בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם עובדי הקבלן בקניון מלחה בירושלים מועסקים באופן הוגן?

שקופים בקניון

תגובות

קניונים עושים הכל כדי להשרות אווירה מעודדת קניות, כנראה גם במחיר פגיעה בזכויות העובדים. בדיקה של "במעגלי צדק", עמותה חברתית שנאבקת על תנאי עבודה הוגנים, מגלה שזכויותיהם של עובדי הניקיון והאבטחה בקניון מלחה בירושלים, המועסקים באמצעות חברה קבלנית, מופרות תדיר. הנהלת הקניון הבטיחה להיפגש עם אנשי העמותה בקרוב.

מבדיקת תלושי השכר של העובדים עולה שהם לא מקבלים תוספת שכר על שעות נוספות. אף על פי שחודש עבודה מלא כולל 186 שעות עבודה, שכרו של עובד שעבד 267 שעות בחודש שולם לו בלי תוספת בעד 81 שעות נוספות שעבד. עוד העלתה בדיקת העמותה, כי העובדים לא קיבלו תשלום על עבודה בימי חג.

מהחברה נמסר, בתגובה, כי עובד זכאי על פי חוק להפרשות שכר סוציאליות רק עד גובה של משרה מלאה. לעניין התשלום על שעות נוספות נמסר, שבהתאם להסכם הקיבוצי ובהסכמת העובדים, החברה משלמת לעובדיה תוספת גלובלית של 9% על עבודה בשעות נוספות. התוספת "משולמת החל מהשעה הראשונה וללא כל תלות אם העובד עבד באותו חודש שעות נוספות ואם לאו".

על עבודה בימי חג אומרים בחברה, כי על פי צו ההרחבה בענף הניקיון, עובד צריך לעמוד בקריטריונים ברורים של זכאות לימי חגים, וכי "בפסיקה וגם בצווי ההרחבה נקבע שעובדים שעתיים זכאים לתשעה ימי חג בשנה". בכל מקרה, אומרים בחברה, "ביקשנו להפנות את תשומת לבנו לכך, וככל שאכן לא שולמה תוספת בגין עבודה בשעות נוספות, מתוך טעות, היא תשולם מיד".

"זו עבודה בתנאי עבדות וללא תמורה ראויה" אומר עובד בקניון, שביקש לא להיחשף. לפי תיאורו, "יום עבודה יכול להגיע לפעמים גם ל-15 שעות עבודה וכולל הפסקה אחת של חצי שעה. אין דבר בסיסי כמו הפסקה לשירותים, ועלינו לעשות צרכינו באיזו פינה בחוץ כמו חיות. במקום הזה אין חוק ואין עם מי לדבר".

בחברה דוחים את הטענה. "בכל משמרת יש שלושה תקנים מיוחדים שנקראים ?מחליף ארוחה'", אומרים בחברה. "אותם מחליפי ארוחה גם מחליפים לעשיית צרכים כשצריך. בנוסף לזה, יש תקן שנקרא ?מחליף הפסקות קצרות', של עובד אחד, שגם דואג לחלוקת שתייה". בחברה הדגישו שהתקנים הללו מאוישים בכל משמרת. "מובן שאי אפשר להחליף כל עובד מיד, אבל אין מצב שהוא מחכה יותר מדי זמן לחילוף לעשיית צרכים".

עמותת במעגלי צדק החתימה עצומה וקראה לחרם צרכנים על הקניון, כדי ללחוץ על ההנהלה להתערב לטובת העובדים. לבסוף נענה מנכ"ל הקניון גדעון אברהמי וקבע פגישה עם נציגי העמותה בשבוע הבא. יעל וולפנזון, החברה במעגלי צדק, אומרת ש"חשוב שמעסיקים יכירו בזכויות העובדים, גם אם הם מועסקים באמצעות חברות קבלן".

מקבוצת עזריאלי, הבעלים של הקניון, נמסר כי "הנהלת הקניון ביקשה וקיבלה את כל האישורים הרשמיים המעידים על שמירת תנאי העסקה הוגנים ע"י חברת הקבלן, לרבות אישור התמ"ת".

בחברת סער אומרים שהחברה "תמיד קיימה ומקיימת את הוראות הדין ותמיד דאגה לרווחת עובדיה. החברה רואה בעובדיה הון אנושי חשוב ודלתה של הנהלת החברה תמיד פתוחה לכלל עובדיה". בחברה מוסיפים כי "למרבה הצער, אותה עמותה מעדיפה לנהל מאבק על גב אותם עובדים באמצעי התקשורת, ללא בסיס ובלי לערוך אפילו בירור ראשוני עם החברה, אף שהנהלת החברה ביקשה מספר פעמים להיפגש עם נציגי העמותה".

היועץ המשפטי של החברה, עורך הדין נעם ודעי, הוסיף ש"בשבוע שעבר, בעקבות פניות קודמות, נפגשו עובדי החברה בקניון מלחה עם שני מנהלים בכירים והובהר להם שהם יכולים לפנות להנהלת החברה ויקבלו מענה מיידי. באותה פגישה נשאלו העובדים אם יש בעיות כלשהן בתנאי העסקתם, או בשכרם, וכולם ללא יוצא מהכלל ענו בשלילה". *



קניון מלחה בירושלים. 'זו עבודה בתנאי עבדות', אמר אחד העובדים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו