בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלחמה בלוב | תשובה לשלוש שאלות

תגובות

האם המלחמה הזאת מוצדקת? נראה שהמלה מפחידה. חלף הזמן שהיה אפשר לדון בשקט, בלי להסתכן בזעם הניאו-פציפיזם הריבוני, בנושא נושן זה של הפילוסופיה הפוליטית. מאז הדומיניקני פרנסיסקו דה-ויטוריה ועד לאמריקאי מייקל וולצר, סברנו שהנושא הזה זכה לעלייה בדרגות התיאוריה.

נאמר, אם כך, שהמלחמה בלתי נמנעת. נאמר שלנוכח רודן חסר שליטה, שהחליף את זכות העמים לריבונות על עצמם בזכות הרודן לריבונות על עמו; רודן הטוען לעקרון הריבונות הכפולה (בעלים ושליט בביתו - מה שקורה בתחומי הוא ענייני וענייני בלבד), ולשוויון המדינות מול החוק (מהפכן מטורף, פושע במקצועו, שווה לדמוקרט, ודבר לא יוכל לעצור את הדחף הרגעי-הרצחני) - לנוכח רודן כזה, חוק המוסר קובע, אכן, שיש לפעול לעוצרו.

זה מה שקרה בלוב. זה מה שהוסכם, פה אחד, בהחלטה 1973 של מועצת הביטחון. הקהילה הבינלאומית דורבנה בידי הליגה הערבית וצרפת. כל ערעור, כל התפלפלות דוקטרינלית שמתקיימת תמיד מעבר למעורבות, מדיפה ריח של קולוניאליזם והתנשאות.

כל הימנעות מהסוג שממליצה עליו גרמניה הסופר-שמרנית מכורסמת בידי בוחרים קצרי ראות וממהרים; כל אמנה בלתי-חתומה הטוענת ל"לעולם לא עוד" האנטי-פשיסטי, כל התנגדות אקדמית בדרכם של פילוסופים אלה, גנבי "ההיפותזה הקומוניסטית" שאין הם רוצים למצוא במרי העממי בבנגאזי, הכללים וההלכות - כל אותם חישובים פעוטים שווים לאדישות, לציניות. אם נרצה ואם לא, הם שיתוף פעולה עם הפשע.

מדוע לוב? מדוע לא בחריין, סוריה, סעודיה או תימן? נימנע, גם אם במידה מסוימת יש בהן אמת, מהתשובות האקראיות. נחסוך לקורא את "משום שהיינו שם, ולא במקום אחר". לא נתעקש על האבסורד, על תיאור ההתנגדות בסגנונו של לואיס קרול: "כמו שאי אפשר להיות בכל מקום, אי אפשר להיות בשום מקום" (נכון במסגרת התיאוריה האבסורדית-פחות של הניאו-פציפיזם, שמסרב להציל אזרחים בתירוץ המתבסס על הנזק המשני שייגרם: "בשל החשש מכישלונות, יש לקבל את מעשי הטבח", או: "יש להניח להם למות כי אנחנו לא רוצים לראות גופות של חיילינו").

נאמר, לעומת זאת, שהתנהלות נאותה מוכתבת על פי פתגם שהוא עצמו מדיד על פי עיקרון אוניברסלי; היא נובעת, לפחות במחשבה, מהתנהלויות אחרות מאותו הסוג. ועל כך נענה שאם אכן ההתערבות מוצדקת, אם היא תוצאה של מוסר יותר מאשר אינטרס, היא יוצרת מעצמה, בתוצאה מזוקקת של הרתעה, מפל השלכות שיאיימו על רודנים אחרים.

ברור אם כן שהתעלמות מקדאפי פירושה לומר לאסד ולאחרים שהם יכולים לישון בשקט, כי ההתעוררות הדמוקרטית הסתיימה. לעצור בעד קדאפי יהיה להעביר מסר הפוך ולרמוז לדומים לו שהגיע הזמן - אם אין ברצונם לחלוק את גורלו - להאט, לשנות ואולי לוותר.

תקדים קדאפי. ההרתעה שיצרה ההתקפה על קדאפי, או העזרה לבנגאזי, יצאה מקואליציה חדשה של מדינות מערביות, ערביות ואפריקאיות. תגובה בלוב פירושה מעורבות בבחריין, בתימן, בריאד.

שאלה שלישית. מה הלאה? מה ידוע לכם על המורדים? ומהיכן הידיעה שאסופה מוזרה זו של מתנגדים ומשרתי המשטר לשעבר תיצור את לוב החדשה? תשובתי פשוטה. ברור שאיני תמים. עברתי את גיל האידיאליזם והמלאכיות. איני רואה את מוסטפה עבד אל-ג'ליל, השר לשעבר שהפך לראש המועצה הלאומית הזמנית, מפנים, מעתה ועד לניצחון, את כל כתבי דה-טוקוויל.

ובכל זאת, העובדות קיימות. ידוע לנו, למשל, שבין 11 חברי המועצה ששמותיהם פורסמו, אין שום מוסלמי קיצוני. ידוע שבין 20 האחרים, שעדיין לא זוהו מסיבות ביטחוניות, נמנים נציגי כל המחוזות במדינה, ושלסכנה השבטית ייחסו משקל מוגזם.

ואני סבור, בסופו של דבר, שגם אם המועצה לא תכונן מיום אחד למשנהו שיטה פרלמנטרית צ'רצ'יליאנית, היא תביא למדינה המרוסקת הזאת, שנטרפה בידי הרודנות, נהרסה עקב השחיתות והפשיעה המדינית, מעט יותר דמוקרטיה, ושה"מעט יותר" הזה יהיה לכשעצמו, ברכה.

האם עלי להוסיף שכל דבר יהיה טוב יותר מאשר להושיב על הסוס אדם שהובטח לנו, במלים למכביר, כי "הפנה עורף לטרור", ושתגובתו הראשונה, ערב ההתערבות, היתה להתריע כי "על כל מטוס קרב שלי שתשמידו, אשמיד מטוס אזרחי שלכם?"

החלופה בלוב ברורה. טירוף טרוריסטי, או הדרך הדמוקרטית שאינה נגמרת. צנועה, סבלנית וקשה. ככה זה. *



מורדים לובים על משוריין שנלקח מכוחות קדאפי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו