בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סין: פרויקט הרכבות הענק נבלם בגלל מעשי שחיתות

סין סללה אלפי קילומטרים של מסילות רכבת מהירות, עד שנבלמה על ידי השחיתות

תגובות

מערכת המסילות של הרכבות המהירות בסין היא, קרוב לוודאי, הפרויקט השאפתני ביותר בעולם של עבודות ציבוריות - מקבילה מהמאה ה-21 למערכת הכבישים שנסללו בין מדינות ארצות הברית במאה שעברה. הגורמים הממונים נוהגים להתפאר בעלייה במהירות הרכבות ובצמצום הדרמטי בזמני הנסיעות. אבל בעקבות פיטורי השר לענייני רכבות ושורה של חקירות שחיתות, תיתכן כעת האטה בקצב הנחת המסילות.

ב-2008 היו בסין רק 946 קילומטרים של מסילות לרכבות מהירות. כעת יש בה כ-8,400 קילומטרים, פי ארבעה מאורך המסילות במערכת המסילות השנייה בגודלה בעולם (ביפאן). האורך הכולל של המסילות צפוי לגדול ל-19 אלף קילומטרים עד 2012, כך טוענים אנליסטים של הבנק השווייצי UBS. אומדני העלויות נעים בין 530 ל-750 מיליארד דולר. עלות מערכת הכבישים המחברים בין המדינות בארה"ב הגיעה ל-400 מיליארד דולר (לפי ערך הדולר ב-2006).

על התוכניות האלה מרחפים כעת סימני שאלה, בעקבות הדחתו של השר הממונה על בניית מערכת הרכבות המהירות, ליו ז'יג'ון. הוא הואשם שקיבל שוחד, כמיליארד יואן (152 מיליון דולר) והחזיק לא פחות מ-18 פילגשים. מאוחר יותר הודח באשמת שחיתות בכיר נוסף במשרד, ז'אנג שוגואנג. ואם לא די בכך, ב-23 במארס דיווחו פקחי ממשלה על גניבה של 28 מיליון דולר מכספי קו הרכבת המהירה בין בייג'ין לשנחאי, שאורכו 1,300 קילומטרים והוא נחשב פרויקט הרכבות הבולט ביותר.

הרכבות, העשויות להגיע למהירות 350 קמ"ש, לא זוכות לתמיכה ציבורית רבה בשל תעריפי הנסיעה הגבוהים. זה מתאים לנוסעים אמידים, שנהנים מהחלופה לטיסות, אך עשרות מיליוני מהגרי עבודה, שאינם יכולים להרשות לעצמם כרטיסים לרכבת המהירה, נאלצים לנסוע באוטובוס.

ייתכן כי הדחת הבכירים ברכבת נובעת רק ממאבקים תקופתיים לביעור השחיתות. או שהיא תולדת מאבק בין אנשים או קבוצות בצמרת, שבו הנשק המועדף לעתים קרובות הוא האשמות בשחיתות. במקרה כזה הפיטורים לא ישפיעו על פיתוח הרכבות.

בהתבטאותו הפומבית הראשונה חזר והדגיש השר החדש לענייני רכבות, שנג גואנגזו, את חשיבות האיכות והבטיחות, רמז כי ייתכן שעוגלו פינות בשל השחיתות, והודיע שייתכנו שינויים בלוחות הזמנים של כמה מהפרויקטים. הקצב המסחרר של הבנייה גם הותיר את המשרד עם חובות גדולים, המגבירים את הלחץ.

איש אינו חושב שסין תכניס שינויים גדולים בתוכנית הנחשבת לספינת הדגל הלאומית שלה (בזכותה היא מקווה להשיג חוזים שמנים לבניית רכבות באלג'יריה, איראן, רוסיה ומקומות אחרים). אבל המדינה עשויה לדחות כמה מהתוכניות היותר שאפתניות, כמו המסילה לרכבות משא, שתחצה את האזור ההררי בצפון קולומביה ותתחרה בתעלת פנמה, וייתכן שיואט קצב הנחתן של המסילות לרכבות המהירות בסין. *



רכבת מהירה בצ'נגצ'ון שבצפון סין. כנראה הפרויקט השאפתני בעולם של עבודות ציבוריות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו