בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למה עדיין משננים את לוח הכפל?

2תגובות

78

לא אשכח כיצד לפני 30 שנה, הדביקה אמי את טבלת לוח הכפל מעל מיטתי, על קיר השירותים וגם מעל שולחן האוכל במטבח - הכל בניסיון נואש להחדיר לראשי את הכפולות העקשניות. היום, כשבני בכיתה ג', כאילו דבר לא השתנה וגם הוא לומד את הכפולות בעל פה (ביתר קלות!).

"זה כמו שאשאל אותך למה צריך ללמוד את האותיות", עונה פרופ' רון אהרוני, מהפקולטה למתמטיקה בטכניון ומחבר הספר "חשבון להורים", לשאלתי מדוע אנחנו צריכים ללמוד את לוח הכפל בעל פה. "בשביל להתקדם לשלב הבא", הוא מסביר, "את צריכה תמיד שהשלב הקודם יהיה אוטומטי. זו תחושה אחרת לגמרי כששולטים בדברים". פרופ' אהרוני מסביר כי אחד הדברים המרכזיים שאותו לומדים ילדים בבית הספר היסודי, הוא השיטה העשרונית. "כדי להכיר אותה, צריך לדעת לעשות כפל ארוך: לדוגמה 38 כפול 97. ואני לא רוצה להיתקע בשלב קודם של כפל. זה כמו שכדי לכתוב סיפור, אצטרך לזכור איך כותבים אותיות. אני צריך לעבור את שלב כתיבת האותיות, כתיבת המילים, ואז כשזה יהיה אוטומטי אוכל לכתוב סיפור".

היו בעבר ניסיונות להיפטר מלמידת לוח הכפל בעל פה?

"בסוף שנות ה-80 קמה תנועה בארצות הברית שטענה שילדים לא צריכים ללמוד את החישובים המשעממים האלה. מאחורי זה עמדו רעיונות הזויים של אנשי אקדמיה חינוכית, שתמכו בהכנסת מחשבונים לבית הספר. המתמטיקאים זועזעו מהרעיון. דיוויד קליין, מתמטיקאי מארצות הברית אמר שאת מי שהרשה לתלמידים להכניס את המחשבון לכיתה צריך להעמיד אותו עם הגב לקיר. גם בארץ היו אנשי חינוך שחשבו כך. בשנת 2002 התכוונו במשרד החינוך להכניס תוכנית שמוותרת על החישובים המשעממים, ויקפצו ישר לחשיבה גבוהה. זה כמובן היה יבוא מארצות הברית. כמה מתמטיקאים עמדו בפרץ, אני ביניהם, ועצרנו את זה. ובכל זאת, קרה לי שנכנסתי לכיתה ז', שאלתי ילדה כמה זה 10 ועוד 11 והיא הוציאה מחשבון".

פרופ' רון מסיים בסיפור של שלום עליכם, שכאשר חזר מביקור בשווייץ שאלו אותו אם יפה שם כמו שמספרים. "הנוף לא רע", ענה שלום עליכם, "אבל חבל שההרים מסתירים". "זו הגישה של אנשי החינוך שאומרים שחבל שהחישובים האלו, כמו לוח הכפל, מסתירים את הנוף היפה. אני אומר, אבל זה הנוף".

79

למה לא?



איור: נועה אברבנאל ואמיתי סנדי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו