקר ובהוראה, קידום מחקר מתקדם והחזרת מוחות לישראל. עם זאת, סער ובכירי האוצר לא הצליחו לשתף ברפורמה גם את הסטודנטים, שעמם ניהלו מו"מ ארוך.

כמו כן, השנה הושקה התוכנית הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21, שבמסגרתה ישולבו תשתיות ואמצעים טכנולוגיים בכיתות ובלמידה. עם זאת, עקב מגבלות תקציב, קוצצה באופן משמעותי התוכנית שהיתה אמורה לשנות לחלוטין את תהליך הלמידה בבתי הספר היסודיים ולהתאים אותו למאה ה-21. המשרד נכשל גם בהשלמת יישומו המלא של חוק יום לימודים ארוך, שנדחה השנה שוב על ידי הממשלה, בהסכמת המשרד.

-

הישגים: הגדלת תקציב המשרד, המו"מ המתקדם עם ארגון המורים בנוגע לרפורמה, הרפורמה בהשכלה הגבוהה כישלונות: אי-הכללת הסטודנטים במשא ומתן על הרפורמה בהשכלה הגבוהה, המשך הקפאתו של חוק יום לימודים ארוך



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו