בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איש בשבוע | נשאר בבית

אמנון שמואלי, מנהל מעברי הגבול בנתב"ג, בשבוע שעברו על פניו 300 אלף נוסעים

תגובות

שלושה תקתוקים בלבד נדרשו לאמנון שמואלי כדי לדעת כמה נוסעים בדיוק נכנסו לישראל ויצאו ממנה השבוע. "300 אלף", פסק בהחלטיות. מערכת ממוחשבת מספקת לו תחזית מדויקת של מספר התיירים שיעברו בנמל התעופה בכל שנה, חודש, שבוע, יום ושעה - ולהיערך בהתאם.

שמואלי, בן 54, הוא מנהל מעברי הגבול מטעם רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול. הוא האיש שאחראי לכך שהישראלים ייצאו מהארץ וישובו אליה בשלום - גם בתקופות שגרה וגם בימי עומס, כמו חול המועד פסח. בתחומי האחריות שלו נכללים נמל התעופה בן-גוריון, שדה דב והמרינות בתל אביב ובהרצליה. עד לא מזמן הוא לבש מדים של משטרת ישראל, אבל בתחילת השנה עברו מעברי הגבול לאחריות רשות האוכלוסין - והוא פשט את מדיו והמשיך בתפקיד כאזרח.

"זה חג מיוחד", אמר בחדרו הקטן, הממוקם ליד נקודות בידוק הדרכונים בנתב"ג. "בשלושה ימים עוברים כאן 200 אלף איש. בחודש כולו - מיליון ו-100 אלף, ובאותו זמן יש גם פסחא עם אלפי צליינים - תענוג לראות אותם", הוסיף.

צג רחב מאפשר לו לצפות בנעשה בתורים לבידוק הדרכונים. 350 הבודקים הכפופים לו עובדים שם במשמרות מסביב לשעון. למרבה ההפתעה, סמוך לערב החג כמעט לא נראו אנשים בעמדות הבידוק. "זמן ההמתנה הוא אפס", אמר שמואלי. "בחו"ל הישראלים ממתינים שעות בתורים, כאן הם בחוץ תוך חמש דקות, בממוצע". שמואלי גאה בתפקיד וגאה עוד יותר במספר התיירים בימים אלה. "זה פשוט נס, נס", אמר. כמעט 50% מהנוסעים הפוקדים את נתב"ג הם זרים, עלייה של 30% בהשוואה לשנים עברו. "זה שינוי אדיר, שדורש מאתנו המון משאבים, אבל ממלא אותנו שמחה", אמר.

שבע שנים הוא בתפקיד. בתקופה הזאת ראה הכל ולמד הרבה מאוד על הבאים והיוצאים בשערי הארץ. הישראלים, למרבה ההפתעה, הם "הקלים ביותר לטיפול", כדבריו. האתגר האמיתי, לדבריו, הוא הטיפול בשלושת האיומים העומדים לפתחו: "ביטחוני, פלילי והגירתי. המשטרה והשב"כ נותנים לנו מאפיינים ולפיהם אנחנו עובדים". ויש גם מקרים מיוחדים: התיירים מרוסיה או הצליינים מספרד - "שלא מבינים שום שפה אחרת", כדבריו. "בקרוב נתקין שלטים בשפה שלהם, כך שתהיה להם נחיתה רכה", הבטיח.

מתחילת השנה נאלץ שמואלי להחזיר כלעומת שבאו 400 נוסעים שביקשו להיכנס לארץ. "הנגלה האחרונה היתה של 20 אנשים מאחת ממדינות אפריקה, שניסו להיכנס עם פרטים מזויפים", סיפר. כאב ראש גורמים לו גם פעילי שמאל, שבאים לישראל להשתתף בהפגנות נגד הכיבוש. "רק השבוע באו 12 פעילי שמאל, שחשדנו שבכוונתם לעשות פרובוקציות. יירטנו אותם בעקבות מידע מודיעיני", סיפר. "מבחינתנו, חופש הבעת הדעה אינו עילה לסירוב כניסה לישראל. העילה היא הצפי לביצוע עבירות פליליות, כמו הפרת צו אלוף או כניסה להפגנה אלימה בבילעין".

בשנים האחרונות רבו התלונות של ערבים ישראלים על יחס עוין של הבודקים הביטחוניים, אנשי השב"כ, בנמל. "אחת הבעיות של השב"כ היא שהם לא יכולים לפרסם את ההצלחות שלהם. הציבור חשוף רק לצד אחד של המטבע. אני, מנגד, מודע גם להצלחות ועם ישראל צריך לברך אותם", אמר שמואלי.

בודקי הדרכונים שבאחריותו אינם מבחינים בין אזרחים ערבים לאזרחים יהודים. "לא מעניין אותי אם הנוסע הוא ערבי או יהודי", הצהיר. "אצלנו כל הישראלים מקבלים את השירות הכי טוב. בכל שנותי כאן לא קיבלנו שום תלונה של ערבי ישראלי על אפליה בביקורת הגבולות". ביקור אקראי בדלפקי הביקורת אישש את דבריו. ערבי ישראלי כבן 50 ניגש אל שמואלי וחיבק אותו. "תודה רבה על העזרה", אמר. כמה שעות לפני כן באו האיש ובני משפחתו לנמל התעופה, וגילו שחוב כספי גדול לרשות השידור מונע מהם לצאת לחופשה מתוכננת בחו"ל. שמואלי, מורגל במקרים באלה, מיהר להתערב, דיבר, לחץ, הסביר והצליח לארגן לאיש הנחה משמעותית שאיפשרה לו לשלם את החוב ולעלות על מטוס כמתוכנן.

מקרים אחרים שהצוות של שמואלי נתקל בהם, באורח די קבוע, הם נוסעים שדרכונם אינו בתוקף. מדובר במיוחד במשפחות עם ילדים. לעזרתם של אלה פועל בנמל התעופה מוקד חירום של משרד הפנים, שמאפשר להנפיק דרכון חדש במקום - בתשלום. "אין שירות כזה בשום מקום אחר בעולם", אמר שמואלי. רוב התיירים, הוסיף, מבקשים שלא יחתימו להם את הדרכון בכניסה. הנימוקים משתנים. חלקם, למשל, רוצים לנסוע גם למדינות ערביות, ואלה לא יראו בעין יפה את ביקורם בישראל. "הראייה שלנו היא בינלאומית. אנחנו מכבדים את בקשתם", אמר. החל מהשנה הבאה תנפיק ישראל כרטיס מגנטי, אישור שהייה בישראל, שיחליף את החותמת בדרכון התיירים.

בסדנאות שעוברים בודקי הדרכונים אצל שמואלי, הוא מלמד אותם איך לקבל את פני הנוסעים. "אנשים מגיעים עצבניים ועייפים, לעתים אחרי טיסה של 12 שעות. הדבר הראשון שאנחנו צריכים לתת להם זה חיוך. זה שובר לא מעט מהכעס, וממילא - אחרי כמה שניות הם כבר עוזבים את הדלפק", הסביר. המוטו של שמואלי לקוח מעולם הדייטים: "אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני".

שאלה מתבקשת היא, אם לא מתסכל לבוא יום-יום לעבודה בנתב"ג ולהישאר בארץ. "במקום כזה צריך לעבוד רק מי שאוהב את ישראל", אמר שמואלי. "אני אישית מעדיף לטייל בארץ, ולא כל כך מתלהב מחו"ל. רק עכשיו חזרתי עם הצוות מטיול בצפון". בחול המועד, כשעשרות אלפי ישראלים בילו בחו"ל, הוא העדיף לנסוע לירושלים. *



שמואלי. ''לא מעניין אותי אם הנוסע הוא ערבי או יהודי, כל הישראלים מקבלים את השירות הכי טוב''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו