בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למרות שיפור בנתוני הבגרות, כמחצית אינם זכאים

בשנת הלימודים שחלפה, תש"ע, חלה עלייה של כ-2% בזכאים לתעודת בגרות מקרב בני ה-17. עם זאת, הפערים בין המגזר היהודי לערבי עדיין גדולים מאוד

תגובות

שיעור הזכאים לתעודת בגרות בשנת הלימודים שחלפה, תש"ע, היה 48.3% משכבת בני ה-17. מדובר בעלייה ב-2.2% בהשוואה לשנה שקדמה לה, תשס"ט. כך עולה מנתונים ראשונים על ההצלחה בבחינות הבגרות, שפרסם אתמול משרד החינוך. במקביל לעלייה בשיעור הזכאים, נרשם שיפור גם במספר התלמידים אשר לומדים בי"ב ובמספר הניגשים לבחינות הבגרות, במגזר היהודי והערבי כאחד. שר החינוך, גדעון סער, אמר כי מדובר ב"נתונים טובים ומעודדים" המשנים את מגמת הירידה בהישגים בשנים קודמות. סער נזהר מלהתחייב על יעדים ברורים להמשך ההתקדמות בשיעור הזכאים לבגרות, אך ציין כי על מערכת החינוך לעבור את רף 50%.

הנתונים שפורסמו אתמול מתייחסים לבחינות הבגרות שנערכו בשנת הלימודים הקודמת (תש"ע), כאשר בחישוב הזכאים נכללים, כמו בשנים קודמות, גם תלמידים אשר ניגשו לבחינות הבגרות בחורף האחרון. מהנתונים עולה כי שיעור הלומדים בכיתה י"ב היה 82.3%, שיעור הניגשים לבחינות הבגרות היה 73.7%, ושיעור הזכאים לתעודת בגרות - 48.3%. הנתונים מחושבים משנתון בני ה-17 בישראל, המסתכם בכמעט 120 אלף בני נוער. קבוצה זו כוללת כ-5,700 תלמידים במזרח ירושלים וכ-16 אלף במגזר החרדי, שרובם לומדים במסגרות שאינן מגישות לבגרות.

בשלושת הפרמטרים - שיעור הלומדים, הניגשים והזכאים לבגרות - נרשמה עלייה בהשוואה לשנה הקודמת. לפי השר סער, מדובר בשיפור הגדול ביותר בעשור האחרון. בניגוד לשנים קודמות, בהן שיעור הזכאים כמעט שלא השתנה או שאף ירד, בשנתיים האחרונות עלה אחוז בעלי תעודת הבגרות ב-3.9%.

במסיבת עיתונאים בתל אביב ציינו ראשי משרד החינוך, השר סער והמנכ"ל שמשון שושני, את שביעות רצונם מהנתונים. כגורם הראשון לשיפור בהישגים ציין השר סער את "העובדה שהצבנו מערכת ברורה של יעדים. כל הגורמים פועלים לפי תוכנית מסודרת וחותרים להעלות את שיעור הזכאות. אפשר לשפר רק אם מציבים יעדים". סיבות נוספות, לפי סער, היו הגדלת מערך תוכניות הסיוע וההתערבות החינוכית, והעובדה כי בשנתיים האחרונות לא היו שביתות מורים. המנכ"ל שושני הוסיף כי "יש הקפדה גדולה יותר על ניצול ימי לימוד ושעות לימוד, שהופכות כך למשמעותיות יותר".

כאמור, הנתונים שפורסמו אתמול הם ראשוניים, ואינם כוללים למשל מידע על שיעור התלמידים שהשיגו אמנם תעודת בגרות - אך אינם עומדים בדרישות הסף של המוסדות להשכלה גבוהה. בשנים האחרונות יש עלייה בשיעור תלמידים אלה. כמו כן, טרם פורסמו הנתונים המתייחסים להצלחה בבחינות הבגרות לפי יישובים.

עם זאת, פילוח הנתונים בחמש השנים האחרונות, בין יהודים לערבים, לא מצביע בהכרח על סגירת הפערים בין שני המגזרים. בעוד שבמגזר היהודי נרשמה עלייה מתמדת באחוז הזכאים, מ-56.9% בשנת 2005 ל-64.6% בשנה שעברה, הנתונים המקבילים במגזר הלא-יהודי הם 36.1% ו-38.3%, בהתאמה. יש לציין כי חישובים אלה, בניגוד לממוצע הכלל-ארצי, לא כוללים את התלמידים הערבים במזרח ירושלים ואת התלמידים החרדים.

לדברי ראשי משרד החינוך, השיפור בנתוני הזכאות לבגרות משמעותי גם על רקע השינויים הדמוגרפיים בהרכב שנתון בני 17. כך למשל, בין 2004 ל-2010 קטן חלקם של התלמידים היהודים שאינם חרדים מ-70.9% ל-60.1%, בעוד ששיעור החרדים עלה בשנים אלה מ-11.8% ל-18%, ואילו חלקם של התלמידים הלא-יהודים עלה מ-17.3% ל-21.9%.

"מערכת החינוך צריכה לשים לעצמה יעד לחתור לרף זכאות לבגרות של 50%", אמר אתמול השר סער, "יש מקומות שאפשר להגיע בהם לשיפור משמעותי. הפערים עדיין משמעותיים, ויש עוד הרבה מה לעשות, אבל המערכת עוברת שינוי חיובי". בהתייחס למצבו של המגזר הערבי, נמסר אתמול מ"ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי", כי הפערים בין שני המגזרים הם "תוצאה ישירה של תת-תקצוב של החינוך הערבי. על משרד החינוך ליישם במלואן את המלצות הוועדות המקצועיות. ללא כך, אין כל ערובה להמשך העלייה בהישגים".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו