בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שאלות עקרוניות | למה החליט רבי עקיבא שבר כוכבא הוא המשיח?

2תגובות

בשנת 132 לספירה מרדו היהודים שוב בשלטון רומי. את המרד, שהתרכז הפעם בביתר שביהודה ובסביבותיה, הנהיג הגיבור הלאומי בר כוכבא, שעל פי המקורות היה שמו המקורי, ככל הנראה, בר כוזיבא. המרד נמשך כשלוש שנים והסתיים במפלה ובחורבן. הוא גבה חיים של מאות אלפי יהודים. כתוצאה מהמרד הטיל הקיסר אדריאנוס גזירות קשות על היהודים, עד כדי כך שבספרות חז"ל נחשב סופו של המרד לשמד ולשואה.

הטרגדיה של מרד בר כוכבא התעצמה על רקע כיסופי הגאולה שליבו אותו מלכתחילה. את התקוות החלו יהודים לטפח בעקבות המרד הגדול, 60 שנה קודם לכן, שהביא לחורבן ירושלים ובית המקדש, ושזכרו היה עדיין טרי. אך לא פחות מכך, דמותו של הגיבור שבראש המרד, שמעון בר כוכבא, ליבתה אותן. דמותו היתה חד פעמית: הכלאה בין מצביא צבאי ומשיח.

בר כוכבא היה, אם כן, כעין אב-טיפוס חדש. בדומה לכך, בתלמוד מסופר גם על תושבי ביתר שהיו זן מיוחד של אנשי צבא ולומדי תורה - בדיוק הפוך מהדגם המוכר לנו היום. את החזון של היהודי החדש הזה, שיביא את הגאולה, מייחסים החוקרים לרבי עקיבא, גדול התנאים הארץ-ישראלים, שהיסטוריונים רואים בו את המנהיג הרוחני של המרד.

יש פולמוס עתיק יומין על שמו של בר כוכבא: האם הוא בר כוכבא, כוכב, במשמעות החיובית או בר כוזיבא, אחד שהכזיב, כפי שהוא מופיע במקורות התלמודיים (ואולי על שם מוצאו מן היישוב כזיב). אגרות מדבר יהודה גילו שהשם האמיתי הוא בן כוסבא. הפרופסור לתלמוד חננאל מאק מאוניברסיטת בר אילן סבור שרבי עקיבא העניק לו את השם בר כוכבא, המסמל את התקוות הרבות שתלה בו. על פי המקורות התלמודיים, רבי עקיבא הוא שסימן את בר כוכבא כמשיח בן דוד, וקרא עליו את הפסוק "דרך כוכב מיעקב" (במדבר כ"ד, יז) המוכר מדברי בלעם.

יש עדות לכך שהעילה למרד היתה הגזירה על ברית מילה. אבל זה היה רק טריגר. על פי הרב בני לאו, אפשר לומר שמרד בר כוכבא סימל את ניצחון הגישה הלאומית של רבי עקיבא על פני הגישה הפרגמטית של רבן יוחנן בן זכאי, שהיה המנהיג הרוחני מיד לאחר כישלון המרד הגדול. בסופו של דבר, חזון המשיחיות של רבי עקיבא דיבר יותר אל העם מאשר האישיות הפרושית של בן זכאי, שניסה למתן את הרעיונות המשיחיים ואף להרגיל את העם לרעיון של חיים תחת שלטון זר.

"רבי עקיבא היה איש חזון והאמין שהייעוד של עם ישראל אינו רק חזון רוחני אלא פוליטי", אומר לאו. "הוא סבר שהאומה הישראלית חייבת להיות ריבונית. החכמים שקדמו לו וגם אלה שחיו בזמנו קיבלו את המציאות הפוליטית של רומא כגורל, רצון האלוהים. הם לא חלמו על מרד. לכן, רבי עקיבא הוא אבי הדתיות הלאומית, שמורכבת מריבונות ומאידאה של תורה. כל התנאים האחרים, רבי ישמעאל, רבי יוסי הגלילי, רבי אלעזר בן עזריה ורבי טרפון קיבלו את המציאות, והוא מרד בה". בתלמוד הירושלמי מצוטט רבי יוחנן בן טורטא מזלזל בחזון של רבי עקיבא ואומר לו "עקיבא, יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא בא".

רבי עקיבא חיפש דמות, אישיות שתוכל להכיל את החזון הזה, והוא מצא אותה בבר כוכבא. רבי עקיבא ובר כוכבא, שניהם אנשים שעלו לגדולה משום מקום. לדברי פרופ' מאק, רבי עקיבא היה עמוד התווך של מפעל המשנה שערך רבי יהודה הנשיא בסביבות שנת 200 לספירה. הרב בני לאו מכנה אותו "דמות פלאית", ואומר: "היה לו גם את המעוף וגם את ההתמדה. הוא היה נועז ויצירתי בלימוד שלו. כמנהיג רוחני היה כריזמטי בצורה יוצאת דופן".

הוא החל את חייו מאפס, עם הארץ, רועה צאן. בן 40 היה כשהחל ללמוד תורה. ידוע שהתאהב בבתו של עשיר, כלבא שבוע, שזרק אותו ואת אשתו מהבית. ידוע שאהב את אשתו. האהבה הזאת, לדעת פרופ' מאק, מעידה על אישיותו הלוהטת של רבי עקיבא. "הוא אהב את האלוהים אהבה לוהטת כזאת, וזה מה שהביא למרד".

בר כוכבא אף הוא היה כפרי ולא גדל במשפחה מיוחסת. לא ידוע איך עלה לגדולה, אבל כמו רבי עקיבא היה כריזמטי. "בר כוכבא היה איש עם כושר ארגון יוצא דופן, כוחני מאוד ובעל כריזמה כובשת", אומר לאו. "הוא טיפוס שאין לו אלוהים, תרתי משמע". הוא מצטט מהזיכרון את התפילה שבר כוכבא נהג לומר לפני צאתו לקרב, תפילה המתועדת במקור בארמית. ובתרגום: "ריבונו של עולם, לא תעזור ולא תבייש, הלוא אתה אלוקים זנחתנו ולא תצא בצבאותינו" - כלומר לא מדובשך ולא מעוקצך. למרות ההתרסה כלפי שמיא, מביא פרופ' מאק עדות מאיגרות מדבר יהודה על כך שהמצביא הגדול היה "קשוח וקנאי גדול לדת, ושהוא איים וכעס על מי שלא קיים את הפולחן הדתי".

פרופ' מאק מקביל גם בין הלהט הדתי של בר כוזיבא ללהט ולתשוקה של רבי עקיבא. בסופו של דבר בר כוכבא הכזיב ואת ר' עקיבא הוציאו הרומאים להורג במיתה קשה כאחד מעשרת הרוגי מלכות. אבל תוצאות המרד רק הגדילו את המיתוס של בר כוכבא. המרד היה ל"כוח שהזין את מדורת האש הציונית", כדברי הרב לאו. רבי עקיבא אומץ על ידי הציונות הדתית כמנהיג ומכאן שמה של תנועת בני עקיבא. לאו מתאר איך תפסה המשיחיות של רבי עקיבא דורות של בני נוער. "לאורו של בר כוכבא נרקם החלום הלאומי שלנו, על האריה של בר כוכבא רכבנו בילדותנו ובל"ג בעומר היינו חלק מצבא השחרור הלוחם לגרש את הרומים מן הארץ", הוא כתב באחד ממאמריו.

58 למה יש אנשים שמוכרחים להיות תמיד במקום הראשון?



איור: יעל בוגן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו