בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איפה האופי שלך, צ'יף?

ראיונות קבלה במקום מבחנים, בתי ספר לקומיקס, ימאות ובישול, וחלוקת ציונים דיסקרטית. מערכת החינוך הקוריאנית הכריזה על אתגר חדש: פיתוח אישיות אצל התלמידים, ורצוי יצירתית. עכשיו צריך רק לשכנע את ההורים שזה בסדר

תגובות

בחודש שעבר ביקר נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית ספר בשם "קנמור" בווירג'יניה. מאוכזב מהישגיה הדלים של מערכת החינוך בארצו, אמר הנשיא למורים ולתלמידים שנכחו בכיתה: "בדרום קוריאה, מורים נחשבים למניחי היסודות של האומה. אני חושב שהגיע הזמן שגם אנחנו כאן בארצות הברית נתייחס אל המורים שלנו באותה מידה של כבוד".

זו לא היתה הפעם הראשונה שהנשיא שיבח את מערכת החינוך הקוריאנית. חודש אחרי תחילת כהונתו, במארס 2009, כבר הפציר במערכת החינוך האמריקאית לקחת דוגמה מדרום קוריאה, להנהיג יום לימוד ארוך יותר ולטפח תוכניות חינוכיות לשעות שאחרי הלימודים.

אבל בדרום קוריאה, שבחי הנשיא האמריקאי התקבלו במבוכת מה. אמנם, אין להכחיש: התלמידים הקוריאנים אינם מביישים את ארצם במבחנים בינלאומיים. במבחן פיז"ה של ה-OECD שבדק את רמת הבנת הנקרא של תלמידים ביותר מ-70 ארצות, קוריאה לקחה, יחד עם פינלנד, את המקום הראשון; באולימפיאדת המתמטיקה העולמית היא מדורגת בחמישייה הפותחת שש שנים ברצף (ישראל, לשם השוואה, הגיעה ב-2010 למקום 53). קרוב ל-100% מ-49 מיליון אזרחיה של דרום קוריאה יודעים קרוא וכתוב, ושיעור שיא של 80% מבוגרי תיכונים ממשיכים ללימודים גבוהים.

ההישגים האלו מרשימים עוד יותר נוכח העובדה שעד לפני חמישה עשורים היתה קוריאה מדינה נחשלת וענייה, שכלכלתה חקלאית בעיקרה. כיום, היכן שעד לאחרונה עיבדו חקלאים שדות אורז, עומדים בנייני התעשייה של הכלכלה ה-13 בגודלה בעולם. הנוכחות חובקת-כל של מותגי תעשיות קוריאניות - קאיה ויונדאי על הכבישים, LG וסאמסונג בתוכנה, טלפוניה ומכשירים ביתיים - ממחישה היטב את עוצמתה של דרום קוריאה בשוק העולמי.

אלא שבעיני יותר ויותר קוריאנים, כאן בדיוק טמונה הבעיה. "אובמה זיהה נכונה, שמאחורי הצמיחה המהירה של קוריאה המודרנית עומדים מאמצים בלתי נלאים של הורים ושל החברה הקוריאנית בכלל להעניק לדור הבא את החינוך הטוב ביותר", כתב ב"קוריאן טיימס" אלכסנדר ג'ון, בכיר קוריאני ברולס רויס. "אבל קוריאנים רבים מודאגים מכך שמערכת החינוך הנוכחית אמנם מאתגרת אקדמית את התלמידים, אך אינה מכינה אותם לעבודה בתעשייה ובחברה". בספרי הלימוד אפשר לשנן מלים ומספרים, אבל אי אפשר ללמוד כיצד לשתף פעולה עם אחרים, או לפתח תפישה רחבה ומעמיקה של העולם, וגם לא לטפח אומץ ומנהיגות, כותב ג'ון. הקביעה שלצעירי קוריאה יש הישגים אקדמיים אבל אין להם אופי נהפכה בזמן האחרון לאקסיומה לאומית, ולאתגר ראשון במעלה בעיני בכירים במערכת החינוך במדינה.

אומה של חקיינים

בעולם, קוריאה המודרנית מזוהה יותר מכל עם מלחמת קוריאה (1953-1950) ועם השסע בין צפון לדרום שבא לאחריה. אבל עבור הקוריאנים אירוע משמעותי לא פחות ואף יותר, היה כיבוש עמם בידי יפאן. הכיבוש, שהחל ב-1910 לאחר שיפאן ניצחה את רוסיה וסין במלחמה על השפעה בחצי-האי הקוריאני, ובא לסופו עם תבוסת יפאן במלחמת העולם השנייה, איים לבלוע את תרבותה בת 5,000 השנים של קוריאה. הקוריאנים הורדו לדרגת אזרחות נחותה, וכחלק ממדיניות הטמעה רשמית של השלטונות נאסר השימוש בשפה הקוריאנית. המעטים שלמדו בבתי הספר חונכו לאמץ זהות יפאנית.

אבל הרוב המכריע של הקוריאנים, לא ידע אף קרוא וכתוב, ובימי הכיבוש הקשים התפתחה הדעה שהבורות הרווחת בחצי האי היא שאיפשרה ליפאנים לספח אותו. בשיחה עם "הארץ", סגן שר החינוך הקוריאני, קיו סוק לי, מסביר שאסון הכיבוש היה בתומו מנוע רב עוצמה להתפתחות החינוך בארצו: "השלטונות היפאניים ערכו סקר ארצי שדרש מהקוריאנים לדווח על בעלות על קרקעות", הוא אומר במשרדו רחב הידיים שבבנייני הממשלה בסיאול.

"רוב הקוריאנים לא ידעו קרוא וכתוב, ומסרו דיווח שגוי. זה איפשר ליפאנים להשתלט על שטחים גדולים בחצי האי. מאז, השכלה הפכה להיות מזוהה בקוריאה עם היכולת לשמור על עצמאות ולהתגונן מפני התקפה". ב-1945, כשקוריאה השתחררה מכיבוש והחלה לבנות מערכת חינוך דמוקרטית ואוניברסלית, " נתלו בכל מקום כרזות שבהן נכתב ?ידע הוא כוח'", סיפר סגן השר.

ההתגייסות ההמונית לחינוך הזניקה את קוריאה גבוה גבוה. שנות ה-60 הביאו עמן צמיחה עצומה שיצרה מעמד בינוני חדש, שחינוך הוא ערך מקודש בעיניו: אפילו שפל הפריון בקוריאה במדינה - למשפחה יש 1.19 ילדים בממוצע - מוסבר בכך שחינוך ילד דורש משאבים כה רבים, שרוב המשפחות לא יכולות להרשות לעצמן להביא לעולם יותר מילד אחד. הילד הקוריאני מבין בגיל צעיר מאוד שתחרות היא הכול. הוא רואה שדירוגי ציונים שלו ושל חבריו לכיתה נחשפים ברבים אחרי כל מבחן, ושעל מנת להימנע ממבוכת תחתית הסולם עליו לפתוח בתחרות עזה. הוא רואה שהתלמיד הטוב ביותר בכיתה נבחר ל"צ'יף" בעל זכויות יתר, שתפקידו לקשר בין התלמידים שתחתיו לבין המורה. נוקשותו של המורה רומזת לו שלנוכחותו בכיתה יש מטרה אחת: לשנן ולהוציא ציונים גבוהים ככל הניתן.

ההורים דורשים מילדם, שהוא לרוב ילדם היחיד, להאיץ עד לקצה גבול היכולת. מה שאובמה כינה "יום לימודים ארוך" הוא למעשה משמרת כפולה של לימודים: מהבוקר ועד הצהריים בבית הספר; וכשזה נגמר, הולכים הילדים לבית ספר פרטי ויקר ושם ממשיכים לשנן. השיעורים הפרטיים אינם חובה, אבל הרוב הגדול של ההורים הקוריאנים מכריחים את ילדיהם לקחת משמרת לימודים נוספת. אחרת, איך יוכלו להתחרות בחבריהם לכיתה?

בבית הספר התיכון, התלמידים נתונים במכבש לחצים לקראת בחינות הקבלה לאוניברסיטאות, שמבוססות רובן ככולן על הישגים כמותיים. קוריאה נמצאת בראש טבלת הציונים של OECD, אבל היא תופסת את המקום הראשון גם בדירוג מפוקפק יותר של אותו ארגון: שיעור ההתאבדות.

כל זה רע מאוד בעיני סגן השר. בעבר, הלהט הזה היה נחוץ. "יכולנו להתפתח על ידי כך שאימצנו טכנולוגיות זרות", הסביר. "זה אמנם היה חיקוי, אבל כך יכולנו להתפתח". אבל קוריאה מבינה עכשיו שכדי להשתלב בזירה הגלובלית ככוח בעל זהות ייחודית, עליה לשים כעת דגש על יצירתיות. "כיום לאנשים יש ביטחון רב יותר בפירמות שלנו ואנו מאמינים שעלינו לחקות פחות וליצור יותר מתוך 5,000 שנות המסורת שלנו", אמר. "נכון לעכשיו, מערכת החינוך שלנו בנויה על הישגיות בציונים ועל שינון חומרי לימוד, ואינה מאפשרת לתלמידים לפתח אישיות ואופי ייחודיים. זה האתגר הגדול הבא של החינוך הקוריאני".

בלי ציונים על הלוח

משרד החינוך הקוריאני מגבש רק עכשיו את הרפורמות שיפיחו בצעירי קוריאה את היצירתיות שאין בהם. השנה, ערכו האוניברסיטאות לראשונה ראיונות אישיים כחלק ממבחן הקבלה, ובשנה הבאה, אמר סגן השר, המעגל יתרחב עוד - בתקווה שגם אישיות, לא רק ציונים טובים, תהיה קריטריון בקבלה ללימודים. בתי הספר המקצועיים, שעד לאחרונה היו פתוחים רק לפני מי שיכול היה לשלם את מחירם היקר, הם כעת חינם. תלמידים שנוטים לכך יכולים לנסות להתקבל לבתי ספר תיכון לבישול, למסחר, לימאות ואפילו לאיור ולקומיקס.

בינתיים בבית הספר הניסויי Ewha, המשויך לאוניברסיטה יוקרתית לנשים באותו השם, צוותים של מומחים לחינוך ומורים מצעידים את התלמידים בדרך שבעתיד, מקווים במשרד החינוך הקוריאני, תהיה מנת חלקם של תלמידים במדינה כולה. "כדי שתלמידים יהיו בעלי יכולת וכשירים לקחת חלק בחברת העתיד עלינו ללמד אותם להיות בעלי כוח רצון חזק ויצירתיים", אומרת סגנית מנהלת בית הספר, יונגמי לי, בהציגה את חדר הספרייה הגדול בבית הספר, שמדפיו הפסטליים בנויים למידותיהם של הילדים. "בניגוד לרוב בתי הספר, אנחנו משתדלים כאן להפחית את התחרותיות ולהפיג את המתח שמתלווה אליה. כאן כל תלמיד מקבל את ציוניו בפרטיות, וראש הכיתה נבחר בתורנות, כך שלכל אחד יש הזדמנות להיות ?צ'יף'".

כמו בבתי ספר אחרים במדינה, גם כאן התלמידים באים בשבת אחת לשבועיים; אבל במקום ללמוד, הילדים עוסקים בספורט ובאמנות, כל אחד לפי נטייתו. "אנחנו מקווים בכך לעודד שיתוף פעולה בין הילדים, לטפח בהם אינדיבידואליות ואישיות, ואת היכולת לקבל את השונה והאחר; ללמד אותם איך לחיות בהרמוניה עם בני ארצות אחרות, להיות אזרחים גלובליים. לצורך כך יש לחנך לפתיחות, וגם לפיתוח יכולות אישיות וכבוד לשונות של האחר. זו אחת המטרות החשובות ביותר שלנו כיום" ?



מה שאובמה כינה 'יום לימודים ארוך' הוא למעשה משמרת נוספת של לימודים בבי'ס פרטי


הקביעה שלצעירי קוריאה יש הישגים אקדמיים אבל אין להם אופי, הפכה לאקסיומה לאומית
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו