בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מוסדות שעברו מן העולם | מה שיורד הכי מהר

איכות הסאונד

תגובות

יום כיף עם האחיין. הוא בן 11 וצמוד לסקייטבורד. לכן החלק האטרקטיבי של היום הוא "גלית", פארק מזרח תל-אביבי שחוץ מכל המרכיבים הצפויים - דשא, ספסלים, אמהות עם עגלות - מתייחד במשטחי החלקה לסקייטבורדיסטים. אפשר להתגלגל שם שעות. אבל המבוגרת האחראית שכחה את הספר בבית. האחיין מנדב את נגן הMP3 שלו. פליי.

ערבוב מוסיקלי ממלא את החלל הממוסגר באוזניות. לא רק פופ נוסחתי-מסחרי להחריד, שמכונה בטעות היפ-הופ. לימודי גיטרה גילו לאחיין את לד זפלין, "בלק סאבאת" ו"דיפ פרפל". עולם האקסטרים הכיר לו את "רד הוט צ'ילי פפרז", "גרין דיי" וקצת פרל ג'אם. גם "גאנז אנד רוזס" בפנים, ואמן הפן ג'ון בון ג'ובי ולהקתו המכסחת ברכות, ואפילו "פויזן", להיט הענק של אליס קופר האקסטרווגנטי מ-1989. אפשר להגדיר את זה קשת רחבה של רוק. גם קשת הסאונד רחבה מאוד ומשתנה בהתאם למקור של השיר: דיסק, קובץ לא רע באינטרנט, קובץ מחורבן. ביותר מדי רגעים קשה לזהות בצרצורים שמציפים את האוזניים את צלילי הגיטרה של ג'ימי פייג' או סלאש.

מאוחר יותר האחיין מאותגר בשאלה למה הוא בכלל טורח להוריד דברים באיכות טכנית גרועה. הוא מסביר שזה פשוט מה שהצליח למצוא במחשב. לא נראה שזה באמת משנה לו. הוא גם צורך בהתלהבות מוסיקה דרך הטלפון הנייד שלו. זה זוועה כמו שזה נשמע.

ב-2008 הוציאה להקת ההבי מטאל "מטאליקה", מהרכבי המוסיקה המצליחים בעולם, את האלבום "Death Magnetic". חודש אחרי שהגיע לחנויות, לפחות 16 אלף מקוני הדיסק - אנשים ששילמו כסף על חתיכת פלסטיק שמושמעת בקומפקט דיסק מהמאה העשרים - הביעו את אכזבתם בחתימה על עצומה מקוונת. לאלבום, הם טענו, יש ווליום גבוה מדי. צריך לחזור ולעשות לו מאסטרינג.

מאסטרינג הוא השלב האחרון בהפקה של קטעים מוסיקליים, של שיר אחד או של אלבום. המוצר כבר מגובש, רק צריך לתת לו את המגע הסופי, את הסאונד שיאחד את חלקיו השונים ויקבע איך יישמע בשלל העותקים שישוכפלו ממנו. המעריצים הזועפים של מטאליקה ידעו להפנות את האצבע המאשימה כלפי המאסטרינג, כי עם יציאת האלבום, הופצה ברשת גרסה נוספת שלו, להורדה בתשלום כמובן, כליווי למשחק המחשב "גיטר הירו". המוסיקה אמנם היתה אותה מוסיקה, אבל היא לא נשמעה אותו דבר.

בבי-בי-סי 4, אחת מתחנות הרדיו הציבורי הבריטי, שידרו כתבה בנושא. הם יצאו לשטח כדי לשוחח עם מומחים ואירחו באולפן מומחה למאסטרינג ושמו איאן שפרד. שפרד הסביר איך בתהליך הזה, עוד מתקופת הווינילים אך בעיקר בעידן הדיסק וגם כיום, נוטים לדחוס את הצליל באופן קיצוני, שפוגע בדינמיות של המוסיקה אבל מרים את הווליום הבסיסי שלה, כדי להמם את המאזינים. הוא גם הציג הוכחה: השמיע דגימה של גרסת האלבום לצד דגימה של אותו קטע מ"גיטר הירו". לא צריך מערכת סטריאו שעולה 10,000 ליש"ט כדי לשים לב להבדלים, הוא אמר. וצדק. גם ברמקולים דפוקים של מחשב אפשר להבחין בהקלטה של התוכנית שקיימת ביו-טיוב. הדגימה הראשונה בעלת צליל דחוס, הגיטרות מעוותות, שלא לדבר על התופים. השנייה, לעומת זאת, נשמעה פתוחה, כמעט אוורירית, וצלילי הכלים ברורים. האם ההבדל היה ניכר גם בטלפון סלולרי? זו שאלה שמיותר לענות עליה. למי ששומע מוסיקה בנייד כאילו היתה רינגטון, לא חשובה האיכות הטכנית.

הסאונד לא מת. טכנולוגית, הוא הולך ומשתכלל, גם מבחינת ציוד ההקלטה, גם מבחינת מערכות השמע, אבל למעשה, בשביל יותר ויותר אנשים, הוא לא מספיק חשוב כדי שישקיעו בו. אלה לא אחיינים בני 11, שההעדפות שלהם עוד ישתנו מיליון פעמים, אלא אנשים בוגרים שמוכנים, למשל, לשלשל עוד מעות לכיס אחד של סטיב ג'ובס בעבור איי-פון, אבל לא ישחררו לכיסו השני 1.99 דולר בשביל להוריד שיר באיכות גבוהה מאיי-טיונז. הרי אפשר למצוא את זה בלי להוציא אגורה. גם בחינם ההיצע שעומד בפניהם עצום, אבל הם רוצים עכשיו, אז למה לבזבז זמן על סלקציה? יאללה, ניקח מה שיורד הכי מהר, אז מה אם זה קובץ יד עשירית. גם מערכת ב-10,000 ליש"ט, ואפילו ב-750 שקל, לא תהפוך קש לנירוסטה.

אפשר להתבכיין על דרדור תרבותי, אבל זה לא שהמוסיקה היום טובה או גרועה יותר מבעבר. פשוט נחשפים להרבה יותר ממנה, לטוב לרע. שיתוף הקבצים ברשת עירער את תעשיית המוסיקה מן היסוד, שיחרר המוני אמנים ומאזינים מתלות במנגנונים חמדניים, העביר את הפוקוס ממוסיקה מוקלטת למוסיקה חיה, הפיח רוח חיים. המחיר הוא אחר, גבוה יותר וכנראה בלתי הפיך. כשבוחרים לעמעם את הצלילים, לוותר על הניואנסים, האוזניים כבר לא צריכות להיות חדות. הסאונד לא מת, אבל הדחיקה שלו הצדה הורגת לאט לאט את חוש השמיעה. אלה חוקי האבולוציה.



MP3 וסקייטבורד. ערבוב מחריד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו