בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האלף הבא | דאוס אקס מכינה

האלבום החדש שלה לא רע בכלל, אבל איפה פה בריטני ספירס? דפנה לוסטיג עובדת סוציאלית

תגובות

מה תהיי בגלגול הבא?

"ציפור, כדי שאוכל לעוף".

מהו הגיהנום עבורך?

"להיות בדיאטה".

מהו גן עדן עבורך?

"לטייל עם הילדים".

את מי את מעריצה?

"את מדונה. וגם את שרה ג'סיקה פרקר ואת אוסף הנעליים שלה".

מהו האלבום ששינה את חייך?

"'Left In The Middle' של נטלי אימברוליה".

הדיאלוג המפואר הזה, שהתקיים במיילים בין בריטני ספירס למגזין הגאה "Out", שעל שער גיליון אפריל שלו היא מתנוססת, הוא הרגע המילולי ביותר שניפקה ספירס במסגרת מסע יחסי הציבור שהיא עורכת לאלבומה החדש "פאם פאטאל", שיצא השבוע.

בעוד שהאלבום החדש שלה עמוס טקסטים העוסקים בסקס, במציאות בריטני לא מדברת על כלום. היא שומרת על הלאקוניות המשונה שלה גם כשהיא מופיעה בפרומו של "בוקר טוב אמריקה" בטון קפוא ובחיוך משורטט, וגם כשהיא מתייצבת באולפן הרדיו של ריאן סיקרסט כדי להתראיין בשידור חי באחת מתוכניות הבוקר המואזנות ביותר בארצות הברית. תשובותיה לצרור השאלות שירה לעברה התמצו במשפט בודד כלשהו שהכיל, בכל רגע נתון, את המילה "כיף".

העובדה שבמהלך הראיון ציינה הסייד-קיק של סיקרסט שספירס, מכוכבות הפופ הגדולות בעולם, יושבת מולם בטייטס וסווטשירט כי הגיעה לראיון היישר ממכון הכושר, מוזרה גם היא. הגיוני לחשוב שכוכבת במעמדה תגיע להתראיין, אפילו ברדיו, לבושה יפה ואולי גם מאופרת קלות. צלמי הפפארצי הרי אורבים לה בכל מקום. מצד שני, מוזר עוד יותר שגם אחרי אימון אירובי מפרך היא עדיין נשמעה מנומנמת מאוד, כאילו היא מדברת מתוך שינה.

זוהי בריטני ספירס של "פאם פאטאל" - מותג מרוחק, מותש ולא מפוצח. גם אם סיקרסט היה מדווח שהיא יושבת מולו בשמלת הברבור של ביורק אחרי שבילתה את הלילה במרתון ברידג' עם דראג קווינז, הוא היה נשמע אמין; 12 שנים אחרי ששינתה את מוזיקת הפופ לנצח, בריטני ספירס היא אייקון שהתרוקן לחלוטין מתוכן, אבל ממשיך למכור מיליונים.

הקץ למזוודות

אף אחד לא שוכח לבריטני ספירס את התקופה הקשה שעברה עליה בשנים 2007-2008, ימי ההתפרקות הגדולה, ונדמה שאת הקריירה שלה היום היא מנהלת מתוך ההבנה הזאת. היא מותשת ולא ממש רוצה לדבר עם העולם, ואי אפשר להאשים אותה; היא אולי לא מוזיקאית בסדר הגודל של אלביס, ג'ים מוריסון או מייקל ג'קסון, אבל רכבת ההרים הנפשית שדהרה בה לא נופלת מאלו האייקוניות שלהם. ובעוד שהתמוטטות העצבים ואיבוד השפיות שלה היו תגובה רגשית כמעט צפויה לחיים מעוותים של כוכבת פופ צעירה מדי ומצליחה מדי, אך בהחלט לא חכמה מדי, תהליך השיקום של בריטני הוא דווקא החלק הלא-טריוויאלי בסיפור שלה.

הידרדרותה לא היתה פתאומית. היא נמשכה כמה שנים, והעולם צפה בה בשקיקה, בדאגה וגם בהנאה סמויה. אבל כל עוד תעשיות ספירס עבדו כמו שצריך, והחשש לחייה היה קטן מהחשש לפגיעה בתזרים המזומנים שהיא מייצרת, הטיפול שהגישה לה סביבתה הקרובה היה זהיר עד לא קיים. השמועות אמרו שהיא מסרבת לקבל עזרה ולא נותנת למשפחתה להתקרב אליה, ואין ספק שהיחסים הגרועים בין הוריה הגרושים לא הועילו. אבל העובדה היא שכשמישהו היה חייב להציל את "כלכלת ספירס" ואביה ג'יימי התנדב למשימה - הוא השיג את השליטה בחייה בקלות מפתיעה.

ספירס היא כוכבת שמגלגלת סכומי כסף מנקרי עיניים ומחזיקה תעשייה שמפרנסת המוני אנשים, מצלמי פפארצי דרך בתי כלבו ומועדוני לילה, ועד אצטדיונים וספסרי כרטיסים. על פי הערכות מ-2008, חברת אליזבת ארדן מכרה בשמים בשווי של כ-100 מיליון דולר משלושת מותגי הבושם של ספירס; סיבוב ההופעות האחרון שלה, שכולו פלייבק אחד ארוך, היה החמישי המצליח ביותר בתולדות סיבובי ההופעות הנשיים אי פעם; מועדוני לילה משלמים לה מאות אלפי דולרים תמורת הגעתה למסיבה; צלמי פפארצי מרוויחים מאות דולרים עבור תמונה בודדת שלה - ב-2007 דיווחה סוכנות X17 כי מכרה תמונות שלה בשווי 2.5 מיליון דולר. קווין פדרליין , אבי ילדיה, מקבל ממנה כ-35 אלף דולר בחודש. ב-2010, על פי הערכת המגזין "פורבס", היה שווייה של ספירס כ-100 מיליון דולר.

בריטני נודעה בפזרנות בסדר גודל הוליוודי, ולכן כשאביה נכנס לעניינים הוא ניטרל אותה לחלוטין - בן רגע פסקו הדיווחים על מזוודות מלאות מזומנים שמגיעות מדי יום לבית ספירס לטובת בזבוזים. אלא שהאב לא הסתפק בשליטה כלכלית. הוא נקט גישה קיצונית והחל קובע את צעדיה של בתו בכל דבר ועניין - מבחירות אמנותיות ועד סדר היום, וכמובן, דמי כיס מדודים. אם בשנות העשרה שלה הפכה ספירס למכונת מיליונים משומנת והיתה עסוקה מכדי למרוד, הרי שבסוף שנות ה-20 לחייה היכתה בה הרגרסיה. בריטני מרדה, ואביה קירקע אותה כמו ילדה בת 15 שחזרה הביתה שיכורה.

אחת ששותקת

ממש ברגע הזה, שבו איבדה את השליטה בחייה, עולם הפופ איבד את בריטני ספירס. העובדה שאביה ולארי רודולף, מנהלה המיתולוגי, מתייחסים אליה כאל עסק אינה חדשה - מיומה הראשון היא היתה קודם כל עסק ורק לאחר מכן זמרת. אבל בריטני תמיד הצליחה לשדר וגם לעורר רגש כלשהו. גם אם היה ברור לכל שבריטני היא כוכבת מפלסטיק, זה מעולם לא שינה את התגובה של הציבור כלפיה - היא היתה תמיד חדה ואמיתית, ונעה על הסקאלה שבין תיעוב מוחלט לבין הערצה עיוורת.

בריטני התמקצעה במהלך הקריירה בהחלפת זהויות, כפי שניכר בדמויות שגילמה בקליפים שלה. בשני אלבומיה הראשונים היא היתה הלוליטה התמימה והפתיינית, בשלישי וברביעי היא חצתה את הקווים והיתה הנערה שעשתה כמה דברים שובבים ובהתאם, הפכה לפצצת סקס והיתה בשיא תפארתה מבחינת מראה חיצוני.

לאחר מכן הגיעה ההתמוטטות הגדולה, ושני האלבומים שיצאו אחריה הציגו בריטני מבולבלת שמנסה להסתגל למציאות חדשה - זו הפרטית שלה, וגם זו של עולם שמזמן ויתר עליה והחליף אותה בכוכבות חדשות, כשאפילו את הבכורה כסיפור הטרגי של עולם הפופ גנבה לה איימי וויינהאוס.

ולמרות שאת עקבותיו של אובדן הזהות שמאפיין אותה היום ניתן היה לשמוע כבר באלבומה הקודם, הרי שבאלבומה הנוכחי, השביעי, בריטני משוגרת לעולם חלולה מתוכן. עקרה לחלוטין. לראשונה בקריירה שלה, ובניגוד מוחלט לאופנה הנוכחית במוזיקת הפופ, בריטני לא משדרת כלום ולא מתיימרת לעורר מאום.

2011 היא כבר לא העידן של כוכבות יפות ששרות יפה ולא מדברות. להפך: הכוכבות היום לא יודעות מתי לסתום, גם כשלעולם ממש נמאס לשמוע אותן. ליידי גאגא, ריהאנה, ניקי מינאז', פינק, קאשה ולילי אלן יוצאות מגדרן כדי לייצר מחשבה עצמאית בכל שיר, ציוץ וציטוט, בעוד ספירס לא יוצאת מגדרה עבור שום דבר.

מודיעים לה מתי להגיע לאולפן ומי יחכה לה שם, ואין לה אפילו קרדיט אחד של כתיבה או הפקה באלבום החדש. שירי הזימה והסקס שממלאים אותו מתלבשים עליה היטב והיא שרה אותם מצוין, אולי הם אפילו נכתבו בהשראתה, אבל היא לא זו שבחרה אותם.

למזלה של בריטני, שני הגברים שמנהלים אותה בקיאים בערכי המוצר שלהם ובהעדפות של לקוחותיהם ו"פאם פאטאל" יצא אלבום לא רע בכלל. המבקרים מרוצים, המעריצים בעננים, והמספרים - כ-300 אלף עותקים צפויים להימכר בארצות הברית בתוך שבוע - מבטיחים שכולם יישארו שמחים; הניתוח הצליח, רק החולה מתה. *



צילומים: איי-פי ורויטרס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו