בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צמיחה של 6.3% לעוגת השיווק ב-2010 - ל-6 מיליארד שקל

הטלוויזיה המשיכה להגדיל את נתחה בעוגת השיווק עם השקעה בפרסום הגבוהה ב-190 מיליון שקל לעומת 2009. השיווק הדיגיטלי רשם צמיחה זו השנה התשיעית ברציפות. תחום יחסי הציבור המשיך להצטמצם

תגובות

>> הוצאות השיווק בישראל צמחו ב-6.3% ב-2010 והסתכמו ב-6 מיליארד שקל, לעומת 5.6 מיליארד שקל ב-2009 - כך עולה מאומדן השיווק השנתי שנערך זו השנה הרביעית ברציפות על ידי איגוד השיווק והגל החדש. האומדן נערך באמצעות סקר בקרב 70 סמנכ"לי שיווק החברים באיגוד השיווק.

במסגרת הסקר התבקשו המשתתפים, בין השאר, לפלח את תקציבי השיווק שניהלו. האפיקים הבולטים שבהם ניכר גידול בתקציבים היו: טלוויזיה (גידול של 190 מיליון שקל לעומת 2009), נקודות מכירה (גידול 129 מיליון שקל) ואינטרנט (גידול של 94 מיליון שקל).

למרות התפתחותו של השיווק הדיגיטלי, הטלוויזיה המסחרית היא עדיין מדורת השבט ושומרת על מעמדה כמדיה המובילה בקרב אנשי השיווק, עם 27.3% מהתקציבים, לעומת 25.7% אשתקד. ההוצאות על פרסום בטלויזיה הסתכמו בכ-1.65 מיליארד שקל, לעומת כ-1.45 מיליארד שקל ב-2009.

"ב-2010 גדל משמעותית מספר משקי הבית המחוברים לממירים המאפשרים הקלטת תוכניות והרצת הפרסומות במהלכן. ימים יגידו מה תהיה השפעתם של אלה על הפרסום בטלוויזיה ועל הסדרתו של התוכן השיווקי", אמרה תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק.

הפרסום בטלוויזיה אף הגדיל את הפער מהמדיה השנייה בהיקפה בפרסום, העיתונות המודפסת, עם 20% מעוגת השיווק לעומת 23% ב-2009. אף שב-2010 התרחבה החשיפה לעיתונות, לפי סקר TGI, בעקבות פריחתם של החינמונים שהביאה לגידול של שטחי הפרסום במרבית העיתונים, לא גדלו השקעות המפרסמים, בשל ירידת מחירים, בונוסים והנחות שהעניקו העיתונים.

במקום השלישי, עם 12.1% מתקציבי השיווק, נמצא ה-BTL (Below The Line - שיווק ישיר, קידום מכירות, פלאיירים קטלוגים ועוד). ענף המזון מוביל את ההשקעות ב-BTL עם כ-17% מהוצאות השיווק של החברות בתחום, וענפי הפיננסים, הקמעונות, התקשורת ומוצרי הצריכה משקיעים בממוצע 8% מתקציבי השיווק באפיק זה.

2010 התאפיינה גם בחזרתם של המשווקים לנקודות המכירה. אחרי הטלוויזיה, נקודות המכירה רושמות את הגידול המרשים ביותר בהוצאות השיווק (12.1%), עם 129 מיליון שקל.

כמובן שגם השיווק באינטרנט המשיך לצמוח, זו השנה התשיעית ברציפות, ומקבע בבטחה את מעמדו כמדיה החמישית בגודלה בתמהיל השיווק - 10.2% לעומת 9.2% ב-2009. באיגוד מסרו כי 2010 התאפיינה בהתעצמותה של פייסבוק, גם על חשבון רשתות חברתיות ישראליות, גידול בטראפיק ובמחירי הפרסום ב-mako, איחוד כוחות בין וואלה לאתר הלוחות יד2, העמקתו של שיתוף הפעולה בין נענע10 ל-MSN עם MASA ומכירת שטחי פרסום בפייסבוק ישראל על ידי נענע10. ענפי הפיננסים והתקשורת מובילים את ההשקעה באינטרנט עם 15%-18% מהוצאות השיווק הכוללות.

בחמשת אפיקי הפרסום המובילים יחד מושקעים יותר מ-4.9 מיליארד שקל, כ-82% מתקציבי השיווק במשק.

צמיחה בהשקעה בסקרים ומחקרים

תחום יחסי הציבור המשיך להצטמצם זו השנה השלישית ברציפות - הן בפן הכספי והן בחלקו בעוגת השיווק - 121 מיליון שקל ב-2008, 91 מיליון שקל ב-2009 ו-84 מיליון שקל ב-2010. נראה כי זהו אפיק השיווק היחיד שלא התאושש מהמשבר הכלכלי, שבמהלכו ספג צמצום ניכר, הנחות מפליגות והקפאת ריטיינרים.

לדברי בירו, "שלא כמו בארה"ב ובמדינות אירופה, בהן עולה כוחם של יחסי הציבור, בישראל הענף מתאפיין בריבוי שחקנים שאינם מקצועיים, הנכנסים אליו ללא כל הכשרה מוקדמת וללא דרישות סף מינימליות. התופעה גורמת לתחרות עזה על כל לקוח, לזילות הענף ולהורדה ניכרת של מחירים".

אפיקים נוספים שירדו ב-2010 היו: תוכן שיווקי, שכללי המשחק בו סובלים מחוסר בהירות, וירד מ-136 מיליון שקל (2.4%) ב-2009 ל-121 מיליון שקל (2%) ב-2010; ענף הדיוור הישיר שהמשיך להצטמצם זו השנה השלישית ברציפות ל-97 מיליון שקל, לעומת 119 מיליון שקל שנה ב-2009.

באיגוד הסבירו כי קיטון זה נובע הן ממעברן של רשתות קמעוניות רבות לתוכנות בעלות יכולת ניתוחית, המאפשרות להן להיות ממוקדות יותר, הן ממעבר ממשלוח דואר לטכנולוגיות המצטיירות כמתוחכמות יותר כמו דיוור ממוקד לקוח של חנויות יוקרה ומעצבים, והן מהמעבר לדרכים מהירות ואפקטיביות כמו מייל מרקטינג, ניוזלטר ואפילו מסרונים.

תחום שכן צמח ב-2010 היה סקרים ומחקרים, עם 193 מיליון שקל לעומת 175 מיליון שקל ב-2009, גידול של 3.2%. תחום זה מפותח בעיקר בענף המזון, בתקשורת ובפיננסים, לעומת ענפים אחרים הנשענים במידה רבה על מידע ותובנות צרכניות שמעלים יצרנים וספקים שלהם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו