בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למה ראפרים מהללים את עצמם?

תגובות

55

זר שאינו מכיר את המסורת הראפרית עלול לחשוב שמגלומניות ואגו ענק הם דרישות מקדימות לקריירה כראפר. אולם למעשה, אין להבין את דברי ההלל והשבח העצמי באופן מילולי פשוט. מדובר במסורת פואטית ששורשיה בשפה האפריקאית-אמריקאית, שאותה יש להכיר מקרוב על מנת להבין למה התכוון המשורר.

למרות שהקול הפואטי הדומיננטי בראפ הוא קול בגוף ראשון, הגוף הראשון אינו של הראפר עצמו אלא של מגוון זהויות שהוא לוקח על עצמו. המילים בראפ הן לעתים קרובות בעלות אופי של עימות, שנכתבו בתחרות עם עוד ראפר או ב"באטל" מדומיין עם ראפרים נוספים. לכן הנושא הדומיננטי בראפ הוא שיבוח האני והשמצת היריב.

למעשה, דברי הרהב הראפריים הם צאצאיהם של משחקי המילים האפריקאיים-אמריקאיים הידועים כ-Dozens, ,Toasting ו-Signifying.

Toasting היא מסורת דיבורית בשפה השחורה, שסובבת סביב התרברבות הדובר בעיקר על יכולת החריזה והשנינה שלו. "How Ya Like Me Now" של קול מו די או "I'm Bad" של אל-אל קול ג'יי הן דוגמאות מובהקות.

Dozens היו תחרויות בין נערים וצעירים שחורים, מעין מאבק מילים ריטואלי שבו הם חבטו אחד בשני בהעלבות הדדיות עד שאחד מהם הרגיש שהוגדשה הסאה ויצא מהמשחק מנוצח. ההעלבות יכלו להיות התקפות אישיות אבל לרוב התמקדו במשפחתו של היריב ובעיקר באמו (אמ'שך כל כך שמנה שיש לה אזור מיקוד משל עצמה, וכדומה). המרחק בין קרבות המילים ברחוב, בבתי הכלא או בכל מרחב ציבורי אחר, לבין העלאתם על הבמה והפיכתם לאקט אמנותי, אינו רחוק.

Signifying הוא הנדבך הנוסף לשני אלה. כאשר הראפר מדבר הוא אינו מתכוון למילים שהוא אומר בצורה מילולית, אלא "מסמן". מדובר בכלי הספרותי המרכזי במסורות הדיבור השחורות - הסימון. הוא היה קיים בסגנון הדיבור האפריקאי העממי, שבו המשמעות הנוצרת בשפה אינה נובעת מהמשמעות הסמנטית של המילים עצמן, אלא ממה שמתרחש מחוץ להן. על המאזין להיות קשוב למשמעויות שיכולות לנבוע ממקורות אחרים - האינטונציה של הדובר, תנועות גופו, הבעות פניו, יחסיו עם בן שיחו, מקומו בחברה - ולאו דווקא לפירוש המילולי של המילים. שפת הראפ עשירה בסימונים המתאפיינים בדיבור לא ישיר, הומור, אירוניה, דימויים ומטאפורות, משחקי מילים, ועוד.

בפולקלור האפריקאי-אמריקאי, בן דמותו הקודם של הראפר התכסיסן שמהלל את עצמו ואת היכולות הוורבליות שלו הוא הקוף המסמן, שמופיע בשירים, סרטים וסיפורי עם. הקוף המסמן, אותו פורע חוק שהתגלגל ממטעי הדרום לגטאות העוני בערים הגדולות, הגיע בסופו של דבר אל הראפ, שם הוא מלגלג על המשטרה שרודפת אותו ועל שלטון החוק שרוצה לעצור אותו. לכן, כאשר הדובר מהלל ומשבח את מעלליו כעבריין שמצליח בעזרת טריקים מחוכמים להתגבר על כל הצרות שנקרות בדרכו, הוא למעשה הופך מפורע חוק לגיבור תרבות, משום שהוא פורע את אותו החוק המדכא אותו.

מילות השיר העממי "הקוף המסמן" מספרות, שכאשר דרך האריה החזק על רגלו של הקוף, העז הקוף להגיד לו: "מאדרפאקר, אתה לא רואה? אתה עומד על הרגל שלי, גודדאמיט!" למעשה, המילים מסמנות את התעוזה והחוצפה של הקוף הקטן, שכאשר מלך היער עומד לו על הרגל, הוא אינו מראה פחד.

הדימוי של הקוף המסמן הוא מרכזי בראפ. בעזרתו, הדובר מסווה חתרנות והתנגדות, ומאתגר מצבים פוליטיים וחברתיים על ידי שימוש בהומור ובפרודיה. כמו הקוף המסמן, גם הראפ משמר ביקורת סמויה על כוח פוליטי. אך הבנה מלאה ועמוקה של הראפ שמורה רק לאלו שמכירים את השפה באופן אינטימי, ואילו האחרים ימצאו עצמם בסופו של דבר מנוצחים על ידי הקוף הערמומי.

56

למה אנשים ממשיכים לנסות לפתור בעיות גם כשברור להם שאין להן שום פתרון?



איור: יעל בוגן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו