בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שדרוגו של כביש מספר 1 מירושלים לתל אביב עלול לפגוע קשות בסביבה

תגובות

הנסיעה בכביש מספר 1, העולה לירושלים דרך שער הגיא, עוברת בנוף שמרגש ישראלים רבים. אך לפי העמותה "אדם, טבע ודין", חורבן רחב ממדים עתיד להתחולל בנוף זה כשתמומש התוכנית לשדרוג הכביש, כפי שאישרה הממשלה בשבוע שעבר.

התוכנית נועדה, על פי החברה הלאומית לדרכים, להקל על העומס התחבורתי בדרך לבירה, באמצעות יישור הפיתולים בכביש והרחבתו. בקטע המערבי, בין שער הגיא ושורש, יוגבה מפלס הכביש בכמה מטרים. בקטע המזרחי יוקמו מחלף, באזור נווה אילן, ומנהרה מתחת למחלף הראל, שתתחבר בהמשך לגשר שיחליף את סיבוב מוצא הגורם כיום להאטת הנסיעה.

קטעי הכביש הללו, שלא נפגעו עדיין מפיתוח עירוני, הם יחידת נוף הררית שבה מתחברים אזור ההר עם השפלה. לטענת "אדם טבע ודין", הקמת מחלף נווה אילן תגרום נזק לנחל כסלון הסמוך לכביש. במקום זאת, ניתן היה לנצל את מחלף שורש הסמוך ולחבר אליו כביש גישה ליישובי האזור.

העבודות להקמת המנהרה ימחקו את הנחל היפה שבו נוף של חקלאות עתיקה. לטענת העמותה, הגשר היורד למוצא הוא אחד הדברים הפוגעים ביותר בנוף במסגרת השדרוג. "העברת הגשר תהפוך את המקום לחלק מהנוף המפותח, האורבני והמזוהם", צוין בהשגות שהגישה העמותה לוועדה לתשתיות לאומיות, המקדמת את התוכנית. הגבהת המפלס והרחבת הכביש בקטע שער הגיא, על פי "אדם, טבע ודין", תגרום להרס של מדרונות החורש והיער של הגן הלאומי שבו עובר הכביש. "הצענו חלופות של העברת הכביש במנהרה, אך לדעתנו הן לא זכו לבדיקה מקיפה", אומר עו"ד אלי בן ארי מהמחלקה המשפטית של העמותה. לדעתו "בעתיד הרבה אנשים יצטערו על ההחלטה הזו".

הטענה העקרונית של "אדם טבע ודין" היא, שהיה צריך לבחון את הנחיצות שדרוג הכביש לאחר השלמת קו הרכבת המהיר מתל אביב לירושלים, העשוי להוריד את העומס מהכביש. גם אם יתברר שיש נחיצות תחבורתית, היא אינה מצדיקה תכנון שמקריב את הנוף כדי לסלול "אוטוסטרדה בסגנון אמריקאי", כפי שמגדיר זאת בן ארי.

"משרד התחבורה עשה תחזיות תנועה לפרויקט כביש מספר 1, הכוללות התייחסות לרכבת המהירה לירושלים", נמסר בתגובה מהחברה הלאומית לדרכים. "התוצאה תומכת חד משמעית בנחיצות השדרוג. חלופת המנהור באזור שער הגיא נבדקה בוועדה לתשתיות לאומיות ביסודיות. היא לא התקבלה ממכלול סיבות, ובהן ייקור הפרויקט במיליארד שקל".

עוד נמסר כי שדרוג הכביש תוכנן "בשיתוף פעולה מבורך עם הגופים הירוקים. התוצאה הסופית של הפרויקט תהיה כביש מרשים ביותר, תוך מזעור הפגיעות הנופיות. המנהרה במחלף הראל אינה גורמת נזק נופי ומחלף נווה אילן הוא מחלף על שטח מוגבל המשתלב באופן מיטבי בנוף סביבו. גשר מוצא בא להחליף את סיבוב מוצא המסוכן שגבה בעבר מחיר דמים". *



סיבוב מוצא. במקום הכביש ייבנה גשר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו